Z korporacji do Krainy Serów
Dawid Maciołek przez 19 lat pracował dla jednego z największych dystrybutorów produktów spożywczych, zanim postanowił pójść na swoje.
– Zawsze chciałem działać na własny rachunek, a po kilkunastu latach spędzonych w jednym miejscu potrzebowałem też po prostu nowych wyzwań – wspomina Dawid Maciołek.
Lokalizacja to podstawa
Szukał pomysłu, który byłby zbliżony do tego, czym się zajmował od lat. W międzyczasie odwiedził rodzinę w Holandii, a tam zauważył, jak duże znaczenie ma tam spożywanie sera. Doszedł do wniosku, że w Polsce sklep z dobrymi serami mógłby się odnaleźć. Na początku chciał go otworzyć samodzielnie, zaczął już nawet szukać dostawców w Holandii. Ale w pewnym momencie natknął się na markę Kraina Serów.
– Skontaktowałem się z właścicielem, a on zaprosił mnie na spotkanie. Porozmawialiśmy o tym, jak działa model biznesowy, jakie są warunki i zasady jego prowadzenia. To była bardzo konstruktywna rozmowa, po której przekonałem się, że warto z Krainą Serów nawiązać współpracę – opowiada Dawid Maciołek.
Największym wyzwaniem było dla niego znalezienie odpowiedniej lokalizacji. Dostał jednak duże wsparcie.
– Właściciel nie zatwierdził kilku lokali, które wydawały mi się dobre. Podobało mi się to realne podejście do biznesu. Kraina Serów ma ścisłe wytyczne co do tego, w jakim miejscu sklep ma potencjał do rozwoju – wspomina.
Pewnego dnia upatrzył sobie lokal w Galerii Rzeszów. Właścicieli galerii niełatwo jednak przekonać do sklepu z serami, który wszystkim kojarzy się z wyspą z oscypkami. A takich wysepek jest pełno. Kiedy to się udało, franczyzodawca też przyjechał na miejsce i zatwierdził lokal. Ponadto pomógł wynegocjować odpowiednią stawkę za najem.
– Umowę franczyzową wcześniej konsultowaliśmy, zgłosiłem parę uwag, które zostały uwzględnione. Zostałem też przeszkolony, m.in. pracując w jednym sklepów maki jako szeregowy pracownik. Sprzątanie, krojenie serów i obsługa klienta pokazały mi, jak ten biznes działa od środka – mówi Dawid Maciołek.
Sklep ruszył w 2020 roku. Okres był trudny, bo panowała pandemia i galerie czekały długie lockdowny.
– Powoli budowałem jednak bazę klientów. Zacząłem swój sklep promować – mówi Dawid Maciołek.
Pora na internet
Po 3,5 roku działania z biznesu jest zadowolony, choć warunki działalności na rynku spożywczym w tym czasie bardzo się zmieniły. – Konsumenci przenieśli się z zakupami do sieci. My się w internecie mocno promujemy, ale sprzedaż jest głównie stacjonarna. Myślę o uruchomieniu sprzedaży przez internet – mówi Dawid Maciołek.
Dodaje, że marka Kraina Serów radzi sobie jednak nawet na trudnym rynku, bo ma dobrej jakości produkty.
– A dobry produkt broni się sam – mówi Dawid Maciołek.
Dużą satysfakcję daje mu także to, że ma dużą swobodę i samodzielność działania. Powoli myśli o otwarciu kolejnego lokalu, ale wie, że lokalizację musi dobrze przemyśleć.
– Uważam, że potencjał tego rynku jest ogromny. Jesteśmy pierwszym w Polsce specjalistycznym sklepem z serami, a nasz malowniczy wystrój lokali przykuwa uwagę – mówi Emilia Grębowicz, menedżer operacyjny w Krainie Serów.
Koszt inwestycji we współpracę z Krainą Serów to 60-90 tys. zł. Jednorazowa opłata wynosi 4 tys. euro. Franczyzodawca przez pierwsze trzy miesiące pobiera 2 proc. od obrotu netto, a następnie – 4 proc. Zwrot inwestycji można osiągnąć po 8-24 miesiącach. Obecnie w sieci działa pięć sklepów własnych oraz dwa franczyzowe: w Rzeszowie i w Gorzowie Wielkopolskim. W minionym roku firma podpisała kontrakt z nowym franczyzobiorcą. Jej plan na 2024 rok to otworzyć trzy nowe franczyzy. Docelowo planuje otworzyć 15-20 franczyz. Franczyzobiorca może zarobić od 8,5 tys. zł do 25 tys. zł miesięcznie.
WIZYTÓWKA MARKI KRAINA SERÓW
Sieć specjalistycznych sklepów z serami
- kwota inwestycji: 60-90 tys. zł
- opłata wstępna – 4 tys. euro
- opłaty miesięczne – 4 proc. od obrotu
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Potencjał do rozwoju specjalistycznych sklepów z serami w Polsce jest ogromny – mówi Emilia Grębowicz, kierownik operacyjny w Krainie Serów.
Już 15 i 16 marca na Targach Franczyza na PGE Narodowym pojawi się mniej więcej 50 wystawców. Wśród nich firmy z branży spożywczej.
Listopadowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Największe marki rynku spożywczego pojawią się w Pałacu Kultury i Nauki 19-21 października, na tegorocznych Targach Franczyza.
Sieć specjalistycznych sklepików z serami chce otworzyć w Polsce około 20 placówek franczyzowych. Jak jej idzie?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów