Do kasy i do baku
Grupa Muszkieterów, do której należy marka supermarketów spożywczych Intermarché i ogrodniczo-budowlanych Bricomarché ogłosiła, że oprócz stacji benzynowych, które dotychczas budowała przy swoich placówkach, będzie otwierać również niezależne stacje paliw. Mają one być zlokalizowane w tych samych miastach, co sklepy i w niedalekiej odległości od nich, ale jednak poza terenem należącym do marketów.
To niejedyne pomysły na rozwój należących do sieci handlowych przysklepowych stacji paliw – firmy stawiają w nich automaty z napojami, sprzedają towary impulsowe, tworzą oddzielne programy lojalnościowe.
– Najlepsze z przymarketowych stacji Tesco mogą pochwalić się ponad 30-procentowym wzrostem liczby klientów. Ci zaś chętnie korzystają z rabatu, tankując więcej przy każdej wizycie na stacji. Przykładowo, w Szczecinie klienci wlewają do baku o 32 proc. więcej paliwa niż rok temu, a w Krakowie liczba ta sięga rekordowych 40 proc. Spowolnienie gospodarcze nie przeszkadza zatem stacjom sieci sklepowych pozostawać najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży na polskim rynku paliw – ocenia Jakub Jaremko, specjalista ds. komunikacji Tesco.
W Polsce działa 6,7 tys. stacji należących do sieci i ok. 3,2 tys. stacji niezależnych. Wśród nich wszystkich stacje zlokalizowane przy supermarketach stanowią jedynie 2 proc., ale za to dystrybuują 4-5 proc. benzyny sprzedawanej w Polsce. Podczas gdy przeciętna stacja paliw sprzedaje 2 mln litrów paliwa rocznie, stacja przy supermarkecie – 5-8 mln litrów. Poza tym liczba stacji przy sklepach wciąż rośnie. W 2005 roku było ich 64, natomiast na koniec 2010 roku ponad dwa razy więcej, czyli 146. Liczby mówią same za siebie, dlatego cały czas są chętni, którzy chcą na tym rynku się pojawić. Do działających już w tej branży sieci Carrefour (44 stacje), Intermarché (29), Tesco (27) Makro (5), Auchan (21) i E.Leclerc mają zamiar dołączyć Lidl i Aldi. Intermarché w minionym roku otworzyło siedem nowych stacji benzynowych, a na bieżący rok planuje kolejne dziesięć, Tesco wzbogaciło swoją flotę o dwie, a Auchan o jedną placówkę.
– Obecny rozwój infrastruktury w Polsce daje dużo większe możliwości powstawania nowych stacji, co oznacza, że również segment stacji przymarketowych ma możliwości rozwoju – dodaje Maria Cieślikowska, dyrektor ds. PR i komunikacji zewnętrznej Carrefour Polska.
Biorąc pod uwagę, że we Francji stacje przysklepowe stanowią ilościowo 50 proc. rynku, a sprzedają 80 proc. paliwa, Polska cały czas ma co nadrabiać.
(js)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...