Jest nadzieja dla sklepów franczyzowych

W założeniu podatek miał poprawić konkurencyjność małego handlu względem koncernowych dyskontów, jednak w przedstawionym projekcie uderza również w „spożywczaki” działające we franczyzie. Negatywne komentarze przedsiębiorców i organizacji branżowych skłoniły szefową rządu do zabrania głosu w sprawie. Premier Beata Szydło zapowiedziała dalsze konsultacje w kwestii projektu podatku.
– Ustawa musi spełniać dwa cele: to musi być ustawa, która opodatkowuje te wielkie sieci handlowe, które dzisiaj nie dają szans konkurowania polskim firmom handlowym, no i oczywiście mamy wymiar finansowy wpływów do budżetu. Dla mnie istotniejsza jest szansa równej konkurencji dla polskich podmiotów handlowych – mówiła premier podczas briefingu prasowego w Londynie.
Przyznała też, że dostrzega problem tego aspektu podatku, który dotyka franczyzy.
– On przede wszystkim dotyka sieci handlowej Społem. Zdajemy sobie z tego sprawę. W związku z tym w tej chwili szukamy rozwiązań, które by ten problem rozwiązały – powiedziała Szydło.
To optymistyczny sygnał z obozu rządowego, który może oznaczać, że ustawodawca wycofa się z niekorzystnych dla sklepów franczyzowych zapisów. Zgodnie ze wstępnym projekcie podatkiem mają zostać objęte sklepy i sieci handlowe, których obrót przekracza 1,5 mln zł miesięcznie. Sposób naliczania daniny powoduje jednak, że do zapłaty zmuszeni będą w takim samym stopniu operatorzy sieci dyskontowych, jak i franczyzowych. O szczegółach rozwiązań podatkowych można przeczytać w artykule Podatkiem w sieci handlowe i franczyzę.
Takie rozwiązanie wzbudziło spory sprzeciw organizacji branżowych i samych przedsiębiorców zrzeszonych w sieciach franczyzowych. Na poniedziałek Polska Izba Handlu zapowiedziała konsultacje, na które zaprosiła przedstawicieli ministerstw odpowiedzialnych za projekt ustawy. Na czwartek 11 lutego franczyzobiorcy planują zaś demonstrację – Franczyzobiorcy idą na sejm.
– Franczyza była pomysłem na obronę polskiego handlu przed międzynarodową konkurencją. Pod jedną marką jednoczyły się małe sklepy, aby utworzyć silną grupe zakupową i mieć konkurencyjne na rynku ceny – komentuje Arkadiusz Słodkowski, redaktor naczelny Franchising.pl i miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING". – Organizator takiej sieci za udzielenie praw licencyjnych do marki pobiera co najwyżej ryczałt (rzadziej minimalny procent od obrotu sklepu). Gdy rząd wprowadzi podatek i nałoży go na organizatora sieci, natychmiast sieć się rozpadnie. Organizator bowiem zostanie obłożony podatkiem od obrotów wszystkich sklepów działających pod marką – obroty te jednak nigdy nie przeszły przez jego kasę. W skrócie rząd chce nałożyć podatek na obroty, których organizator sieci franczyzowej NIGDY nie miał.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Bogusława i Paweł Bigos z marką Intermarché są związani od 15 lat. W ostatnim konkursie Top Franczyzobiorca zostali zwycięzcami w kategorii „Najszybszy wzrost w sieci”.
– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów