2/3 transakcji w sklepach jest bezgotówkowych

Czwartek
04.07.2024
Klienci coraz częściej oczekują wyboru metod płatności. Jak zatem odpowiedzieć na preferencje płatnicze konsumentów i zwiększyć konkurencyjność swojego biznesu?
 

Już 65% transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce odbywa się bezgotówkowo[1]Klienci w każdym miejscu i punkcie usługowym chcą mieć wybór metod płatności i świadomie decydować, czy chcą zapłacić gotówką czy kartą. Na znaczeniu zyskują płatności cyfrowe – 60% respondentów biorących udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa przyznało, że w 2023 r. częściej płaciło bezgotówkowo niż w 2022 r. To pokazuje, w jakim kierunku podążają preferencje płatnicze konsumentów, a w ślad za tymi potrzebami powinni podążać także przedsiębiorcy. 

Czego oczekują klienci?

W 2023 r. bezgotówkowo najczęściej płacono w sklepach z obuwiem i odzieżą (70%) oraz w sklepach wielkopowierzchniowych - supermarketach i hipermarketach (69%). W księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych, drogeriach czy aptekach wolumen płatności bezgotówkowych oscylował wokół 65%. Wielu konsumentów jednak nadal napotyka ograniczenia w dostępie do płatności cyfrowych – terminali brakuje zwłaszcza w mniejszych sklepach i punktach usługowych. Na takiej sytuacji tracą dwie strony – rozczarowany klient porzuca swój koszyk i udaje się w poszukiwanie innego sklepu, a właściciel traci możliwość zarobku.

Dlatego z myślą o właścicielach firm, które nie wprowadziły jeszcze obrotu bezgotówkowego powstał Program Polska Bezgotówkowa w ramach którego przedsiębiorcy mogą wypróbować terminal płatniczy lub terminal w telefonie całkowicie bezpłatnie przez okres 12 miesięcy i zweryfikować, czy takie rozwiązanie sprawdzi się w ich biznesie.

Terminale na wyciągnięcie ręki dla przedsiębiorców

Fundacja przez 12 miesięcy pokrywa koszt finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne jak również koszty obsługi transakcji (do kwoty 100 tys. zł obrotu rocznego na jeden terminal). Po bezpłatnym okresie testowym, przedsiębiorcy mogą zdecydować się na zatrzymanie terminala na określonych warunkach lub dobrowolnie zrezygnować z jego posiadania.

- Nasza rzeczywistość się zmienia i coraz częściej konsumenci, którzy nie mogą zapłacić tak jak chcą rezygnują z zakupów. W ten sposób firmy tracą nie tylko przychody, ale również klientów. Chcemy to zmienić. Program Polska Bezgotówkowa może ułatwić wielu małym, lokalnym firmom rozwój, wzmacniać ich pozycję rynkową oraz pomóc skutecznie konkurować z innymi – tłumaczy Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Program Fundacji Polska Bezgotówkowa realnie pomógł już ponad 470 tys. przedsiębiorców pokonać barierę kosztową oraz poznawczą związaną z akceptacją płatności bezgotówkowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,9 mld transakcji płatniczych. Wśród beneficjentów Fundacji są przede wszystkim mali i mikroprzedsiębiorcy.

Chcesz wziąć udział w Programie i otrzymać bezpłatny terminal lub skorzystać z terminala w telefonie? Zgłoś się: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-firm/oferta/

 

[1] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa


Justyna Truszczyńska
menedżer ds. kluczowych klientów