Przejęci Wal-Martem?
W ostatnich miesiącach kilka sieci sklepów wielkopowierzchniowych zmieniło lub ogłosiło, że wkrótce zmieni właściciela. W lipcu pod młotek poszły sieci należące do francuskiej grupy Casino. Hipermarkety Geant kupił Real, sklepy Leader Price - Tesco. Przejęte placówki zmienią szyldy na przełomie 2006/2007 r. Z kolei na początku listopada o wycofaniu swoich inwestycji z Polski i sprzedaży działających sklepów sieci Albert poinformowała firma Ahold. Również sieć sklepów osiedlowych Żabka zapowiedziała sprzedaż części swoich udziałów.
Roszadom w branży towarzyszą pogłoski na temat wejścia do Polski największej na świecie sieci handlowej Wal-Mart, która nie potwierdza, ale i nie zaprzecza podawanym informacjom. Zmiany w strukturze stabilnego dotąd rynku, jak i wiadomość o rzekomo planowanej ekspansji sieci Wal-Mart stały się źródłem wielu hipotez na temat przyszłości handlu detalicznego w Polsce.
Dyskusje toczą się podczas spotkań branży oraz w mediach. W czerwcu informację o planowanych inwestycjach giganta w Europie Środkowo-Wschodniej podał Financial Times. Dziennik powołał się na rozmowę z dyrektorem wykonawczym spółki Wal-Mart, który zapowiedział, że sieć chce otworzyć sklepy w Polsce, na Węgrzech oraz w Rosji.
Z kolei w jednym z ogólnopolskich dzienników podano (powołując się na anonimowe źródła), że spółka Metro AG (właściciel sieci Real) obiecało koncernowi Wal-Mart odsprzedać przejętą niedawno sieć Geant w zamian za 85 sklepów w Niemczech (Wal-Mart sprzedał je grupie Metro AG w lipcu br).
Portal Money.pl przedstawia jeszcze inny scenariusz, w którym Wal-Mart może przejąć sklepy sieci Geant, Real oraz Albert, a tym samym zarządzać 63 hipermarketami i 178 supermarketami. Kolejne pogłoski medialne dotyczą przejęcia sieci Żabka przez amerykańskiego potentata.
- To plotka – zapewnia Konrad Napierała z sieci Żabka. – Owszem, podpisaliśmy list intencyjny z inwestorem zainteresowanym kupnem części akcji, ale nie jest nim Wal-Mart – wyjaśnia.
Czy pogłoski na temat wejścia do Polski sieci Wal-Mart i plotki dotyczące sieci, które przejmie amerykański gigant się potwierdzą – na razie nie wiadomo. Żadna z zainteresowanych firm nie chce komentować informacji na temat ewentualnych przejęć. Sceptycznie podchodzą do nich również specjaliści z branży. Ich zdaniem, redukcja liczby graczy jest oczywistym i naturalnym procesem rozwoju handlu.
– Podobnie jak na innych rynkach regionalnych czy narodowych, światowe koncerny funkcjonują na zasadzie „każdy może kupić każdego”. Decyzje o tym, kto przejmie czyją własność zapadają po wnikliwej analizie rynku i na pewno nie na publicznym forum. To zawsze są spekulacje. Upublicznianie szczegółów przejęcia przed jego sfinalizowaniem może mieć negatywny wpływ na całą operację – tłumaczy Maria Andrzej Faliński, sekretarz generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – O planach sieci Wal-Mart wobec rynku polskiego mówi się dużo od kilku lat. Myślę jednak, że na ich realizację jeszcze poczekamy. Biorąc pod uwagę opublikowaną przez Wal-Mart informację o redukcji budżetu przeznaczonego na inwestycje, strategiczne operacje, do których zalicza się wejście na nowy rynek stoją pod znakiem zapytania. (aw)

ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
Bezpieczna i rentowna współpraca - franczyza z Carrefour
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów