Majątek zbity na szpilkach

Gdy na początku lat 90. Francuz Christian Louboutin zakładał firmę produkującą obuwie, szpilki nie były w modzie. To on, niezwykłym designem swoich produktów, przywrócił je do łask kobiet na całym świecie. W pierwszym roku działalności sprzedał ledwie 200 par. W ostatnich latach sprzedaje po kilkaset tysięcy, a jego przedsiębiorstwo zatrudniające ponad 400 osób generuje regularnie co najmniej 300 mln USD przychodu w skali roku.
Louboutin nie był jednak nowicjuszem w tym biznesie. Od połowy lat 70. do połowy lat 80. projektował damskie obuwie dla takich marek jak Chanel czy Yves Saint Laurent. Potem, gdy przez kilka lat pod koniec lat 80. zajmował się projektowaniem ogrodów i dziennikarstwem, poczuł, że odszedł za daleko od swojej pasji. Dlatego postanowił zaryzykować i ruszyć z własnym biznesem. Pomogli mu w tym dwaj znajomi, Henri Seydoux i Bruno Chamberland, którzy do dziś pełnią funkcje menedżerskie w firmie.
Louboutinowi na początku dopisało szczęście. Jednym z pierwszych klientów jego paryskiego sklepu była księżna Monako, Karolina. Zaczęła zachwalać buty akurat wtedy, gdy w środku był także znany dziennikarz piszący o modzie. Za pośrednictwem prasy i poczty pantoflowej wieść o pięknych szpilkach poszła w świat i przyciągnęła takie osobistości jak Catherine Deneuve. Kilka lat później na liście posiadaczek szpilek marki Christian Louboutin były już Christina Aguilera, Joan Collins, Jennifer Lopez, Madonna, Tina Turner, Marion Cotillard i Gwyneth Paltrow. Gwiazda serialu „Seks w wielkim mieście” Sarah Jessica Parker wzięła w nich ślub. Słynna amerykańska pisarka Danielle Steel zakupiła w sumie ponad 6 tys. par louboutinów, a do legendy przeszła jej wizyta w paryskim sklepie, podczas której nabyła za jednym zamachem 80 par – o czym opowiadał sam projektant na łamach magazynu „Vogue” w kwietniu 2010 roku.
Produkty marki Christian Louboutin to nie tylko szpilki, ale i innego rodzaju damskie obuwie, na przykład sneakersy. A także portmonetki czy torebki. W ofercie firmy jest także obuwie dla panów. Nie da się jednak ukryć, że produktem flagowym, znanym na całym świecie, są buty na wysokich obcasach, których podeszwa jest pokryta kolorem Pantone 18-1663 TPX – jest to rozpoznawczy znak towarowy zastrzeżony w wielu krajach. Kilka lat temu głośnym echem odbił się proces, jaki projektant wytoczył firmie Yves Saint Laurent w USA – w pierwszej instancji go przegrał, ale w drugiej wygrał. Co ciekawe, nie we wszystkich krajach Zachodu sądy przyznały wyłączne prawo firmie Christian Louboutin do stosowania czerwonego koloru na podeszwach szpilek – mowa tu np. o Francji (projektant przegrał proces przed francuskim Sądem Najwyższym w 2012 roku).
Christian Louboutin stara się jednak wykraczać coraz bardziej poza świat szpilek. Z okazji igrzysk w Rio wszedł w kooperację z firmą Sporty Henri i przygotował kolekcję obuwia sportowego i ubrań, w której zaprezentowała się ekipa z Kuby. – Elegancja ruchu sportowców od dawna mnie fascynuje. Zaprojektowaliśmy dla nich ubrania i obuwie, które ma im służyć, gdy wciąż są herosami chodzącymi w glorii sławy, ale powracają do realnego świata. Chcieliśmy, by po zejściu z aren wciąż czuli się świetnie, a przy tym wyglądali elegancko – tłumaczył Christian Louboutin.
By stać się szczęśliwą posiadaczką pary szpilek z czerwoną podeszwą, kobieta musi wyłożyć minimum 2,2 tys. zł. Najdroższe modele, pokryte kryształkami, kosztują około 6 tys. USD. Damskie portmonetki zaczynają się od okolic 1 tys. zł. Ciekawostką, która być może na stałe zagości w ofercie firmy Christian Louboutin, są plecaki – ich ceny startują z poziomu 7 tys. zł. Marka nie zaniedbuje mężczyzn: etui na karty kredytowe panowie mogą nabyć za około 800 zł, mokasyny to koszt około 2,5 tys. zł, na półbuty trzeba wydać od 2,8 tys. do 4 tys. zł, a na niezwykle oryginalne sneakersy, co najmniej 4,6 tys. zł.
Swoje produkty Christian Louboutin sprzedaje poprzez sklepy online (własny oraz zewnętrzne, np. net-a-porter – ich lista znajduje się na oficjalnej stronie projektanta), placówki własne (najwięcej ma ich w USA i Chinach, a najbliższa Polsce znajduje się w Kopenhadze) oraz placówki partnerskie, którymi są luksusowe domy handlowe (jak Harrods, Harvey Nichols, Selfridges, Joseph, Browns, Matches czy Cricket and Cruise). W naszym kraju fizycznie są one dostępne w sklepie Moliera 2 w Warszawie.
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
VisionOptyk otwiera średnio 8-12 placówek rocznie. Wielu franczyzobiorców decyduje się na prowadzenie więcej niż jednego salonu.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...