Biedronka romansuje z franczyzą

Biedronka testuje franczyzowy model rozwoju od ponad roku. W maju 2014 na licencji działało ok. 30 sklepów, dziś jest ich o 15 więcej. Biorąc pod uwagę fakt, że liczba dyskontów własnych zbliża się do 3 tys., to trudno „biedronkowej” franczyzie przypisywać jakieś większe znaczenie w strategii sieci. Zresztą potwierdza to Jeronimo Martins, portugalska grupa zarządzająca siecią.
- Ten model zarządzania sklepami funkcjonuje w wybranych mniejszych miejscowościach. Stanowi on uzupełnienie głównej części sieci Biedronka opartej na sklepach własnych. Z uwagi na wstępny charakter projektu, za wcześnie jest na jego podsumowanie i na deklaracje co do dalszych planów. Testujemy to rozwiązanie głównie w mniejszych miejscowościach i na wsiach, gdzie wcześniej mieszkańcy, z uwagi na brak sklepu spożywczego, byli zmuszeni robić zakupy poza miejscem zamieszkania – informuje biuro prasowe Jeronimo Martins.
O tym, że franczyza jest jednak poważnie traktowana przez zarząd grupy świadczy fakt, że niedawno podjęto decyzję o otwarciach licencyjnych na macierzystym rynku marki – w Portugalii. Jeronimo Martins chce na Półwyspie Iberyjskim do 2018 roku otworzyć co najmniej 50 sklepów franczyzowych. Mowa o marce supermarketów Pingo Doce, których zasięg zbliżony jest do rozwijanej w Polsce Biedronki.
Nad Wisłą sieć rozwijana jest w modelu agencyjnym. Partner nie jest właścicielem sklepu, a jedynie zarządza obiektem i jest wynagradzany na zasadzie prowizji od obrotu. Wymagania dotyczące kandydatów są ustalane indywidualnie.
- Z reguły oczekujemy, że przedsiębiorca, który chce rozpocząć współpracę w ramach działalności agencyjnej, musi dysponować obiektem o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych. Nasz potencjalny partner biznesowy musi być właścicielem takiego obiektu lub powinien wykazać się terminową umową najmu, która zabezpieczy okres trwania umowy partnerskiej. Na tym etapie jesteśmy zainteresowani minimum pięcioletnimi umowami agencyjnymi – informuje biuro prasowe Jeronimo Martins.
Niewykluczone jednak, że z czasem rola franczyzy w portugalskiej sieci zacznie zyskiwać na znaczeniu. Powodem tego mogą być słabe wyniki notowane przez Jeronimo Martins Polsce. Jeszcze w 2011 roku Biedronka notowała 20-proc. wzrosty sprzedaży w sklepach porównywalnych (bez uwzględnienie nowo otwartych punktów), w obecnym wzrostowy okazał się tylko drugi kwartał. Wojna cenowa na rynku handlowym już odbija się na wynikach całego koncernu - zysk Jeronimo Martins w trzecim kwartale był o 20 proc. niższy niż rok wcześniej. Zdaniem niektórych obserwatorów rynku niepokojące wyniki mogą oznaczać, że model tanich zakupów proponowany przez Biedronkę się wyczerpał, a Polacy dostrzegli alternatywę w postaci małych sklepów osiedlowych. Te, wspomagane przez potężnych franczyzodawców, są w stanie niejednokrotnie oferować równie lub nawet bardziej atrakcyjne ceny niż dyskonty i supermarkety. Być może więc w przyszłości menedżerowie Biedronki zwrócą się w stronę franczyzy w poszukiwaniu oszczędności na etapie otwarć sklepów.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Franczyzobiorca Intermarché może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Dowiedz się, jak otworzyć sklep pod marką Żabka. Bezpłatny webinar dla cudzoziemców.
Żabka przyspiesza ekspansję i zwiększa liczbę otwarć zaplanowanych na ten rok. Chwali się też wzrostami sprzedaży w pierwszym półroczu 2025.
Sklep sezonowy to propozycja dla zaangażowanych franczyzobiorców Żabki, którzy chcą rozwijać swój biznes latem, w miejscowościach turystycznych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Centra rozrywki VR to oferta nowego franczyzodawcy HeroVR. Gdzie się sprawdzi taki biznes?
Upadłości Expert specjalizuje się w oddłużaniu, ale jej franczyzobiorcy mogą też dodatkowo zarabiać na innej branży.
– W ciągu najbliższych lat liczba osób aktywnie korzystających z klubów fitness w Polsce będzie rosła rocznie w tempie dwucyfrowym – mówi Szymon Okrojek z Xtreme Brands.
W ciągu dwóch pierwszych tygodni września zostały otwarte dwie nowe siłownie Fit+, a do końca roku zostaną podpisane jeszcze co najmniej trzy umowy franczyzowe. Wszystkie siłownie działają w małych miejscowościach już od 1 tys. mieszkańców.
Zamiast czekać, aż coś się zmieni, wzięła sprawy w swoje ręce. Andżelina Kowalczyk porzuciła etat, zawalczyła o zdrowie, a dziś prowadzi własny salon Body Evolution w Łukowie.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów