Dyrektor przechodzi na swoje
Był kelnerem, organizował cateringi, aż wreszcie wyjechał na Mazury, by objąć stanowisko dyrektora w jednym z tamtejszych hoteli. Jak się okazało, przeprowadzka odmieniła również jego życie prywatne. Wraz z przyszłą żoną przeniósł się do Gdańska, gdzie wkrótce otworzył swój pierwszy własny biznes.
– Zdobyte przez lata doświadczenie było istotnym argumentem, by podjąć ryzyko samodzielnej działalności. Najpierw myślałem o firmie szkoleniowej dla przedstawicieli branży gastronomicznej i hotelarskiej. Zmieniłem jednak zdanie, gdy przeczytałem informacje o koncepcie biznesowym Stopiątka – wspomina Mateusz Brożyna, franczyzobiorca Stopiątki. – Skontaktowałem się z przedstawicielami Mastergrupy, firmy, która jest właścicielem sieci pizzerii Stopiątka, szybko opracowaliśmy biznesplan, kosztorys przedsięwzięcia i podpisałem umowę. Wspólnie przygotowana symulacja kosztów i przychodów była bardzo dokładna i zbliżona do rzeczywistości. Dzięki temu wszystko było jasne i proces budowania biznesu przebiegał bardzo sprawnie – zapewnia.
Centrala przedstawiła również ścisłe wytyczne dotyczące lokalizacji, czyli że musi to być miejsce z dużym natężeniem ruchu: centrum miasta, pasaż czy osiedle. Dobrze też, żeby placówka posiadała parking, co na pewno poprawia frekwencję wśród klientów oraz umożliwia sprzedaż z dostawą ze względu na miejsce postojowe dla samochodu firmowego przed lokalem.
Odpowiedni lokal dla franczyzobiorcy ostatecznie znalazła Mastergrupa. Mieści się w pasażu handlowym na gdańskim osiedlu Łostowice. – Atutem tej lokalizacji było to, że ominęły mnie formalności związane z pozwoleniami od wspólnoty mieszkaniowej na działalność gastronomiczną w budynku mieszkalnym i ogólnie łatwiej było wyposażyć pizzerię w niezbędne urządzenia, takie jak wentylatory, klimatyzatory czy sprzęt kuchenny – mówi Mateusz Brożyna.
Lokal był w stanie deweloperskim, przez co wymagał kompleksowej aranżacji i wyposażenia. – Projektem wnętrza zajął się architekt zatrudniony przez Mastergrupę. Przygotował plan, z uwzględnieniem kwestii estetycznych i technicznych pizzerii. Ponadto opracował harmonogram prac, co pozwoliło przewidzieć wysokość kosztów i rozplanować wydatki. Remont i wyposażenie lokalu, a także ogólna organizacja biznesu odbyła się według instrukcji od Mastergrupy. Firma przekazała mi wiedzę na temat przepisów budowlanych, przeciwporażeniowych, przeciwpożarowych i sanitarno-epidemiologicznych, które moja placówka musiała bezwzględnie spełniać. Bez wsparcia centrali zorganizowanie biznesu byłoby o wiele trudniejsze – mówi Mateusz Brożyna.
Mastergrupa przekazała franczyzobiorcy listę dokumentów, jakie musi przygotować dla urzędów, i listę tzw. krytycznych punktów kontrolnych, które są szczególnie ważne podczas weryfikacji urzędników. – Jest wiele wymogów, które musi spełniać lokal gastronomiczny. Dotyczy to m.in.: wyposażenia placówki, warunków zatowarowania czy przechowywania produktów w odpowiedniej temperaturze, kartonach, pojemnikach itd. Na pierwszy rzut oka może to przerażać, ale z pomocą centrali otwarcie pizzerii jest łatwiejsze – twierdzi Mateusz Brożyna.
Franczyzodawca zapewnia meble i sprzęt kuchenny: piece, blaty robocze, chłodnie itd. Pomaga także znaleźć finansowanie, jeśli franczyzobiorca go potrzebuje. To znacznie ułatwia start w biznesie, zwłaszcza że wartość urządzeń w pizzerii wynosi od 50 do 70 tys. zł netto.
– Wszystkie aspekty związane z otwarciem pizzerii mogłem konsultować z moim opiekunem w centrali. Nie błądziłem po całej firmie, przerzucany z rąk do rąk. Teraz jest podobnie. Mam opiekuna, z którym wszystko załatwiam – mówi Mateusz Brożyna.
W ramach współpracy franczyzowej Mastergrupa oferuje również szkolenia, które dotyczą wszystkich aspektów związanych z prowadzeniem pizzerii m.in.: przygotowaniem potraw, sprzedaży, zarządzania lokalem, zatowarowania, obsługą klienta. Franczyzobiorca dużą wagę przywiązuje do pracowników i atmosfery w pracy. – Wolę inwestować w wyszkolony i profesjonalny personel. Każdy nowy pracownik przynosi straty. Minie trochę czasu, zanim się nauczy, dlatego nie oszczędzam na tzw. starych pracownikach. W mojej pizzerii pracują również cudzoziemcy, którym pomagam znaleźć mieszkanie, w sprawach formalnych związanych z pozwoleniem na pracę itp. – mów Mateusz Brożyna.
Aktualnie franczyzobiorca zatrudnia pięciu pracowników plus kilka osób dorywczo, z których pomocy korzysta w okresach wzmożonego ruchu. Mateusz Brożyna Stopiątkę prowadzi od roku. Po czterech miesiącach uruchomił sprzedaż z dostawą do klienta. – Najpierw musiałem rozwinąć sprzedaż w lokalu. Dostawa do klienta wymaga dodatkowych wydatków na samochód, torby termiczne do przewożenia pizzy oraz wynagrodzenie kierowcy. W końcu jednak kupiłem samochód firmowy i wszystkie akcesoria potrzebne do realizacji zdalnych zamówień. Zostałem też włączony do centralnego systemu internetowego Stopiątki, który uwzględnia mój lokal w zamówieniach internetowych. Korzystam z geolokalizacji i realizuję zamówienia, składane w pobliżu mojej placówki. Dzięki temu mam trzy kanały sprzedaży: bezpośredni w lokalu, online i telefoniczny – mówi Mateusz Brożyna.
Mateusz Brożyna odwiedza codziennie lokal i samodzielnie go nadzoruje. Pilnuje również zamówień i wydatków. Stopiątka odgórnie przydziela dostawców, natomiast drobne zakupy franczyzobiorca robi w pobliżu pizzerii. Mateusz Brożyna twierdzi, że jego placówka miesięcznie generuje 100-120 tys. zł przychodu. Ocenia, że zwrot z inwestycji potrwa mniej więcej dwa lata, ale już teraz myśli o rozszerzeniu działalności i otwarciu drugiej pizzerii, być może jeszcze w tym roku.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Coraz więcej franczyzobiorców Stopiątki po dwóch latach współpracy otwiera kolejną pizzerię. Ile trzeba mieć pieniędzy na inwestycję w lokal marki?
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Marcowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Dowiedz się, w którą franczyzę zainwestować, jak zarabiać w internecie oraz jakie biznesy chętnie otwierają kobiety. Bilet na Targi Franczyza gratis!
Na pewno taki, w którym franczyzobiorcy mogą liczyć na solidne wsparcie franczyzodawcy. Przedstawiamy kilkadziesiąt konceptów franczyzowych, w których inwestycję warto rozważyć w 2023 roku.
Wybór konceptów franczyzowych w segmencie pizzerii jest bardzo duży. I wciąż kolejne marki decydują się dzielić z innymi swoją licencją na biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...