Biznes z potencjałem
Tomasz Zelis od dawna myślał o otwarciu wypożyczalni samochodów. Od lat interesował się bowiem różnego rodzaju pojazdami. Kiedy jednak spróbował przejażdżki na elektrycznym rowerze, wiedział już, że chce pójść w tym kierunku.
– Było to dla mnie wybawienie, bo przez ograniczoną sprawność w jednej nodze, nie mogłem się poruszać swobodnie na zwykłym rowerze. Pojazd elektryczny umożliwił mi powrót do tej aktywności – opowiada Tomasz Zelis.
Dobry research
Zanim podjął decyzję sprawdził, jaki jest potencjał rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce i na świecie. Potem doszedł do wniosku, że taka działalność na własną rękę będzie trudna.
– Chciałem sam sprowadzać auta elektryczne z Chin. Ale okazało się, że to nie do końca dobra droga. Trzeba mieć sprawdzonych dostawców i jakość – mówi Tomasz Zelis.
Postanowił bliżej przyjrzeć się możliwości współpracy partnerskiej. Za pośrednictwem portalu Franchising.pl natknął się na ofertę TrybEco. Szybko zdecydował się na współpracę. Swój salon partnerski w Kielcach, oferujący sprzedaż, serwis i naprawę pojazdów elektrycznych, prowadzi już półtora roku.
– Marzec 2020 roku to nie był najlepszy moment na start, bo chwilę po otwarciu musieliśmy zamknąć nasz lokal z powodu lockdownu. Przez cały ubiegły rok próbowaliśmy się odnaleźć na rynku, ale tak naprawdę dopiero w tym roku zaczynamy naprawdę działać – mówi Tomasz Zelis.
Pracuje on na co dzień w salonie. Ma także dwóch pracowników. Jeden z nich zajmuje się obsługą klientów oraz ich pozyskiwaniem, a drugi – serwisem pojazdów.
– Ja się angażuję w obydwa obszary. Do tego dbam o aktywność w internecie, tak żebyśmy mogli sprzedawać nasze produkty nie tylko tradycyjnymi kanałami – mówi Tomasz Zelis.
Tysiąc złotych prowizji
Tomasz Zelis zarabia na marży od sprzedaży produktów, ale także na usługach – naprawie i serwisie urządzeń. Jest pełen optymizmu, ponieważ uważa, że potencjał pojazdów elektrycznych jest duży.
– Popyt na takie rozwiązania rośnie. Coraz więcej ludzi ma świadomość, że trzeba dbać o środowisko, a pojazdy elektryczne sprzyjają poprawie jego jakości, a przy okazji promują zdrowy styl życia – mówi Tomasz Zelis.
– Wszelkie prognozy pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat ten rynek zwiększy się dziesięciokrotnie. Przewiduje się, że do 2026 roku co trzeci sprzedawany rower będzie rowerem elektrycznym. W Czechach rowery elektryczne stanowią już 51 proc. rynku rowerowego – mówi Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco.
Ponadto różnica w cenach pomiędzy tradycyjnymi pojazdami, a tymi z napędem elektrycznym jest coraz mniejsza.
– Jeszcze jakiś czas temu pojazdy elektryczne były co najmniej kilka razy droższe, dzisiaj rower elektryczny można kupić za 4,5 tys. zł, czyli około dwa razy więcej niż zwykły w podobnym standardzie – mówi Tomasz Zelis.
Póki co firm oferujących pojazdy elektryczne nie jest wiele.
– W Kielcach nie mamy konkurencji. Co prawda punktów sprzedających rowery elektryczne jest sporo, ale już lokali specjalizujących się w pojazdach elektrycznych oprócz nas nie ma wcale – mówi Tomasz Zelis.
Obecnie w sieci TrybEco pracuje 70 liderów, którzy działają na zasadach partnerów handlowych oraz 11 firm działających na zasadach franczyzowych.
– W pierwotnym zamyśle idea punktów franczyzowych miała polegać na przystosowaniu przestrzeni wyspowej w galerii handlowej i stworzeniu specjalnych stref TrybEco Zone. Jednak trudno było ten model współpracy wykorzystać w czasie obostrzeń, ze względu na zamknięcia galerii handlowych. Liczymy, że teraz będziemy mogli wrócić do tych działań. Jako TrybEco zapewniamy wsparcie w negocjacjach z galeriami handlowymi, jeśli chodzi o miejsce i warunki najmu, ale umów nie podpisujemy na siebie – to autonomiczny biznes franczyzobiorcy – mówi Tomasz Przygucki.
Inwestycja we współpracę to 10-20 tys. zł.
– Z naszych szacunków wynika, że franczyzobiorcy zatrzymują średnio około tysiąca złotych na każdym sprzedanym pojeździe. Z tych pieniędzy muszą opłacić koszty bieżące, ale i tak inwestycja zwróci się bardzo szybko – zapewnia Tomasz Przygucki.
WIZYTÓWKA SIECI TRYBECO
Sieć oferująca pojazdy elektryczne
- liczba placówek – 70 partnerów handlowych i 11 firm działających na zasadach franczyzowych
- kwota inwestycji – 10-20 tys. zł


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Sieć Ship Center Poland w minionym roku odnotowała wzrost przesyłek i obrotów na poziomie ok. 25 proc. Co jest powodem tak dobrych wyników?
Z powodu inflacji ceny idą w górę. Drożeje też wynajem samochodów, ale na to wpływ miała akurat pandemia. Właściciele wypożyczalni aut zwietrzyli intratny interes.
– W ostatnich latach rynek tatuaży w Polsce ewoluował. Dzisiaj tatuaże to małe dzieła sztuki, na które jest moda – mówi Seweryn Sarna, menedżer firmy Mistrzowie Tattoo.
Sieć Refan prowadzi intensywne działania marketingowe w mediach społecznościowych. Jak sobie dzisiaj radzi?
Najpierw troje dzieci, potem własny biznes – taką drogę przeszła franczyzobiorczyni marki DepilConcept. Jak sobie radzi dzisiaj?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

20. edycja targów Franczyza w Pałacu Kultury przyciąga najciekawsze osobowości i najlepsze firmy z rynku licencji.
Czy można przetestować biznes, a później w niego zainwestować?
– Pokutuje przekonanie, że rozpoczęcie działalności w biznesie spedycyjnym oznacza inwestycję we flotę ciężarówek. A to nieprawda – mówi Ewa Kozłowska z Northgate Logistics.
Magazyn Entrepreneur ocenił sieci z amerykańskiego rynku. Wynik? Subway na podium, McDonald’s poza pierwszą dziesiątką.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Interes pompowany helem
Warto zajrzeć do KRS i posprawdzać z jakimi spółkami jest ten Pan powiązany - KPCG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ...
Myjnia samochodowa z dojazdem do klienta?
Znajomi z Myjnia samochodowa Warszawa przyjeżdżają do mnie za małą dopłatą. Myślę, że jeśli zapytasz to i przyjadą do cb
Punkt przesyłek kurierskich
Ja tam jestem w miare zadowolona z franczyzy Pakersów. Są szkolenia, materiały marketingowe. Na początku jak jeszcze tego potrzebowałam zawsze mogłam zadzwonić na...
Punkt przesyłek kurierskich
To ja dodam coś od siebie. Nigdy się nie dorobicie i nie zarobicie otwierając taki biznes z pośrednikiem.
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...
Punkt przesyłek kurierskich
Witam. Wpis również w innym wątku. Ja radzę się zastanowić 10 razy a szczególnie przestrzegam potencjalnych franczyzobiorców przed wchodzeniem we współpracę z Ship...
Broker Kurierski
Witam. Poprzednik ma rację w 100%. Ja radzę się zastanowić 10 razy a szczególnie przestrzegam potencjalnych franczyzobiorców przed wchodzeniem we współpracę z Ship...