Pomysły na biznes w usługach

Rozwój w Polsce i za granicą / Obecnie sieć Edukido ma 55 punktów w całej Polsce, w tym dwa oddziały własne. W tym roku firma pozyskała też master franczyzobiorcę w Chorwacji i franczyzobiorcę na Ukrainie.
Wtorek
12.10.2021
Planujesz otworzyć firmę usługową? Na Targach Franczyza poznasz wiele sprawdzonych pomysłów na biznes w usługach.
 

Zajęcia edukacyjne dla dzieci, wypożyczalnia aut, punkt kurierski a może biuro nieruchomości? Na Targach Franczyza pojawią się licznie dawcy licencji z branży usługowej. Już od 14 do 16 października w Pałacu Kultury i Nauki będzie można osobiście spotkać się z franczyzodawcami z tego sektora i poznać warunki współpracy z nimi.

Klocki lego dla każdego

Na Targach nie zabraknie Edukido, firmy, która oferuje autorski program zajęć edukacyjnych opartych na klockach Lego dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. To zajęcia, które w formie zabawy pozwalają lepiej poznać otaczający świat przyrody, techniki i nauki. A wszystko w towarzystwie uwielbianych przez niemal wszystkie dzieci klocków.

– W targach weźmiemy udział już po raz czwarty. Każdy kolejny raz sprawiał, że mieliśmy ochotę na więcej. Za każdym razem była to bardzo dobra okazja, żeby spotkać się z naszymi potencjalnymi klientami i pokazać się osobom, które nie mieli pomysłu na biznes. W tamtym roku pandemia sprawiła, że odwiedzających było nieco mniej, ale w tym mamy nadzieję na liczne i owocne spotkania z potencjalnymi partnerami – mówi Anna Stasiuk, menedżer działu obsługi franczyzobiorców w Edukido.

Obecnie sieć Edukido ma 55 punktów w całej Polsce, w tym dwa oddziały własne. W tym roku firma pozyskała też master franczyzobiorcę w Chorwacji i franczyzobiorcę na Ukrainie.

Inwestycja we współpracę z Edukido wynosi od 18,5 tys. zł do 42,5 tys. zł netto. Jednorazowa opłata licencyjna zależy od wielkości obszaru licencji. Na obszarach od 40 do 200 tys. mieszkańców jest to koszt od 6 tys. zł do 30 tys. zł netto. Opłata za klocki, akcesoria i materiały marketingowe jest stała dla każdego i wynosi 12,9 tys. zł netto. Przez pierwsze trzy miesiące opłata miesięczna jest równa dla wszystkich i wynosi 100 zł netto, a potem od 550 zł. Zwrot z inwestycji trwa od 6 do 12 miesięcy.

Specjaliści od programowania

Szkołę Giganci Programowania w 2015 roku do życia powołali czterej absolwenci Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Kształci ona dzieci i młodzież od 7 do 19 roku życia, którzy są zainteresowani nowymi technologiami i programowaniem. Celem jest wyszkolenie znającego się na informatyce młodego człowieka, który bez kompleksów będzie mógł funkcjonować w przyszłości na nowoczesnym rynku pracy. 

Sieć w Polsce liczy 58 własnych placówek i 44 franczyzowe. Firma szuka franczyzobiorców w miastach pomiędzy 15 a 150 tys. mieszkańców, w których nie ma jeszcze placówek. Franczyzobiorcy otrzymują wyłączność terytorialną, dlatego też nie ma możliwości otwarcia placówki w miastach, w których Giganci Programowania już działają. Inwestycja we współpracę to ok. 25 tys. zł. W trakcie współpracy franczyzobiorcy mają dwie opcje do wyboru – stałą opłatę rzędu 300 zł miesięcznie, albo prowizję w wysokości od 10 do 12 proc. przychodu ze sprzedaży kursów. Inwestycja zwraca się średnio po 6-8 miesiącach prowadzenia działalności.

Wypożyczalnia samochodów

Car For You to ogólnopolska sieć wypożyczalni samochodów, której filozofia funkcjonowania opiera się na bardzo ścisłych relacjach z partnerami. Firma oferuje swoim partnerom szerokie wsparcie biznesowe oraz udziały w spółce zarządzającej. Wiele decyzji jest podejmowanych wspólnie z franczyzobiorcami i mają oni realny wpływ na wszystko, co się dzieje w firmie. Franczyzodawca zapewnia wsparcie w zakresie sfinansowania oddziału, a także obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. Dzięki temu obowiązki franczyzobiorców polegają na wydawaniu aut klientom, ich odbiorze oraz utrzymaniu swojej floty w nienagannym stanie. Jedna osoba jest w stanie obsłużyć nawet 50 pojazdów.

Sieć Car For You ma jedną własną placówkę i 26 franczyzowych. Kwota inwestycji zaczyna się od 50 tys. zł. Pieniądze są potrzebne na zakup floty aut, albo wzięcie jej w leasing. Spore koszty na samym początku działalności to także reklama. W trakcie współpracy franczyzobiorcy regulują prowizję od obrotu.

Otwórz punkt kurierski

Największą reprezentację wśród usług na targach będą miały punkty kurierskie. Jednym z nich jest Epaka. To sieć punktów nadających i odbierających przesyłki kurierskie oraz platforma wysyłkowa. Pełny wachlarz usług kurierskich kierowany jest przede wszystkim do klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm. To dobry pomysł na biznes dla osób, które nie boją się sprzedaży, oraz bezpośredniego kontaktu z klientem – energicznych, zaangażowanych i otwartych na poszerzanie wiedzy.

– Nasz partner oprócz tych predyspozycji personalnych, powinien prowadzić działalność gospodarczą i posiadać lub wynajmować lokal, w którym będzie prowadzony oddział – mówi Joanna Kuśmierczyk, menedżer do spraw rozwoju sieci Epaka.

Początkowa inwestycja to kwota 20 tys. zł netto. Zawiera ona pełną adaptację lokalu, wyposażenie w niezbędny sprzęt, licencję, szkolenia wstępne, know-how oraz opiekę koordynatorów. Miesięczne opłaty ruszają dopiero po pół roku współpracy. W przypadku miasta do 15 tys. zł jest to 49 zł brutto, powyżej 15 tys. mieszkańców 99 zł brutto. Po roku rosną do 99 zł albo 199 zł miesięcznie.

Firma ma prawie 300 oddziałów franczyzowych.

Furgonetka offline i online

Kolejna firma z branży kurierskiej to Furgonetka. Oferuje przesyłki krajowe oraz międzynarodowe, do ponad 40 państw na całym świecie. Długo prowadziła działalność tylko w internecie, ale w zeszłym roku postanowiła zaistnieć również w świecie offline tak, żeby jej usługi były łatwo dostępne także dla klientów, którzy wolą korzystać z tradycyjnych punktów kurierskich oraz automatów. Miesięcznie firma obsługuje 800 tys. paczek, a z jej usług korzysta 100 tys. osób.

W przypadku punktu partnerskiego całkowita inwestycja we współpracę to kilkaset złotych. Za tę kwotę franczyzobiorca musi kupić wagę towarową do ważenia przesyłek oraz pakiet startowy. Niezbędny będzie również komputer, drukarka oraz dostęp do internetu. Wyższe wymagania firma stawia salonom partnerskim Furgonetka Punkt. Tutaj trzeba zainwestować 9 tys. brutto oraz ponieść ewentualne koszty dostosowania lokalu. W zamian franczyzobiorca prowadzi specjalizowany punkt o większym potencjale rozwoju niż w wypadku punktów partnerskich.

Franczyzobiorca nawiązując współpracę z Furgonetką dostaje dostęp do nowoczesnego systemu nadawania przesyłek, w którym w czytelny sposób ma przedstawioną cenę przesyłki konkretnej paczki dla klienta we wszystkich współpracujących z marką firmach kurierskich. Przy tym to partner określa wysokość marży. Franczyzodawca tylko sugeruje cenę, ale o niej nie decyduje.

Dwa modele

Kandydaci na franczyzobiorców w trakcie targów będą mogli zapoznać się również z ofertą Ship Center. Ta sieć liczy obecnie około 100 punktów partnerskich w całej Polsce. Własną placówkę firma ma w Katowicach. Inwestycja w uruchomienie punktu waha się od 8,5 do 20 tys. zł. Ostateczna kwota jest uzależniona od wyposażenia placówki.

– Przed uruchomieniem sprawdzamy z naszym przyszłym franczyzobiorcą jaki sprzęt będzie mu potrzebny. Wspólnie ustalamy, co już posiada, a co powinniśmy mu zorganizować. Często osoby przystępujące do naszej sieci mają już część wyposażenia, dzięki czemu kwota inwestycji może być niższa – mówi Łukasz Osyra, współwłaściciel Ship Center.

Jeśli chodzi o opłaty franczyzowe, to jest to stała kwota rzędu 290 zł miesięcznie. Przy czym franczyzobiorcy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy działalności są z niej zwolnieni. Zaczynają ją regulować dopiero w siódmym miesiącu.

Firma oferuje dwa modele współpracy. Pierwszy zakłada zbudowanie punktu od podstaw, natomiast drugi to otwarcie placówki partnerskiej, która jest dodatkiem do prowadzonej już działalności gospodarczej.

Biznes dla miłośników aut

Na Targach Franczyza zaprezentuje się także firma Ziebart, która specjalizuje się w autodetailingu. To największa firma detailingowa na świecie.

W Polsce działa od 2009 roku. Ma salony w czterech miastach – w Bydgoszczy i w Poznaniu własne, a w Krakowie i Warszawie franczyzowe. Prowadzi rozmowy z kolejnymi kilkoma partnerami.

Opłata licencyjna zależy od wielkości miasta, w którym dany partner chce działać i wynosi od 20 tys. zł do 50 tys. zł. Po stronie franczyzobiorcy leży remont lokalu i jego wyposażenie. Odpowiedni sprzęt i chemię nabywa on u franczyzodawcy. Miesięczna opłata to 8 proc. od obrotu, w przypadku chemii i 5 proc. w przypadku usług.

Docelowo Ziebart chce mieć około 49 placówek w Polsce. Jeśli partner ma duży salon w dużym mieście, może otwierać mniejsze punkty w poszczególnych dzielnicach. 

Zwrot z inwestycji może zająć średnio dwa lata. Przyspieszyć go może współpraca z dealerami samochodowymi.

Przesyłki dla biznesu

Placówki Mail Boxes etc. (MBE) to nowoczesne minicentra logistyczno-wysyłkowe świadczące usługi dla biznesu z obszaru logistyki i przesyłek, poligrafii i marketingu oraz administracji i obsługi pocztowej. Firma dostarcza rozwiązania dużej korporacji do lokalnego małego i średniego klienta biznesowego.

MBE szuka franczyzobiorców w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców w całej Polce, ale szczególnie na południu, gdzie obecnie widzi spory potencjał biznesowy, a zagęszczenie jej placówek nie jest duże. Do sieci może dołączyć każdy, kto jest gotowy wziąć odpowiedzialność za prowadzenie swojego biznesu i oczekuje od franczyzodawcy otwartości, swobody i możliwości rozwoju.

Franczyzodawca zapewnia franczyzobiorcom wszystkie instrukcje, czyli szkolenia, wskazówki otwarcia, narzędzia, technologie, kontrakty z dostawcami, marketing oraz wsparcie opiekuna. Po stronie franczyzobiorcy z kolei jest wzięcie tych narzędzi i instrukcji i zbudowanie swojego biznesu
począwszy od przygotowania placówki po zarządzanie nią, obsługę i pozyskiwanie partnerów biznesowych.
Inwestycja początkowa w dużej mierze zależy od budżetu franczyzobiorcy i opcji finansowania, na które się zdecyduje.

– Z każdym kandydatem przeprowadzamy indywidualnie symulację finansową i szukamy najlepszych
możliwych rozwiązań – mówi Sylwia Wiski, menedżer do spraw rozwoju sieci detalicznej w MBE.

Koszty uruchomienia to 20-33 tys. zł. Opłaty franczyzowe naliczane są procentowo od przychodu. Firma ma ok. 44 placówki franczyzowe w Polsce.

Franczyza w ochronie środowiska

Podczas Targów będzie można poznać także stosunkowo nowy koncept franczyzowy – Project Zero Waste. Firma zajmuje się doradztwem w zakresie ochrony środowiska. Polega ono na weryfikowaniu wywiązywania się przedsiębiorców na polskim rynku z obowiązków w zakresie korzystania ze środowiska. Firma przeprowadza m.in. audyty weryfikujące poprawność zarządzania ochroną środowiska w spółkach czy przygotowanie dokumentacji i sprawozdań związanych z gospodarką odpadami oraz opłatami za korzystanie ze środowiska.

– Naszym franczyzobiorcą może zostać każdy, komu odpowiada taki profil działalności, interesuje się ochroną środowiska i bliskie są mu te zagadnienia oraz ma chęć rozwoju zawodowego i doskonalenia w tym obszarze – mówi Katarzyna Michniewska, prezes firmy consultingowej Project Zero Waste.

Każdy partner może liczyć na szkolenia w zakresie obowiązujących przepisów oraz standardów obsługi klienta obowiązujących w firmie. Dostanie także pakiet niezbędnych narzędzi, takich jak wzory dokumentów, stosowane procedury, materiały merytoryczne, opiniowanie projektów, analizy rynkowe, newslettery z planowanymi zmianami na rynku.

Aby rozpocząć współpracę, trzeba dysponować kapitałem początkowym w wysokości minimum 100 tys. zł, lokalem do prowadzenia działalności oraz podstawowym sprzętem biurowym. Prowadzenie placówki franczyzowej Project Zero Waste powinno zacząć przynosić zyski już w trzecim miesiącu działalności, a całkowity zwrot z inwestycji powinien nastąpić około 10 miesiąca prowadzenia firmy.

Biznes oddłużeniowy

Spółka Upadłości-Ekspert specjalizuje się w oddłużaniu osób fizycznych i przedsiębiorstw. Ma pięć własnych placówek i cztery partnerskie. Do współpracy zaprasza osoby przedsiębiorcze, które nie boją się wyzwań i szukają pewnego oraz rozwojowego biznesu. Nie trzeba mieć wykształcenia prawniczego, aby nawiązać z nią współpracę. Kwota inwestycji zaczyna się od 25 tys. zł, a opłata licencyjna wynosi 1 tys. zł miesięcznie. Placówkę można otworzyć w miejscowości z liczbą mieszkańców minimum 50 tys. Franczyzodawca zapewnia wsparcie w wyborze lokalizacji oraz wystroju i wyposażeniu kancelarii. Można też liczyć na marketing, szkolenia, gotowe wzory pism i wniosków a także wsparcie merytoryczne przez cały okres współpracy.

Biuro nieruchomości we franczyzie

Targi odwiedzi również Metrohouse. Franczyza Metrohouse polega na prowadzeniu kompleksowego biura nieruchomości obsługującego klientów w zakresie sprzedaży i wynajmu nieruchomości z rynku wtórnego oraz pierwotnego, a także zapewniającego usługę pośrednictwa kredytowego i ubezpieczeniowego przy transakcji. Biznes wykorzystujący synergię branży obrotu nieruchomościami z obsługą finansową zakupu skierowany jest głównie do osób, które mają już doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy, ale niekoniecznie w tych branżach.

– Wystarczy, że potencjalny partner zetknął się ze sprzedażą lub zarzadzaniem sprzedażą. W ramach poszerzania jego dotychczasowej działalności lub uruchomienia nowego biznesu pod marką Metrohouse wprowadzimy go w arkana obrotu nieruchomościami, a także kwestie związane z budowaniem i zarządzaniem zespołem agentów – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.

Obecnie w sieci działa 97 placówek, w tym 7 własnych i 89 franczyzowych, natomiast kolejnych 9 jest przygotowywanych do uruchomienia.

Kwota inwestycji wynosi ok. 50 tys. zł. Natomiast miesięczna opłata franczyzowa odprowadzana za wykonane transakcje sięga 10 proc. od pobranej prowizji od klienta. Na zwrot z inwestycji można liczyć po około 12 miesiącach działania biznesu.

Targi Franczyza 2021 odbędą się 14-16 października w PKiN. Przeczytaj również inne artykuły dotyczące tegorocznych targów:


Biuro nieruchomości na licencji / Kwota inwestycji w biznes pod marką Metrohouse wynosi ok. 50 tys. zł. Natomiast miesięczna opłata franczyzowa odprowadzana za wykonane transakcje sięga 10 proc. od pobranej prowizji od klienta.
Dominika Pronarska
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023