Nasz franczyzobiorca musi prowadzić działalność gospodarczą. Powinien lubić uczyć, bo uważamy, że franczyzobiorcy sami także powinni być trenerami, a nie tylko takowych zatrudniać. Oczywiście muszą być aktywni w poszukiwaniu klientów, bo od tego zależy ich zarobek - mówi Albert Pietras, właściciel sieci szkół szybkiego czytania i technik pamięciowych Edu.
Poniedziałek
03.08.2015
Dopóki ludzie będą czytali i uczyli się, dopóty będzie istniał popyt na nasze usługi – mówi Albert Pietras, właściciel sieci szkół szybkiego czytania i technik pamięciowych Edu.
 

Nauka szybkiego czytania - to chyba nie jest zbyt szeroki rynek?
Wręcz przeciwnie! To rynek z ogromnym potencjałem. W ubiegłym roku opublikowano 12 tys. stron A4 przepisów dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jak nadążyć z ich czytaniem? Kosztem pracy? Nawet jeśli zrzucimy obowiązek na księgową, to ona przecież też musi przebrnąć przez te stronice. Dopóki ludzie będą czytali i uczyli się, dopóty będzie istniał rynek dla takich usług, jak nasze: kursów szybkiego czytania, technik zapamiętywania, metod efektywnego uczenia się. Przekrój klientów w tej branży jest bardzo szeroki: od świetlic szkolnych, po kancelarię premiera, która w ubiegłym roku szukała szkoleń z tego zakresu dla 20 menadżerów. Z takich kursów korzystają np. sędziowie, którzy muszą zapoznawać się z setkami tomów akt. Wśród naszych klientów jest m.in. grupa Lotos, Energa, bank Millenium. Startujemy w konkursach, ogłaszanych przez ministerstwa czy inne instytucje publiczne. Nasi trenerzy prowadzą zajęcia dla trzech rodzajów klientów: dla firm, uczniów szkół podstawowych oraz młodzieży i dorosłych.

Wakacje to dobry moment, aby zdecydować się na otwarcie takiej działalności?
Tak i to im wcześniej, tym lepiej. Często falę zgłoszeń osób chętnych do współpracy mamy od połowy sierpnia. A to już trochę późno. Trzeba załatwić formalności, wyszkolić trenerów - to musi potrwać. Tymczasem we wrześniu powinniśmy być już w pełni gotowi do działania, bo wtedy zaczyna się okres żniw w naszej branży. My, jako centrala, nie prowadzimy wówczas np. szkoleń trenerskich, bo po prostu nie ma na to czasu. Dlatego trzeba decydować się wcześniej. Do 22 sierpnia mamy promocję dla nowych franczyzobiorców. Zwalniamy ich z opłaty wstępnej oraz bezterminowo z miesięcznych opłat franczyzowych.

Jakie warunki powinien spełniać franczyzobiorca sieci szkół Edu?
Musi prowadzić działalność gospodarczą. Powinien lubić uczyć, bo uważamy, że franczyzobiorcy sami także powinni być trenerami, a nie tylko takowych zatrudniać. Oczywiście muszą być aktywni w poszukiwaniu klientów, od tego zależy ich zarobek. Nie trzeba za to mieć stałego lokalu. Poszukiwanie klientów odbywa się zwykle drogą ogłoszeń, wysyłania ofert i propozycji. Potencjalni chętni zgłaszają się mailowo lub telefonicznie. Natomiast gdy już zbierze się grupa w konkretnej okolicy, wystarczy wynająć tam salę na zajęcia.

Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?
Oczywiście trzeba wyszkolić trenerów. Szkolenie czterech trenerów dla dwóch różnych grup klientów oznacza koszt minimum 2,5 tys. zł. Roczna opłata za korzystanie z oprogramowania komputerowego, serwera, pozycjonowania strony w internecie to 150 zł. Za całość materiałów dla jednego kursanta trzeba zapłacić od 75 do 175 zł.

A ile można zarobić?
Przy udanej rekrutacji, czyli gdy zbierze się grupa 10 – 12 kursantów, koszty zabierają 30 proc. przychodów. Cena za kurs dla dziecka to 2 tys. zł. Więc przy 10-osobowej grupie mamy 20 tys. zł, z czego 70 procent zostaje dla nas.

Skoro jest to branża z tak dużym potencjałem, to zapewne konkurencja nie śpi?
Mamy 11 lat doświadczenia i potrafimy reagować na pojawienie się konkurencji. Np. nie mamy stałych cen, możemy je zawsze obniżyć, by mieć przewagę. Doradzamy naszym franczyzobiorcom, jaką powinni przyjąć strategię w walce o klienta. Niestety, czasem zdarza się, że nie chcą nas słuchać lub słuchają zbyt późno. Bywało, że zamykaliśmy placówki franczyzowe, ale jednak nasza sieć systematycznie rośnie. Mamy 15 oddziałów własnych i 25 franczyzowych. Jeśli nic się nie zmieni, to do września zrealizujemy nasz plan na ten rok, który zakładał otwarcie 10 nowych jednostek franczyzowych. Z franczyzobiorcami zawieramy umowy na czas nieokreślony, by nie obciążać ich kosztami w razie niepowodzenia.

Rozmawiała Monika Wojniak


POPULARNE NA FORUM

What is academic essay writing?

Academic essay is a exact writing type which has its own set of norms, rules. The main purpose of these essays is to influence the readers into a exact and reasoned talk....

1 wypowiedzi
ostatnia 18.12.2018
Inspire the students to learn writing

The student life is the most very beautiful period of life. It has to be lived most carefully because it is the base for the other three step of life. If this stage of life is...

1 wypowiedzi
ostatnia 18.12.2018
Z korepetytora na dyrektora

Fajny artykuł o ciekawej historii. Trzeba przyznać, że pomysł jest dość oryginalny i na pewno jest na to zapotrzebowanie. Sama chodziłam na korepetycje z matmy, więc...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018
Z korepetytora na dyrektora

Hm, ciekawe - i pracować z dziećmi mogą osoby bez przygotowania pedagogicznego? Trochę to dziwne...

3 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Szkolenia biznesowe?

Jasne, że się opłaca! W ogóle branża szkoleniowa daje dużo satysfakcji - i organizatorom, i uczestnikom :)

2 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Firma szkoleniowa - pomysły na aktywizację uczestników

Jest dużo metod - praca projektowa, case study. Dobre efekty daje też odrobina rywalizacji na zajęciach :)

5 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Półkolonie dają zysk

Fakt, na półkoloniach mozna się dorobić. Z tym, że sezonowo. Chyba, że ktoś myśli nad dodatkową organizacją także warsztatów całorocznych :)

2 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Szkolenia biznesowe?

The more taught we are the less demanding it is to settle on educated choices and our aptitudes and capacities are much looked for after by businesses. An a valid example would...

2 wypowiedzi
ostatnia 15.08.2018