Biznes w dobrym towarzystwie

Dobrze mieć zadowolonego franczyzobiorcę, który jest w sieci od początku, rozwija się i rośnie wraz z nią. Ktoś taki jest naocznym świadkiem wzrostu firmy i uwiarygadnia markę w oczach przyszłych franczyzobiorców. Zwłaszcza jeśli przy tym sam rozwinął swoją działalność. Właściciele firmy Natural Quelle Jakub Sosiński i Tomasz Cyranik, nim zostali wspólnikami w e-papierosowym biznesie, prowadzili działalność gospodarczą (zarówno produkcyjną, jak i handlową). W 2008 roku zajęli się sprzedażą e-papierosów. Od początku związali swój biznesowy los z CHIC Group.
– Współpracowaliśmy wcześniej z twórcami firmy CHIC w innych biznesach – wspomina Jakub Sosiński. – Łatwiej wchodzić w nowy biznes w towarzystwie ludzi, których się zna i lubi, ale przede wszystkim z ludźmi, którym się ufa.
Zanim ostrzeszowski potentat e-papierosowego rynku rozpoczął budowę sieci franczyzowej, współpraca była oparta o model partnerski. Dziś wspólnicy zarządzają minisiecią, liczącą 13 punktów, m.in. w: Poznaniu, Szczecinku, Lesznie, Kościanie i Zielonej Górze. To dość mocno rozproszona sieć, gdyż odległości między najbardziej oddalonymi punktami wynoszą ok. 300 km. Jednak Jakub Sosiński mówi, że e-papierosowa franczyza to dość łatwy biznes, pod warunkiem że ma się silnego partnera.
– Taki partner zapewnia rozpoznawalną markę, sprawdzone know-how i trzyma rękę na pulsie w kwestiach formalnoprawnych, co w naszej branży jest bardzo istotne – mówi Jakub Sosiński. – To wsparcie nie do przecenienia, dzięki któremu nasz biznes jest stosunkowo mało absorbujący – dodaje.
Wspólnicy zatrudniają dziś 28 osób – po dwie osoby na każdy punkt. Jednym z istotnych elementów ich biznesu jest menedżer całej sieci sprzedaży, którym w Natural Quelle został Mikołaj Kubaczyk. Dzisiaj to na nim spoczywa nadzór nad całą siecią, bieżąca obsługa sklepów, realizacja zamówień, zatrudnianie pracowników, motywowanie, szkolenia etc.
– Ten biznes jest tak skonstruowany, żeby franczyzobiorca był w stanie poprowadzić co najmniej kilka lokalizacji, co zresztą jest częstą praktyką w eSmoking World, gdyż ponad 80 proc. franczyzobiorców prowadzi więcej niż jeden sklep – mówi Mikołaj Kubaczyk. – Wystarczy stosować się do zaleceń franczyzodawcy i doglądać biznesu 2-3 razy w tygodniu – dodaje.
Rynek rośnie, prawo sprzyja
Polski rynek papierosów wart jest ok. 27 mld zł, zaś papierosów elektronicznych ok. 450 mln zł. W najbliższych latach proporcje te będą się wyrównywać, a według prognoz Wells Fargo do 2021 roku sprzedaż papierosów elektronicznych przerośnie poziom sprzedaży tradycyjnych papierosów. Nie oznacza to jednak, że można sprzedawać cokolwiek i gdziekolwiek.
W maju tego roku minął okres przejściowy, jaki rynkowi gracze mieli na dostosowanie się do nowych przepisów wynikających z tzw. ustawy tytoniowej. Nowe regulacje zakazują sprzedaży e-papierosów i płynów nikotynowych osobom poniżej 18. roku życia oraz zakaz sprzedaży internetowej i na odległość. Oznacza to, że gigantyczna sprzedaż internetowa powoli przenosi się do sklepów stacjonarnych. Ten trend potwierdza menedżer Natural Quelle.
– Istotnie, obserwujemy wzrosty sprzedaży – mówi Mikołaj Kubaczyk. – Jest to jednak proces rozłożony w czasie. Część klientów korzysta jeszcze ze zgromadzonych zapasów, inni potrzebują czasu na zmianę nawyków zakupowych.
Nowe prawo nakłada też na producentów i dystrybutorów obowiązek zgłaszania wszystkich znajdujących się w obrocie produktów w europejskim rejestrze, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia specjalistycznych badań chemicznych i toksykologicznych Dzięki temu rozwiązaniu rynek oczyszcza się z nieprzebadanych substancji niewiadomego pochodzenia. Są to jednak działania generujące ogromne koszty, na które mogą sobie pozwolić jedynie najwięksi rynkowi gracze.
– Sami nie dalibyśmy rady sfinansować badań i rejestracji tylu produktów – mówi Jakub Sosiński. – Partnerstwo z silnym graczem daje nie tylko markę i sprawdzone produkty, ale też poczucie pewności, że ktoś czuwa nad stabilnością i bezpieczeństwem naszego biznesu.
Jak otworzyć
eSmoking Wolrd jest obecnie największą multibrandową siecią sprzedaży e-papierosów w Europie. Firma zarządza siecią około 800 punktów, w tym 350 franczyzowych. Sklepy eSmoking World powstają głównie w miastach liczących 10-60 tys. mieszkańców. CHIC Group wyselekcjonował kilkadziesiąt miast z dużym potencjałem sprzedażowym. Optymalna powierzchnia lokalu to 25-40 m2. Firma celuje też w galerie handlowe, w których otwierane są wyspy.
Sklep eSmoking World to jedna z najtańszych franczyz na rynku. Koszt uruchomienia sklepu oscyluje wokół 30 tys. zł. W kwocie tej zawiera się pierwsze zatowarowanie punktu sprzedaży oraz zakup laptopa i kasy fiskalnej. Firma należy do nielicznych franczyzodawców, którzy nie pobierają opłaty franczyzowej ani marketingowej, a nawet dopłacają franczyzobiorcy do lokalnych działań marketingowych i zapewniają program lojalnościowy dla klientów. Centrala firmy szacuje, że punkt franczyzowy prowadzony zgodnie ze standardami sieci zwraca się średnio w 9-12 miesięcy.

ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów