Co z franczyzą Dino?
Pierwszy supermarket pod szyldem Dino powstał w 1999 roku. Na koniec 2020 roku sieć liczyła 1496 sklepów, a ich powierzchnia sprzedaży wyniosła 582,6 tys. m2.. Przez ostatni rok sieć urosła o 278 placówek, z czego 255 zostało otwartych w 2020 roku, a 23 na początku 2021 roku. Sieć rozrasta się więc znacznie szybciej, niż zakładała. W 2016 roku, podczas debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych, wyznaczyła sobie cel powiększenia sieci z 628 sklepów do ponad 1200 do końca 2020 roku. Przekroczyła go o 20 proc. Dla porównania, Biedronka ma ponad 3,1 tys. sklepów, a w zeszłym roku urosła o 129 sklepów.
Właściciel Dino jednym z najbogatszych Polaków
Stworzona przez biznesmena Tomasza Biernackiego (w najnowszym rankingu 100 najbogatszych Polaków miesięcznika "Forbes" znalazł się on na drugim miejscu, wyprzedza go jedynie Michał Sołowow) marka rzuciła rękawicę rynkowym potentatom i jeśli utrzyma tempo rozwoju, to w najbliższych latach może zagrozić ich pozycji. Zarządzający Dino oparli rozwój firmy na strategii „własne grunty, własne budynki, własne sklepy”. To kosztowny model rozwoju, bo wymaga od inwestora sporego kapitału na zakup ziemi i budowę sklepów. Nie wygląda jednak na to, żeby firma chciała się podzielić swoim konceptem z franczyzobiorcami. Zapytaliśmy ją o to, ale odmówiła odpowiedzi. Wiadomo jednak, że firma Domex-Kuśnierek prowadziła pod marką Dino 12 sklepów na podstawie umowy franczyzowej. Jednak pod koniec 2018 roku właściciel Dino Polska zgłosił do UOKiK-u zamiar ich przejęcia. Urząd zbadał sprawę i uznał jednak, że już w dniu złożenia wniosku spółka Dino Polska była właścicielem tych sklepów. Sieć przejęła je wcześniej, bez wymaganej uprzedniej zgody organu antymonopolowego. Za naruszenie prawa ochrony konkurencji UOKiK nałożył na nią karę finansową w wysokości 100 tys. zł.
Inwestycje z rozmachem
W 2020 roku Dino Polska przeznaczyła na inwestycje łącznie ponad 1 mld zł. Oprócz otwierania kolejnych sklepów uruchomiła także nowe, piąte centrum dystrybucyjne w Łobzie, w województwie zachodniopomorskim, i rozpoczęła budowę dwóch następnych – w centralnej i południowej Polsce.
Wzrost przychodów ze sprzedaży na bazie like-for-like (LfL), czyli w marketach, które istniały także we wcześniejszym roku, wyniósł w 2020 roku 12,6 proc. Przychody grupy wzrosły o 32,4 proc. do ponad 10 mld zł. Natomiast zysk netto sięgnął 643,9 mln zł, w porównaniu z 410 mln zł rok wcześniej.
– W 2021 roku będziemy kontynuować dotychczasową strategię rozwoju. Za cel stawiamy sobie nie mniejsze tempo rozwoju naszej sieci niż w ostatnich latach. Planujemy, że nasze nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,2 mld zł – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
WIZYTÓWKA MARKI DINO
Sieć sklepów spożywczych.
-
1496 sklepów
- przychody grupy w 2020 roku – 10 mld zł
- zysk netto w 2020 roku – 643,9 mln zł
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Żabka wprowadziła nowy program „Bezpieczny Start” skierowany do osób, które rozważają otwarcie własnej firmy.
Daniel Piotrowski niedawno otworzył stoisko pod szyldem Dr Konopny. Jak mu idzie biznes?
Przedsiębiorcy, którzy otworzą sklep w sierpniu i wrześniu, otrzymają dodatkowe środki do 14 tys. zł. Sieć gwarantuje też w pełni wyposażony sklep, szkolenia i inne wsparcie.
Sieć stawia na nowe technologie i przyciąganie do siebie właścicieli niezależnych sklepów. Jak jeszcze chce się rozwijać?
Partner grupy Chorten z Białegostoku prowadzi osiem sklepów i myśli o kolejnych. Czemu zawdzięcza sukces w jednej z najbardziej konkurencyjnych branż?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Obywatele Ukrainy to chętnie widziani przez franczyzodawców biorcy licencji. Mogą wybierać i wśród polskich, i wśród ukraińskich konceptów franczyzowych.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pasywny biznes, który przynosi co miesiąc dochody bez żadnego wysiłku, to marzenie każdego z nas. Czy to w ogóle możliwe?
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Znana marka odzieżowa rezygnuje z franczyzy i przenosi się do internetu. Z franczyzobiorcami żegna się na sali sądowej…
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów