Pośrednicy chcą zmian w prawie

Poniedziałek
28.11.2005
Punkty kasowe, w których regulowane są m.in. rachunki za energię elektryczną, bronią się przed nieuczciwymi pośrednikami. Tworzą więc fundusze gwarancyjne, dzięki którym oszukani klienci mogą odzyskać pieniądze. Chcą też zmian w prawie.
 

Co dziesiąty rachunek za gaz, prąd czy energię elektryczną opłacany jest w punktach kasowych. Ponad 1 tys. agencji obsługuje co miesiąc 5 mln pojedynczych transakcji (przez ich kasy przepływa 600 mln zł).

Podważona reputacja

Będzie ich więcej, ale pod warunkiem, że sieci kasowe wyeliminują ze swoich szeregów czarne owce, które psują reputację uczciwych firm. Tak jak ostatni przypadek agencji finansowej Grosik, która przywłaszczyła sobie pieniądze klientów. Według ostatnich informacji liczba poszkodowanych osób sięgnęła 2,6 tys., ale może wzrosnąć nawet do 20 tys. Kilkanaście dni temu splajtował działający na Śląsku Płatnik. Straty są szacowane od 250 tys. do 900 tys. zł. Są szanse na odzyskanie pieniędzy, ponieważ firma należała do Izby Gospodarczej Przedsiębiorstw Finansowych – jednej z dwóch izb zrzeszających pośredników.

Ratunek w izbach

Na razie na rynku punktów kasowych panuje pełna dowolność – każdy może otworzyć oddział, w którym będzie przyjmował i opłacał rachunki. Co chwila któryś z punktów znika z rynku, a ich klienci muszą płacić po raz drugi rachunki. Tracą na tym inni pośrednicy.
Po upadku Grosika i Płatnika klienci stali się bardziej nieufni – przyznaje Grzegorz Ignatowicz, członek zarządu Polskiej Agencji Finansowej.

Uczciwe firmy nie czekają, aż prawo ureguluje rynek i same go porządkują. Dlatego założyły izby gospodarcze, które stawiają twarde warunki swoim członkom.
Żeby należeć do Izby Gospodarczej Pośredników Finansowych, każdy punkt musi mieć fundusz gwarancyjny i ubezpieczenie OC na wypadek niewykonania usługi – powiedział "Gazecie Prawnej" Grzegorz Ignatowicz, którego agencja należy do Izby Gospodarczej Pośredników Finansowych.

W przypadku, gdyby któryś z agentów okazał się nieuczciwy, straty klientów są pokrywane z funduszu gwarancyjnego i polisy.

Więcej: Monika Krześniak, Gazeta Prawna, 28 listopada 2005 r.


Gazeta Prawna

POPULARNE NA FORUM

Ściąganie należności za niezapłacone faktury

W firmie mój wujek ma podpisaną umowę z KRD. Jeżeli ktoś zalega - on wysyła wezwanie do zapłaty, potem dodaje do KRD i zobowiązuje Kaczmarskiego do ściągnięcia...

5 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2018
Bank dla rodziny, biznes dla franczyzobiorcy

Jakie są wymagania wobec lokalu przy franczyzie Nest Banku (powierzchnia, ilość stanowisk etc)?

8 wypowiedzi
ostatnia 15.12.2018
Obawy odnośnie zmian

Pod koniec stycznia tego roku weszła w życie dyrektywa unijna PSD2. Dotyczyła ona zmian na rynku finansowym. Czy mieliście lub nadal macie jakieś obawy odnośnie tych...

1 wypowiedzi
ostatnia 26.11.2018
Pośrednictwo leasingowe - z którą firmą nawiązać współpracę

Witajcie, ponieważ wiele lat zajmowałem się leasingiem maszyn i pojazdów dla firm leasingowych chciałbym otworzyć własne pośrednictwo w tej branży. Wiem, że jest...

1 wypowiedzi
ostatnia 18.11.2018
W co inwestować

Może zainwestuj we własny biznes, np. kilka oddziałów franczyzowych w różnych miastach. Zatrudniasz pracowników, firma zapewnia szkolenia, system i know-how, a Ty...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.11.2018
założenie Franczyzy banku

Franczyza Banku wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Tańszą opcją jest franczyza instytucji finansowej np. KredytOK, Fines, QS itp. Warto też zastanowić się,...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.11.2018
Zyski z leasingu

Uważam, ze słuszna decyzja. U mnie też bardziej opłaciło się skorzystać z leasingu przy zakupie maszyn do gospodarstwa. Ciężko samemu odnaleźć się wśród...

1 wypowiedzi
ostatnia 24.10.2018
Fakturowa rewolucja

Z powodzeniem korzystam z chmury faktur od kilku miesięcy. Bardzo proste w obsłudze, intuicyjne narzędzie, faktycznie ułatwia wystawianie i przesyłanie faktur.

3 wypowiedzi
ostatnia 19.10.2018