Franczyza w czterech kątach
– Nie wyobrażam sobie inwestycji w firmę bez analizy lokalnego rynku. Zanim rozpoczniemy sprzedaż konkretnych produktów, należy dowiedzieć się, co proponuje konkurencja, poznać jej mocne i słabe strony. Warto również zastanowić się nad atutami naszej oferty. Dzięki temu łatwiej dostrzec potrzeby klientów i przede wszystkim im sprostać. Dobrze dopasowany produkt do rynku zwiększa szansę na sukces – mówi Antoni Korzec.
Franczyzobiorca z Nysy postąpił dokładnie tak jak radzi przyszłym przedsiębiorcom. Miał jednak łatwiejsze zadanie związane z weryfikacją rynku. Zanim zainwestował w biznes Abry, już znał branżę. Sklep, w którym pracował, nie był jednak zrzeszony w sieci i oferował asortyment z wyższej półki cenowej. – W Nysie brakowało sklepu z tańszą ofertą. Przeciętny miesięczny dochód mieszkańca wynosi od 1,8 do 2 tys. zł. Nie było więc tu właściwie w ogóle chętnych na meble za kilka tysięcy złotych. Postanowiłem wykorzystać niszę i zaoferować asortyment, który bardziej odpowiadałby potrzebom tutejszych klientów – wspomina Antoni Korzec.
Franczyzobiorca z Nysy postanowił otworzyć własny sklep. Chciał pozostać w branży ze względu na specjalizację w sprzedaży mebli oraz znajomość rynku. Wolał jednak przyłączyć się do dużej sieci, która pomoże mu rozkręcić swój pierwszy biznes. – Samodzielna działalność nastręcza wiele trudności. Musiałbym sam wypracować kontakty z producentami mebli, negocjować stawki cenowe oraz koszty obsługi transportu. Zajęłoby mi sporo czasu na wypracowanie silnej pozycji na rynku. Samo otwarcie sklepu to nie duży problem. Żeby utrzymać się w biznesie, liczy się dobra organizacji zaplecza takiej placówki – mówi Antoni Korzec. Jak twierdzi, działalność w sieci zdejmuje z głowy przedsiębiorcy tego typu obowiązki. Tak jest właśnie w przypadku Abry, która dba o zatowarowanie sklepów franczyzowych, asortyment, dostawy, negocjowanie cen zakupu mebli oraz ich atrakcyjny wygląd. Firma wspiera partnerów również w procesie sprzedaży i komunikacji z klientami. Abra dystrybuuje gazetki informujące o promocjach oraz nowościach. Dzięki nim klienci są na bieżąco z ofertą sklepów, co ma pozytywny wpływ na sprzedaż i generowanie wyższych obrotów poszczególnych punktów.
Zdaniem Antoniego Korca Polacy wolą kupować w sieciach, bo te wzbudzają większe zaufanie. Klienci wierzą w jakość, którą oferuje firma oraz sprawność działania w razie reklamacji. Pojedynczy przedsiębiorcy muszą dłużej i intensywniej powalczyć o renomę, co nie zawsze kończy się happy endem. – O koncepcie franczyzowym Abry dowiedziałem się z mediów. Odpowiadały mi warunki przystąpienia do sieci oraz współpracy na zasadzie franczyzy. Ponadto Abra oferowała to, czego brakowało w Nysie – tani produkt, łączący dobrą jakość i różnorodne wzornictwo. Proces rekrutacji oraz przygotowania sklepu do otwarcia trwał bardzo krótko. Sklep uruchomiłem w ciągu 3-4 miesięcy od czasu nawiązania pierwszego kontaktu z przedstawicielami firmy - dodaje Korzec.
Franczyzobiorca z Nysy prowadzi swój sklep od 2011 roku. W przyszłym roku zamierza otworzyć drugą placówkę pod szyldem Abry. – W biznesie bardzo ważna jest lokalizacja. Sklep meblowy nie musi mieścić się w centrum miasta. Może być na obrzeżach, przy wyjeździe z miasta. Najważniejsze by okolica była popularnym miejscem zakupów. Moja Abra mieści się w parku handlowym zlokalizowanym przy głównej trasie wyjazdowej z Nysy. Obecność innych sklepów branży wyposażenia wnętrz przyciąga klientów. Mimo że za pierwszym razem mogą nic nie kupić, zapamiętują mój sklep oraz jego ofertę i wrócą w przyszłości – mówi Antoni Korzec.
Franczyzobiorca poleca prowadzenie działalności na licencji. Chwali sobie wsparcie ze strony Abry, które otrzymał zarówno na początku prowadzenia sklepu oraz jakie dostaje teraz, gdy biznes jest już na zaawansowanym etapie. – Dużym ułatwieniem na starcie działalności był nieoprocentowany kredyt kupiecki na pierwsze zatowarowanie sklepu – twierdzi Antoni Korzec. Franczyzobiorca mógł też liczyć na 7-dniowe szkolenie zaraz po otwarciu sklepu, m.in. z wiedzy na temat oferty produktowej oraz ze sprzedaży i obsługi klienta. Abra organizuje szkolenia zarówno dla swoich partnerów, jak i ich pracowników. Tematy dotyczą zasad efektywnego zarządzania placówką oraz sprzedażą.
Placówka Antoniego Korca ma ok. 500 m2 powierzchni. Koszt inwestycji w sklep wyniósł go 100 tys. zł. Franczyzobiorca zatrudnia pięć osób. Dwie osoby pracują w magazynie sklepu oraz trzy odpowiadają za sprzedaż, obsługę klientów, zatowarowanie sklepu oraz przyjmowanie i realizację reklamacji.
mk
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Nasz franczyzobiorca musi dobrze znać lokalny rynek i mieć doświadczenie w handlu – mówi Anna Kaminska, członek zarządu Grupy PSB Handel SA.
Sklep z podłogami powinien zarabiać już od trzeciego miesiąca działalności
Ten rok będzie dla marki Dr Materac rekordowy. Z jakich względów?
Rynek stolarki otworowej jest odporny na zawirowania gospodarcze. Jak otworzyć taki biznes i czy to się opłaca?
Sieć marketów Pszczółka ma ambitne plany na przyszłość. Chce zdominować rynek na poziomie powiatów i gmin.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.