Przedstawiciele branży finansowej zgodni: rosnące znaczenie mobilnych rozwiązań nie oznacza, że w przyszłości usługi finansowe całkowicie przeniosą się do sieci.
Środa
01.11.2017
Tradycyjne placówki instytucji finansowych są w odwrocie. Czy franczyzobiorcy, którzy je prowadzą, powinni myśleć o nowym biznesie?
 

Placówka bankowa, a w niej hulający wiatr i porastający pajęczynami doradca – czy to właśnie czeka jeszcze niedawno tętniące życie lokale, w których bankowcy rozmawiali z klientami o ich finansowej przyszłości, podpisywali wnioski kredytowe i przyjmowali depozyty? Stacjonarnych punktów obsługi klienta w branży finansowej ubywa w wyjątkowo wysokim tempie. Jak wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego, jeszcze pod koniec marca 2016 roku w Polsce kraju istniało niemal 7,5 tys. placówek instytucji finansowych. Pod koniec lipca 2017 roku było ich już o 9 proc. mniej. Powodem zmieniającego się oblicza rynku usług finansowych są nowe technologie i rozwiązań mobilnych. To rewolucja, nie tylko w sposobie dystrybucji produktów bankowych, ale też w postrzeganiu osobistych finansów przez klientów.
Z powodu rewolucji technologicznej instytucje finansowe mają do czynienia z zupełnie nowym rodzajem konsumenta. Polacy są światowymi liderami w adaptowaniu innowacyjnych rozwiązań związanych z finansami, a funkcjonujące na rodzimym rynku banki starają się za nimi nadążyć – mówi Wojciech Józwiak, prezes sieci Monetia. – Jaki ma to związek z zamykaniem oddziałów? Mniej placówek oznacza redukcję kosztów, a zaoszczędzone pieniądze banki mogą przeznaczyć na nowe technologie, które pozwolą zatrzymać klienta.

Ale czy rzeczywiście nowe rozwiązania technologiczne zagrażają tradycyjnej bankowości?

Zagrożenie, które można wykorzystać

Przedstawiciele branży są jednak zgodni: rosnące znaczenie mobilnych rozwiązań nie oznacza, że w przyszłości usługi finansowe całkowicie przeniosą się do sieci.
– Jak pokazują liczne badania cenimy szybkość i wygodę jaką daje bankowość elektroniczna, jednak nadal wolimy osobisty kontakt z doradcą w oddziale. Banki zdają sobie z tego sprawę – jak wynika z The Digital Banking Expert Survey jedynie 5 procent planuje całkowitą rezygnację z placówek – uważa Wojciech Józwiak.

Instytucje finansowe stają przed wyzwaniem: muszą znaleźć złoty środek między tym, co online a tym, co offline. Nie mogą jednak negować trendów, które stają się faktem i gruntownie zmieniają biznesową rzeczywistość.
– Jeśli czegoś nie da się zmienić, to trzeba się dostosować. Najważniejsze jest to, żeby zrozumieć cyfryzację, a potem rozwinąć ją pod własne cele i wreszcie zacząć wykorzystywać ją w pracy. W przeciwnym razie cały rynek pozostawi nas za chwilę w tyle, a klienci mogą odwrócić się od nas wtedy bezpowrotnie – mówi Tomasz Pawłowski.

Według Tomasza Pawłowskiego, rolą banków prowadzących tradycyjne sieci sprzedaży, w tym sieci franczyzowe, jest zastosowanie modeli biznesowych, które pozwolą na niezakłócone istnienie dwóch gałęzi bankowości: tradycyjnej i cyfrowej. W tym celu należy, po pierwsze, rozwijać bankowość elektroniczną pod kątem sprzedaży i dotarcia do klienta, po drugie, uniknąć rozwiązań powodujących kanibalizację tradycyjnej bankowości przez cyfrową. A po trzecie, zostawić klientowi wybór w doborze najdogodniejszych dla niego sposobów kontaktu z bankiem.

Co więc czeka placówki bankowe i inne punkty prowadzone w ramach sieci z branży finansów? Nie ulega wątpliwości, że zmiany są nieuniknione.
– Z jednej strony staną się mniejsze, bardziej przyjazne i atrakcyjne wizualnie. Będą też otwierane w lepiej dostępnych dla klientów lokalizacjach. Z drugiej strony zmieni się sama rola placówek – od obsługowej większą rolę będzie pełnić przedstawienie klientowi oferty i zachęcenie do skorzystania z niej. Klienci oddziałów stacjonarnych będą mogli liczyć nie tylko na wysoką jakość obsługi ale również na szeroką ofertę bardziej skomplikowanych produktów. Takich, które wymagają doradztwa, pogłębionej rozmowy z doradcą. Placówki bankowe będą nastawione również na edukację klientów w zakresie korzystania z różnych możliwości dostępu do produktów bankowych, tego również oczekujemy od naszych partnerów – mówi Anna Gniatkowska, dyrektor biura rozwoju sieci partnerskiej BZ WBK. – Należy jednak podkreślić fakt, że mamy w kraju jeszcze sporą grupę klientów, którzy nadal oczekują, że głównym źródłem kontaktu z bankiem będzie dla nich pobliski oddział .

Nie widzi przy tym zagrożenia dla partnerów prowadzących placówki bankowe na licencji.
– Nasza strategia zakłada obecność placówek na mniejszych, lokalnych rynkach, blisko klienta, z pełną ofertą produktową. Jakość obsługi i umiejętność nawiązania relacji z klientami są atutami placówek i sprawiają, że będę mieć swoje miejsce na mapie. Dodatkową szansę na rozwój widzimy w przejmowaniu oddziałów własnych funkcjonujących na mniejszych rynkach przez partnerów. Zatem zaryzykuję stwierdzenie że placówki partnerskie mogą być wygranym tych zmian – dodaje.

Dla franczyzobiorców banków i innych instytucji finansowych nadchodzą więc ciekawe czasy. Chcąc utrzymać kontrolę nad biznesem, trzeba mieć świadomość zachodzących zmian.


POPULARNE NA FORUM

Franczyza bez dużej inwestycji

Witam, jaką sprawdzoną franczyzę lecz bez dużej inwestycji polecacie?

1 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2019
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy?

A ja polecam zapoznać się z działalnością sieci aniołów biznesu, np. Fast Business Angels. Można otrzymać spore kwoty od inwestorów na założenie i rozwój nowej firmy.

26 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2019
Leasing Experts

Tu zapytaj. Oni tam jakieś egzotyczne leasingi analizują. Typu Weź Leasing, czy Carsmiel, to może i tego znają.

3 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2019
Chwilówki, pożyczki bez BIK, pożyczki na oświadczenie

Wybór pożyczki to twardy orzech do zgryzienia. Podczas przebijania się przez morze ofert, pamiętajcie, by korzystać jedynie z tych udostępnionych przez zaufe podmiotów....

23 wypowiedzi
ostatnia 05.02.2019
Firma pożyczkowa

Ja swój fakt faktem nieduży kredyt załatwiłem właśnie w takiej firmie. Nie mogę iść do banku a tu nie miałem problemów. Firma Provema jest sprawdzona i na pewno...

26 wypowiedzi
ostatnia 05.02.2019
Biuro rachunkowe

Poszukuję sprawdzonego księgowego. Mam małą firmę zatrudniającą 6 osób. Zastanawiam się czy biuro rachunkowe jest w tym przypadku dobrą opcją? Póki co mam wsparcie...

15 wypowiedzi
ostatnia 04.02.2019
Biuro rachunkowe

Od dawna korzystam z tax care. To biuro rachunkowe online, więc nie jestem uwiązana do jednego biura, bo wszystko załatwię telefonicznie i mailowo. Nie płacę za to dużo,...

15 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2019
Ściąganie należności za niezapłacone faktury

Warto skorzystać z pomocy adwokata lub komornika.

5 wypowiedzi
ostatnia 21.01.2019