Pierwsze księgarnie Mole Mole otwarto w maju w centrach handlowych M1 w Zabrzu i Czeladzi. Dziś sieć liczy siedem placówek, a do końca roku planowanych jest jeszcze 15 otwarć.
Piątek
07.07.2017
To będzie sieć dedykowana molom książkowym. Franczyza? Niewykluczone.
 

Małe, kameralne, przytulne, ale i nowoczesne księgarnie z bogatym wyborem tytułów ze wszystkich gatunków – oto idea stojąca za nowym konceptem handlowym Grupy Empik pod szyldem Mole Mole. Na półkach klienci znajdą wybór pozycji z literatury polskiej i zagranicznej, biografie, reportaże, poradniki. Szczególnie rozbudowana ma być też oferta nowości i ta dedykowana najmłodszym czytelnikom. Oprócz tego w punktach będzie można kupić akcesoria do pakowania i wybór najbardziej popularnych artykułów piśmiennych.

Pierwsze księgarnie Mole Mole otwarto w maju w centrach handlowych M1 w Zabrzu i Czeladzi, następnie dołączyły do nich flagowe lokalizacje w Krakowie i w Markach pod Warszawą. Od 8 czerwca czytelników przyciąga księgarnia Mole Mole w Kołobrzegu, a od końca czerwca można dostać dobrą książkę w Galerii Ostrowiec w Ostrowcu Świętokrzyskim. 7 lipca rozpoczęła działalność księgarnia w Łomży (Galeria Veneda). Empik planuje dalszą dynamiczną ekspansję Mole Mole i otwarcia kolejnych punktów w małym i średnim formacie o powierzchni od 70 do 250 m2.
– Plany są ambitne i przewidują, że do końca roku otworzy się nawet 15 nowych księgarni – mówi Ewa Szmidt-Belcarz, prezes grupy Empik.

Zarząd Mole Mole myśli również o rozwoju formatu franczyzowego, który miałby umożliwić jeszcze wyższą dynamikę rozwoju sieci.

Pierwsze tygodnie sprzedaży pokazują, że klienci Mole Mole najchętniej sięgają po kryminały, książki dla dzieci i młodzieży oraz powieści obyczajowe. Prawie każdy odwiedzający wychodzi z księgarni z więcej niż jedną książką.
– W Mole Mole pracują pasjonaci czytania, którzy chętnie doradzają w wyborze i polecają ciekawe tytuły. Nic więc dziwnego, że klienci bardzo chętnie rozmawiają z nimi o literaturze – dodaje prezes Grupy Empik.

Rozdział z happy endem?

Czy nowy koncept Empiku ma szanse podbić rynek? Z pewnością będzie musiał zmierzyć się z szeregiem wyzwań. Pierwszą barierą może być sam popyt na słowo pisane i jego współczesny charakter. Polacy po książki sięgają dość rzadko – według badań Biblioteki Narodowej 63 proc. nie przeczytało w 2016 roku ani jednej. Zresztą z czytelnictwem generalnie jest nad Wisłą marnie, bo tylko 46 proc. badanych przez Bibliotekę przeczytało w ubiegłym roku tekst o długości przekraczającej trzy strony maszynopisu. Zapotrzebowanie na książki spada nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Według raportu PwC cały rynek książki skurczy się do 2020 roku o 3 proc. (aż 7,2-proc. spadek czeka literaturę piękną). Rosnąć ma popularność e-booków, ale to nadal margines całej sprzedaży – w Polsce książki elektroniczne odpowiadają za niecałe 3 proc. rynku (nawet mimo tego, że w zeszłym roku ich sprzedaż wzrosła o 7 proc.).

O trudnościach prowadzenia sieci klasycznych księgarnii przekonał się właściciel marki Matras. Warszawski sąd upadłościowy podobno tonie we wnioskach o upadłość spółki, złożonych przez kontrahentów czekających na spłatę swoich należności. To głównie wydawcy, którzy miesiącami nie zobaczyli na swoim koncie wpływów za dostawy książek i czasopism do Matrasa. Decyzja Empiku o powołaniu nowej sieci, która chce działać w formacie zbliżonym do Matrasa, budzi tym większe zdziwienie. Być może jednak szefowie grupy wiedzą, co robią – w końcu jeśli konkurent z rynku zniknie, to pojawi się luka do zapełnienia. Empik miałby w niej z pewnością silniejszą kartę przetargową dzięki sile nabywczej i logistyce opracowanej przez lata działalności grupy (na rynku działa obecnie 240 Empików).

Inną kwestią jest ryzyko wzajemnej rywalizacji pomiędzy oboma formatami handlowymi grupy. Książki stanowią istotną w końcu część asortymentu również w Empikach. Zarząd przekonuje jednak, że kanibalizacja jego dzieciom nie grozi. Empik to sieć salonów lifestylowych, multimedialnych, o bardzo szerokim asortymencie, Mole Mole mają specjalizować się w literaturze. Nie wejdą sobie w drogę – przekonują szefowie grupy.

Zagadką jest też popularność ewentualnego modelu franczyzowego, którego wprowadzenie rozważa się w sieci Mole Mole. Nowa marka na razie nie ma takiej siły rażenia, by samodzielnie kusić franczyzobiorców. Ale jej empikowe zaplecze – to już zupełnie inna kategoria i nie wykluczone, że na współpracę licencyjną chętnych nie zabraknie. Z drugiej strony Empik jako franczyzodawca nie cieszył się najlepszym PR, o czym świadczy choćby niedawny konflikt z jednym z pracowników. W odpowiedzi na jego zarzuty Empik umył ręce i zrzucił winę na partnera zarządzającego sklepem. Z pewnością jednak właściciel z udzielaniem licencji będzie chciał poczekać, nim nie zbuduje odpowiedniej masy krytycznej w ramach sieci własnej.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022