Duży rozmiar ma potencjał
Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce
Ulla Popken to sieć odzieżowa z ofertą skierowaną do pań noszących rozmiary powyżej 42. Czy jest to perspektywiczny wycinek rynku odzieżowego?
Ulla Popken była jedną z pierwszych marek, jakie powstały w tym segmencie rynku. Dość długo segment dużych rozmiarów traktowany był jako swego rodzaju monolit. Dopiero kilka lat temu zaczęły powstawać w tym segmencie kolekcje w różnym stylu i kierowane do – także wiekowo – zróżnicowanych grup klientek. Kolekcje Ulli Popken cieszą się popularnością, gdyż zaspokajają najwięcej potrzeb klientek. Składają się bowiem z modeli w modnym dzisiaj stylu casual, które mogą być noszone na różne okazje: do biura, w domu, na małe wyjścia, na wieczór, do kina czy na wakacje.
Wszystko wskazuje na to, że to ten segment rynku odzieżowego będzie rozwijał się najbardziej dynamicznie, głównie ze względu na dwa czynniki: tryb życia współczesnego człowieka i starzejące się społeczeństwo. Siedzący tryb życia i liczba godzin spędzanych przed komputerem albo w samochodzie, powoduje niestety otyłość. Z drugiej strony mamy osoby intensywnie ćwiczące w klubach fitness. W tej osób szczególnie szybko następuje zmiana proporcji sylwetki (np. umięśnione uda czy barki). Kolekcje w rozmiarach regularnych nie przewidują żadnych odstępstw od przyjętych rozmiarów i nie uwzględniają tego typu zmian. Stąd coraz więcej klientek, i to w różnym wieku, poszukuje odpowiednich dla siebie modeli w niszowych butikach.
Czy klientki tego rodzaju asortymentu mają jakieś preferencje, o których powinien wiedzieć przedsiębiorca?
Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Wymagają odpowiedniego podejścia i obsługi (np. ekspedientki powinny nosić także rozmiar większy niż 46). Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody. A odzież szyta w Polsce w dużych rozmiarach miała jedynie odziewać zamiast ubierać czy zdobić. Sukienki w kształcie worków z otworami na głowę i w kolorach szaro-brązowo-bordowych ożywionych czarnym były obok spódnic w gumkę i nieokreślonego kształtu bluzek najpopularniejszymi rodzajami sprzedawanej odzieży. Dopiero od ok. 15 lat ten segment odzieży damskiej próbuje rozwijać się w Polsce na – w miarę – normalnych zasadach. To wszystko spowodowało, że klientki w większych rozmiarach oczekują od personelu fachowego doradztwa i znajomości tematu, tzn. orientacji w sposobach ubierania się w rozmiarach większych niż 42. Z drugiej strony potrafią to docenić i pozostają niezwykle wierne wybranym markom i sklepom.
Jakie są plany rozwoju sieci Ulla Popken w Polsce?
W Polsce chcemy otwierać sklepy franczyzowe w miastach wojewódzkich oraz tzw. shop in shop w mniejszych ośrodkach. Realne jest otwieranie 3-4 sklepów rocznie. Franczyzobiorca kupuje towar na własny rachunek, ale możliwa jest wymiana towaru w uzgodnionych proporcjach i w określonym czasie. Wyposażenie sklepu łącznie z towarem to wydatek ok. 700 euro na metr kwadratowy, ale w kosztach wyposażenia partycypuje także franczyzodawca. Oprócz tego należy przeznaczyć 5 tys. euro na jednorazową opłatę licencyjną. Każdy franczyzobiorca może oczekiwać potrzebnego wsparcia w trakcie całego okresu trwania umowy. Na starcie Ulla Popken wykonuje projekt lokalu wspólnie z partnerem, szkoli go w prowadzeniu biznesu i jego zarządzaniu, pomaga w wyborze kolekcji i jej rozmieszczeniu w sklepie.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...