Inwestujemy w budownictwo energooszczędne

Oryginalny produkt / Izodom 2000 Polska specjalizuje się w technologii ICF (Izolowanej Formy Betonowej). Jako jedyna firma w Europie produkuje też komplet kształtek styropianowych do budowy domów.
Wtorek
11.10.2022
Izodom 2000 Polska startuje z franczyzą. Firma specjalizuje się w technologii, która pozwala szybciej tworzyć budynki charakteryzujące się niskimi kosztami utrzymania.
 

W dobie rosnącej inflacji oraz coraz większych nacisków na dbałość o środowisko, na znaczeniu zyskują energooszczędne i przyjazne naszemu otoczeniu technologie. Takie rozwiązania proponuje firma Izodom 2000 Polska. Dostarcza ona technologii i produktów, które pozwalają szybciej budować domy oraz budynki przyjazne środowisku oraz charakteryzujące się niskimi kosztami utrzymania.

Większa świadomość oszczędności

W Polsce budownictwo energooszczędne i pasywne to nadal nisza. – Ze 120 tys. pozwoleń budowlanych wydanych w 2021 roku, tylko ok. 5 tys., czyli 4 proc., dotyczy budynków energooszczędnych i pasywnych. To statystyka. Rzeczywistość jest bardziej kolorowa, ponieważ duża część projektów, które do nas trafiają, jest tworzonych indywidualnie lub kupowanych jako gotowe, z charakterystyką energetyczną dopasowaną do obowiązujących norm, tj. 70 kWh/m2/rok – mówi Michał Leżański, dyrektor sprzedaży i marketingu w Izodom 2000.

Dodaje, że firmie coraz częściej udaje się przekonać klientów do tego, żeby zainwestowali w swoje domy i w ten sposób zabezpieczyli finansowo przyszłość swoją oraz swoich bliskich. To owocuje zamianami zwykłych projektów na energooszczędne.

– Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat widzę bardzo dużą zmianę w otwartości ludzi na naszą technologię. Wynika to również z większej świadomości konsumentów i rosnącego nacisku na ochronę środowiska. Dzisiaj wszyscy chcą też budować szybciej, bez użycia ciężkiego sprzętu. Ważne są także oszczędności na kosztach ogrzewania w porównaniu z technologią tradycyjną. W dobie ciągłych podwyżek cen energii ta ostatnia kwestia jest kluczowa – mówi Michał Leżański.

Tłumaczy on, że za granicą, szczególnie na zachodnich rynkach technologia Izodom jest obecna od lat 90. Zachodni rynek do dawna rozwija budownictwo energooszczędne. – Mamy 20 partnerów na 20 zagranicznych rynkach – mówi Michał Leżański.

Przy tym rośnie zainteresowanie technologią Izodom również w Polsce. O ile na początku działalności firmy aż 90 proc. jej sprzedaży szło na eksport, to teraz jest to 50 proc. – Polski rynek dojrzał do mądrego, odpowiedzialnego budownictwa, które nie tylko ułatwi życie przyszłym inwestorom, ale przyczyni się również do ochrony środowiska i zasobów naturalnych – mówi Michał Leżański.

Kompleksowa budowa

Izodom 2000 Polska specjalizuje się w technologii ICF (Izolowanej Formy Betonowej). Jako jedyna firma w Europie produkuje też komplet kształtek styropianowych do budowy domów.

– W Polsce poza ICF naszą główną konkurencją są firmy produkujące cegły, bloczki i inne tradycyjne materiały budowlane. Osobiście nie rozumiem, dlaczego ludzie nadal korzystają z tak archaicznej metody budowy. Wybudować dom zgodnie z nią jest dużo trudniej, a budowa domu energooszczędnego i pasywnego to zadanie tylko dla ekip wykwalifikowanym w tej niszy. Oczywiście, da się wybudować pasywnie albo energooszczędnie, stosując konwencjonalne metody. Pytanie tylko, po co, skoro można ułatwić sobie życie – uważa Michał Leżański.

Technologia Izodom czy inne podobne z rodziny ICF to domy betonowe. Nie jest to nic odkrywczego.
– Tylko sposób budowy jest odwrócony, ponieważ zaczynamy od układania izolacji, po czym wlewamy konstrukcję – mówi Michał Leżański.

Podkreśla on, że wbrew obiegowym opiniom, nie są to domy ze styropianu, ale z betonu, budulca uznawanego za najbardziej wytrzymały, a do tego skrupulatnie zabezpieczonego styropianem. Dzięki temu budynki nie starzeją się tak szybko, jak te budowane z cegły lub innych bloczków. – Ponadto wartość takiego domu pomimo upływu lat nie spada – zapewnia Michał Leżański.

W Europie można znaleźć około 40 firm, które zajmują się produkcją elementów, których używa Izodom.
– Przy czym tylko część z nich oferuje produkty o zbliżonych parametrach izolacyjności do naszych. Żadna z nich nie produkuje kompletu elementu od fundamentów aż po dach – mówi Michał Leżański.

Pełne wsparcie

Izodom chce w Polsce stworzyć sieć partnerów. Mogą do niej dołączać przede wszystkim przedsiębiorcy budowlani. Partnerzy są w stanie kompleksowo obsłużyć klientów indywidualnych, pragnących mieszkać w domu, który jest tani w utrzymaniu. Mogą oni liczyć na preferencyjne warunki handlowe na zakup materiałów od Izodomu.

– Program partnerski jest indywidualnie dostosowywany do danej firmy i zapewnia kompletny model biznesowy z przemyślaną strategią rozwoju w oparciu o sprawdzoną metodologię używaną przez firmy, które dzisiaj są gigantami w swoich obszarach – zapewnia Michał Leżański.

Dodaje, że program skierowany jest do firm, w których to właściciel odpowiada za większość spraw, począwszy od obsługi klienta, poprzez kosztorysy, negocjacje, umowy, po nadzór nad budowami, sprawy urzędowe i wiele innych. Nagromadzenie takich obowiązków obciąża właściciela na tyle, że nie ma on już przestrzeni na planowanie rozwoju firmy czy nawet czasu wolnego dla siebie i rodziny.

Opłata rejestracyjna przy nawiązaniu współpracy z Izodom wynosi 30 tys. zł. To jednak minimalna kwota, pokrywająca jedynie część kosztów związanych z organizacją całego procesu wdrożenia partnera.
Izodom razem z partnerem przeprowadza warsztaty strategiczne, których efektem jest indywidualny biznesplan – mapa realizacji określonych projektów wraz z budżetem kosztowym oraz przychodowym. Partner jest też kompleksowo szkolony w zakresie m.in. technologii Izodomu, kosztorysowania czy technik sprzedażowych. Dostaje dostęp do narzędzi wspomagających zarządzania oraz bazy klientów z danego rynku.

– Kompleksowo przygotowujemy partnerów do wyskalowania swojego biznesu i dajemy im pełne wsparcie na każdym etapie. Tworzymy dla nich kampanie i działania marketingowe. Każdy partner dostaje landing page, który jest podpięty pod naszą główną stronę i na który kierujemy ruch z kampanii online – mówi Michał Leżański.

Rozliczenia odbywają się na zasadzie prowizji od obrotu spółki pomniejszonej o koszt elementów Izodomu. Wynosi ona  3 proc. Zwrot z inwestycji zależy od tego, na jakim etapie jest firma budowlana. – Może być tak, że jedynymi inwestycjami są opłata franczyzowa wraz z opłatami za marketing, które zwrócą się już w pierwszym roku wspólnej pracy – mówi Michał Leżański.

Wymagania minimalne

Partnerzy Izodomu powinni mieć zaplecze biurowe i kilka ekip. W skali roku powinni wygenerować przychód na poziomie 6 mln zł przy zachowaniu rentowności na poziomie 10 proc.  To niezbędne minimum.

– Jeśli zaczynamy współpracę z firmą, która dzisiaj ma jedną ekipę, to realizacja celu minimum zajmie nam do trzech lat. Oczywiście, wszystko zależy od partnera, od tego, czy będzie realizował założone cele w określonych terminach i świadomie zarządzał kosztami. Dodatkową i bardzo ważną korzyścią jest czas wolny właściciela firmy. Nasi stali odbiorcy od zawsze zwracali uwagę na brak czasu i ludzi, którym można byłoby przekazać część swojej odpowiedzialności i tym samym wygospodarować trochę wolnego dla siebie czy rodziny – mówi Michał Leżański.

Obecnie Izodom ma trzech certyfikowanych partnerów w województwach: pomorskim, wielkopolskim i małopolskim. Trwają rozmowy z kolejnymi, m.in. w województwach: mazowieckim, dolnośląskim i łódzkim.

– Docelowo chcemy mieć partnerów według starego podziału na województwa. W niektórych, prężniej rozwijających się regionach na pewno nie ograniczymy się do jednego partnera – mówi Michał Leżański.
Dodaje, że budownictwo pasywne i energooszczędne już niedługo nie będzie tylko modą czy trendem, ale koniecznością. Tym bardziej że Unia Europejska wprowadza nowelizacje dotyczące warunków technicznych dla wymagań stawianym nowym budynkom. Wraz z wejściem normy WT 2021, każdy nowo powstający budynek musi spełnić cały ich szereg. Ponadto rozwojowi takiego budownictwa sprzyjają drastyczne podwyżki cen energii, brak siły roboczej oraz presja szybkiej budowy.

 

Otwieramy placówkę partnerską Izodom 2000 Polska

KOSZTY INWESTYCYJNE

  •  opłata franczyzowa: 30 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE

  • opłata marketingowa: 2 tys. zł
  • dostęp do CMR dla dwóch osób: 500 zł
  • pracownicy (trzy ekipy budowlane zatrudniające czterech pracowników plus trzech pracowników biurowych): 145 tys. zł
  • materiały budowlane (sprzęt plus materiał niezbędny do realizacji projektu/budowy): 250 tys. zł 
  • inne koszty (leasing, naprawy i przeglądy, opony, wynajem biura, opłata księgowa, ZUS, paliwo): 30 tys. zł
  • prowizja dla Izodom: 15 tys. zł

RAZEM: 442,5 tys. zł
 
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
Średni spodziewany miesięczny przychód partnera to 500 tys. zł 
 
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
500 tys. zł minus 442,5 tys. zł 
 
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
57,5 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.


Michał Leżański, dyrektor sprzedaży i marketingu w Izodom 2000 / "Mamy już trzech certyfikowanych partnerów w województwach: pomorskim, wielkopolskim i małopolskim. Rozmawiamy z kolejnymi, m.in. w województwach: mazowieckim, dolnośląskim i łódzkim. Docelowo chcemy mieć partnerów według starego podziału na województwa".
Dominika Pronarska
dziennikarz