Koszt uruchomienia placówki partnerskiej Meritum banku wynosi ponad 30 tys. zł. Ze statystyk banku wynika, że staje się ona rentowna zwykle po 12 miesiącach, choć wielu partnerom udaje się to osiągnąć wcześniej.
Na zdjęciu: Maciej Kopij
Poniedziałek
21.04.2014
Maciej Kopij pod trzema szyldami prowadzi osiem placówek – w tym pod logo Meritum Bank. Mówi, że na tym nie poprzestanie.
 

Jest przedsiębiorcą od 15 lat. Niemal od początku działa w branży finansowej. Prowadził biura pośrednictwa finansowego, zajmował się sprzedażą ratalną, sprzedażą kart etc. Obecnie prowadzi placówki partnerskie dwóch banków oraz dwie własne placówki brokerskie. W sumie zarządza ośmioma punktami. Jest jednym z 24 partnerów Meritum Banku, którzy prowadzą więcej niż jedną placówkę. Maciej Kopij ma ich trzy: w Malborku, Sztumie i Kwidzynie.

Meritum Bank jest pierwszym bankiem w Polsce, który zrezygnował z kosztownej budowy sieci własnych oddziałów i postawił na sieć partnerską, jako główny kanał dystrybucji. Swoich partnerów bank pozyskuje między innymi spośród pośredników finansowych, którzy oferują jego produkty. Do Meritum przystępują też właściciele małych sieci z tej branży oraz partnerzy banków.

Na pytanie, skąd pomysł na prowadzenie placówki partnerskiej Meritum Banku, Maciej Kopij odpowiada: –  To dzięki jednemu z menedżerów, z którym znamy się od lat – wyjaśnia. – Kiedy zaczęli budować sieć Meritum, zadzwonił do mnie z propozycją, a ja się zdecydowałem. Bankowość to dziedzina, w której bardzo ważne są relacje i zaufanie do człowieka – dodaje. 

Nie bez znaczenia okazały się również reguły, którymi rządzi się Meritum Bank. Dzięki brakowi zakazu konkurencji Maciej Kopij nie musiał z niczego rezygnować czy zamykać dotychczas prowadzonych placówek. – Jesteśmy jedną z nielicznych instytucji finansowych, które nie ograniczają swoich partnerów zakazem konkurencji. Wiążemy się z osobami, którzy wiedzą, po co zakładają biznes i naprawdę chcą zarabiać pieniądze. Ograniczanie takich ludzi nie ma sensu. Takie podejście się sprawdza. Potwierdzają to kolejne firmy, z którymi nawiązujemy współpracę oraz nowi franczyzobiorcy – wyjaśnia Jacek Biskup, dyrektor departamentu zarządzania siecią partnerską Meritum Banku.

Filozofią Meritum Banku jest budowanie sieci, w której sprzedaż generowana jest przez przedsiębiorczych ludzi, działających we własnym dobrze pojętym interesie. Meritum szuka ludzi, którzy nie tylko chcą zarabiać pieniądze, ale i mają do tego predyspozycje – deklaruje centrala banku. Na pytanie o przymioty idealnego franczyzobiorcy, Jacek Biskup odpowiada, że to człowiek, który wierzy w siebie i wobec siebie ma największe oczekiwania. To także osoba, która zamiast szukać winnych niepowodzenia, szuka wyjścia z trudnej sytuacji. Wszystkie te warunki zdaniem Jacka Biskupa z naddatkiem spełnia Maciej Kopij.

On sam mówi, że przede wszystkim łatwo dostosowuje się do zmian w otoczeniu rynkowym. – Decyzje podejmuję szybko i niezależnie, naturalnie po konsultacjach z żoną – deklaruje z uśmiechem. Kopij twierdzi, że biznes bankowy nie należy dziś do najłatwiejszych. – Rynek jest znacznie bardziej wymagający niż kilka lat temu, kiedy klienci sami przychodzili do placówek. Dzisiaj rzeczywistość premiuje doświadczenie i przedsiębiorczość –  dodaje.

Maciej Kopij należy do Rady Partnerów Meritum Banku, która reprezentuje interesy franczyzobiorców sieci w relacjach z bankiem. Za pośrednictwem rady partnerzy Meritum wnoszą swoje uwagi i propozycje. Często zdarza się, że są one wdrażane w całej sieci – także w placówkach własnych banku. Takie zmiany dotyczyły między innymi systemu IT oraz produktów, choćby Biznes Pożyczki dla rolników.

Swoją prywatną siecią ośmiu placówek Maciej Kopij zarządza wspólnie z żoną. We wszystkich jego punktach funkcjonuje system monitoringu, wszystkimi placówkami może zarządzać zdalnie, jednak – jak mówi – najlepsza technologia nie zastąpi wizyty właściciela w placówce. – Pańskie oko konia tuczy – kwituje.  Zapowiada, że w biznesie nie powiedział jeszcze ostatniego słowa, ale o szczegółach nie chce mówić. Mimo napiętego kalendarza Kopij znajduje czas na sportowe pasje: kajakarstwo i bieganie. Należy do drużyny Meritum – wytrawnych maratończyków, którzy startują w biegach z logo banku. Kopij będąc partnerem Meritum przebiegł swój pierwszy maraton i zdobył pierwsze medale Mistrzostw Polski w kategorii Masters.
(emka)


Daniel Wilk
dziennikarz