Duże miasta na początek / Na początek Subtilite Wine & Bar chce rozwijać się w miastach liczących powyżej 150 tys. mieszkańców.
Wtorek
12.03.2024
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
 

Polacy lubią wino?

Polski rynek wina jest jednym z najszybciej rosnących na świecie. Polska otwiera się na produkcję, powstają nowe winnice. Prognozy na kolejne lata są bardzo optymistyczne, również pod względem zmieniającego się klimatu, który w przyszłości będzie tworzył dużo lepsze warunki do uprawy. Zmienia się również nastawienie społeczeństwa. Alkohole słabsze i jakościowe wypierają tanie i mocne. Klienci coraz częściej szukają wartości w degustacji, poznawaniu kultury danego alkoholu a nie w wysokim procentażu. Mamy dwa lokale w Krakowie. Czarna Owca na krakowskim Kazimierzu początkowo miała być miejscem spotkań ze znajomymi i spędzania z nimi czasu. Lokal miał pełnić również funkcję „biura” dla prowadzonej przez właścicieli działalności handlu winami. W krótkim czasie okazało się, że Czarna Owca zamieniła się w dochodowy biznes. W efekcie powstał kolejny wine bar, tym razem pod szyldem Subtilité Wine & Bar na lotnisku w Balicach. Sukces obu naszych lokali jest najlepszym potwierdzeniem słuszności idei otwierania stricte wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami wina.

Co oferują lokale Subtilité Wine & Bar?

Wina Subtilité to podstawa każdego lokalu. Podstawowa karta obejmuje siedem ich rodzajów. Są produkowane we Francji, obecnie nie można ich kupić w sprzedaży detalicznej. Karta podstawowa jest poszerzana o inne wina, które wybiera główny sommelier marki wspólnie z franczyzobiorcą. Ta część karty jest rotacyjna, dobierana na podstawie doświadczeń z obecnych lokali i wskazań naszego głównego sommeliera. Zakładamy, że obejmuje 15-20 win. W lokalach gościom podawane są też przekąski w formie tapas – sery, oliwki, pasty, świeże bagietki oraz oliwa.

Jaka jest wasza strategia rozwoju?

Na początek chcemy rozwijać się w miastach liczących powyżej 150 tys. mieszkańców. W większych miastach bez wątpienia będzie miejsce na więcej niż jeden Subtilité Wine & Bar. Bazując na doświadczeniach Czarnej Owcy, rekomendujemy lokalizacje w mniejszych, zacisznych uliczkach odchodzących od centralnych dzielnic, tak, aby uzyskać atmosferę większej prywatności. To daje nam dodatkową przewagę w branży gastronomicznej, ponieważ dostęp do takich lokali jest dużo większy niż przy głównych deptakach. Dodatkowo szukamy lokali o małej powierzchni, 30-60 mkw. Inny format to wyspa gastronomiczna, jak na lotnisku w Balicach. Ten format może się sprawdzić np. wewnątrz hoteli, SPA, sal koncertowych, teatrów, a nawet dużych restauracji, ale też na lotniskach czy dworcach. Uważamy, że wyspa połączona ze sprzedażą wina mogłaby również dobrze funkcjonować w butikowych galeriach handlowych lub galeriach łączonych z dworcami. Projekt wyspy Subtilité Wine & Bar mamy gotowy i jest to core całego lokalu. Standardem, co nie jest popularne w tym formacie, jest możliwość wejścia do środka. Całość jest otwarta, co daje nam dużo więcej miejsc siedzących. Kolejną opcją jest kontenerowy punkt Subtilité, który można sezonowo ustawiać w miejscach turystycznych, takich jak plaże, jeziora, stoki narciarskie. Mobilny punkt może obsługiwać też eventy.

Kto może zostać waszym franczyzobiorcą?

Uczymy prowadzenia tego biznesu od zera. Mamy specjalistów w każdej dziedzinie: od znalezienia lokalizacji, przeprowadzenia otwarcia do szkoleń i doradztwa w bieżącej działalności. Oczywiście, doświadczenie związane z gastronomią, barem lub winem jest bardzo miło widziane, wszystkie procesy przeprowadzimy wtedy sprawniej. Nie jest to jednak niezbędne. Najważniejsze jest faktyczne zaangażowanie. Od początku dbamy o dobre imię marki Subtilité i zależy nam na kompleksowym podejściu do jej rozwoju. Nie możemy pozwolić sobie na zaniedbane lokale, które będą obniżały wypracowaną jakość.

Ile kosztuje otwarcie lokalu?

Inwestycja w wyspę zaczyna się od 120 tys. zł netto, a w lokal od 150 tys. zł netto. W tych kwotach zawiera się wstępna opłata franczyzowa, koszt przystosowania lokalu oraz zatowarowanie. W przedstawionym przez nas kosztorysie, przygotowanym na potrzeby konkretnej lokalizacji, franczyzobiorca dostaje informacje o wszystkich kosztach, na jakie musi być przygotowany. Można korzystać z leasingu. Warunki wejścia w biznes stają się wtedy jeszcze korzystniejsze, bo mówimy o wpłacie własnej na poziomie 6-10 tys. zł netto.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

 

WIZYTÓWKA SUBTILITE WINE & BAR

Sieć wine barów, serwujących przede wszystkim francuskie wina marki Subtilité.

  • miasta od 150 tys. mieszkańców
  • minimalna inwestycja 120 tys. , przy leasingu 6-10 tys.

Piotr Stryszowski, dyrektor ds. rozwoju Subtilité Wine & Bar / "Inwestycja w wyspę Subtilité Wine & Bar zaczyna się od 120 tys. zł netto, a w lokal od 150 tys. zł netto. W tych kwotach zawiera się wstępna opłata franczyzowa, koszt przystosowania lokalu oraz zatowarowanie".