Sfinks powoli dochodzi do siebie
41 mln zł – tyle w pierwszym kwartale 2011 wyniosły przychody ze sprzedaży Sfinksa, który w swoim portfolio ma marki Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook. To tylko o 3 mln zł więcej niż rok temu, ale dzięki ograniczeniu kosztów udało się zmniejszyć stratę netto do 2,6 mln zł. W pierwszym kwartale 2010 sięgnęła ona 9 mln zł.
- Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty – stwierdza Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
Sfinks stara się wyjść z trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się w czasie kryzysu finansowego. Mają mu w tym pomóc środki z pożyczki udzielonej przez największego udziałowca spółki, Sylwestra Cacka. Sfinks wykorzystał już 5 mln zł z tej kwoty i wciąż ma do dyspozycji 20 mln zł. Oprócz tego planowana jest oferta publiczna, dzięki której spółka chce pozyskać kapitał na spłatę zadłużenia wobec banków i na dalszy rozwój. Spółka jest winna bankom ING, PKO BP i Raiffeisen nieco ponad 100 mln zł.
W dalszej poprawie wyników sprzedaży zasadniczą rolę mają natomiast odegrać franczyzobiorcy. Już teraz franczyza ma największy udział w strukturze zarządzania restauracjami. W przypadku sieci Sphinx 49 punktów działa w modelu franczyzowym, a 8 w modelu operatorskim. Pozostałe 31 lokali to punkty własne. Sieć Wook ma trzy punkty franczyzowe, trzy operatorskie i dwa własne. Chłopskie Jadło to z kolei sześć restauracji franczyzowych, jedna operatorska oraz dwie własne. Od niedawna Sfinks rozwija też marki Sphinx i Wook w formacie express.
- Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejne siedem. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – mówi Jacek Woźniewicz.
O ile marki Sphinx i WOOK w pierwszym kwartale 2011 notowały wzrosty sprzedaży na poziomie kilkunastoprocentowym, to już wyniki Chłopskiego Jadła nie budzą entuzjazmu zarządu. Spadek sprzedaży w tych sieciach wyniósł ponad 10 proc. Pytana o plany sprzedaży tej marki prezes Sfinksa, Mariola Krawiec-Rzeszotek, nie wykluczyła takiej możliwości.
- Na razie nie ma takich planów, ale wszystko jest kwestią ceny – stwierdziła.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali