Franczyza dla rodziny / Od lipca ubiegłego roku Peter Frühauf wraz z żoną prowadza franczyzową restaurację Subwaya.
Wtorek
19.03.2019
Znany słowacki hokeista Peter Frühauf zainwestował wraz z żoną we franczyzę Subwaya. Czemu wybrali właśnie tę markę?
 

Nie jest niczym niezwykłym, że po zakończeniu kariery sportowcy szukają nowego sposobu na życie i często stawiają na własną firmę. Często jednak bywa tak, że wybierają tylko rolę inwestora lub właściciela, nie angażując się w codzienność biznesu. Rzadko spotyka się takich, którzy są gotowi zakasać rękawy i, powiedzmy, własnoręcznie robić kanapki. Tak jak słowacki hokeista Peter Frühauf.
Swoją sportową karierę Peter Frühauf buduje od 20 lat. Grał w 11 klubach, występował w trzech ligach na Słowacji, w Czechach i w Stanach Zjednoczonych. Jako reprezentant kraju bronił barw Słowacji na Mistrzostwach Świata w hokeju na lodzie w 2010 r. Od zeszłego roku ponownie gra w lidze krajowej, ale – jak sam przyznaje – miewa myśli o sportowej emeryturze.
– Jak to bywa ze wszystkimi zawodowymi sportowcami, jestem już w wieku, kiedy nie mogę powiedzieć, że gram tak dobrze, jak kiedyś – przyznaje Peter Frühauf. Do tej pory moje życie było całkowicie podporządkowane sportowi. To naturalne, że mając 36 lat zaczyna się myśleć, co dalej? Co zrobić, kiedy pewnego dnia trzeba będzie zdjąć koszulkę zawodnika? Zdecydowałem się nie angażować w pracę coachingową. Razem z żoną, która także jest zawodowym hokeistą, spędziliśmy miesiące na poszukiwaniu innych opcji.
Ich przyjaciel akurat zainwestował w otwarcie piekarni, postanowili więc poszukać pomysłów w podobnej branży. Tak trafili na franczyzę marki Subway.
Moja żona grała w klubach w Kanadzie i w Szwecji, gdzie marka jest bardzo popularna. Znała i kochała ich kanapki – opowiada Peter Frühauf. – Uznaliśmy więc, że to jest to i postanowiliśmy kupić ich franczyzę.

Kanapki na licencji

Subway ma obecnie ponad 42,5 tys. lokali w 111 krajach. Ponad 5 tys. z nich działa w Europie. W Polsce pierwsza placówka marki została otwarta w 2000 roku. Obecnie jest ich ponad 120. Wszystkie lokale na świecie funkcjonują we franczyzie.
Oczywiście, mieliśmy różne obawy, wchodziliśmy przecież w branże, z którą nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia – nie ukrywa Peter Frühauf. Zdaliśmy sobie jednak sprawę, że zakup franczyzy oznacza, że będziemy mieli pomoc i wsparcie regionalnego agenta rozwoju, który jest odpowiedzialny za wszystkich partnerów Subwaya ze Słowacji. Dla osób takich jak my, które dopiero rozpoczynają działalność w biznesie i konkretnie w gastronomii, to wielka zaleta i ogromna ulga.
Lokal na własnego Subwaya znaleźli szybko, w słowackim Trenczynie.
Weszliśmy do sklepu, który był zamknięty przez kilka lat i który, jak się wydaje, tylko na nas czekał – śmieje się Peter Frühauf.
Pod koniec kwietnia ubiegłego roku małżonkowie pojechali na szkolenie do Milford w Stanach Zjednoczonych. A już od lipca ich restauracja otworzyła się dla klientów.
 Potrzebowaliśmy około dwóch miesięcy na wszystko: od pierwszego kontaktu z agentem programistycznym do otwarcia restauracji – podkreśla franczyzobiorca.

Przybliżona kwota inwestycji w lokal Subway waha się między 250 a 700 tys. zł. Zawiera się w niej opłata licencyjna, pełne przygotowanie lokalu, szkolenia. Koszt pierwszej licencji franczyzowej to 7,5 tys. euro, a każdej następnej 3,75 tys. euro. Licencja może zostać sprzedana tylko osobie fizycznej. Subway otwiera swoje placówki zarówno w lokalizacjach przyulicznych (wymagana powierzchnia od 80 m2), jak i w centrach handlowych (powierzchnia od 30 m2). Oprócz tego też lokale mieszczą się też w budynkach wolnostojących, na lotniskach, stacjach benzynowych, w centrach biznesowych itp. Franczyzobiorcy samodzielnie szukają lokalizacji, ale centrala firmy też może im przedstawić propozycje ze swojej bazy lokali.
Pomagamy naszym franczyzobiorcom w negocjowaniu umowy najmu, projektowaniu restauracji, przekazujemy listę oficjalnych dostawców wszystkich urządzeń. Gwarantujemy dwutygodniowe szkolenia dla licencjodawcy, szkolimy zespół jego restauracji informuje Irena Ockova, specjalista ds. komunikacji Subway na Europę Centralną i Wschodnią.
Bieżąca opłata franczyzowa to 8 proc. od obrotu, a opłata marketingowa 4,5 proc.

Peter Frühauf zapewnia, że osobiście angażuje się w prowadzenie restauracji.
 Wierzcie lub nie, ale kiedy jestem w restauracji, robię kanapki – mówi franczyzobiorca Subwaya. Chociaż zatrudniliśmy menedżerów, to mam jednak ogromne pragnienie bycia w bezpośrednim kontakcie z klientami. W końcu budowanie i utrzymywanie relacji z klientami to zadanie właściciela. Tak więc jestem w lokalu codziennie. Moja żona też jest zaangażowana, ale ją bardziej interesuje praca „za kulisami”: administracja, pracownicy, papierkowa robota.
Jak podkreśla hokeista, doświadczenia, przez lata nabywane w sporcie, bardzo mu się przydają teraz w prowadzeniu biznesu.
Z pewnością sport uczy zarówno dyscypliny, jak i wytrwałości, a to naprawdę pomogło mi w biznesie – przekonuje Peter Frühauf. Z tego samego powodu zatrudniliśmy w restauracji kilku młodych hokeistów. Są bardzo zdyscyplinowani, nie mają trudności z pracą przez osiem godzin, próbują rozwiązać każdy problem, radzić sobie z sytuacjami, które wymagają szybkiej i przemyślanej reakcji.


Światowa kariera / Peter Frühauf grał w 11 klubach hokejowych, występował w trzech ligach: na Słowacji, w Czechach i w Stanach Zjednoczonych. Jako reprezentant kraju bronił barw Słowacji na Mistrzostwach Świata w Hokeju na Lodzie w 2010 r.