Z miłości do słodkości
Julia Krzanowska, Damian Czopek, franczyzodawcy marki House of Donuts
Julia Krzanowska studiuje dietetykę i psychologię w zarządzaniu, Damian Czopek jest świeżo upieczonym absolwentem handlu międzynarodowego. Wspólnie zdecydowali się zainwestować we własny biznes.
– Oboje pracowaliśmy wcześniej w firmie gastronomicznej. Już wtedy myśleliśmy o własnym biznesie – opowiada Julia Krzanowska. – Niedługo później poleciałam w odwiedziny do siostry do Kanady. Ona zaraziła mnie entuzjazmem do amerykańskich słodkości. A że oboje ze wspólnikiem mamy zdiagnozowaną nietolerancję pokarmową, postanowiliśmy donaty połączyć z trendem zdrowego żywienia, który staje się w Polsce coraz bardziej popularny.
Biznes dla studenta?
Pierwsza kawiarnio-cukiernia House of Donuts powstała w Krakowie rok temu, a już wiosną 2015 ruszyła kolejna. Oba lokale mieszczą się w centrum Krakowa, jeden prawie przy samym Starym Rynku. W ofercie mają oczywiście amerykańskie donaty, zrobione według oryginalnej receptury, kawy, lody, ale też propozycje dla alergików i wegan – bezglutenowe ciasta i śniadania (np. owsianki).
– Klientów mamy bardzo różnorodnych, począwszy od uczniów, którzy kupują donaty, przez pracowników korporacji, po mamy, które dla siebie kupują wegańskie ciasto, a dla dzieci coś słodkiego i kolorowego – wylicza Julia Krzanowska.
Pomysłodawcy House of Donuts postanowili podzielić się swoim konceptem. Właśnie wystartowali z ofertą franczyzową.
– Chcemy zachęcić do niego przede wszystkim operatywnych studentów. Nasz przykład pokazuje, że można łączyć naukę z prowadzeniem biznesu – przekonuje Julia Krzanowska.
Oczywiście, trzeba mieć pieniądze na start. Aby otworzyć cukiernię, potrzeba lokalu wielkości minimum 40 m2 i 59 tys. zł brutto. To – zdaniem licencjodawcy – wystarczy na podstawowe urządzenie i wyposażenie. Opłata wstępna wynosi 8 tys. zł. W zamian franczyzobiorca otrzymuje m.in. projekt lokalu, wizualizację, pomoc w doborze personelu, szkolenia dla siebie i pracowników. Za nieco większą kwotę opłaty wstępnej, 11 tys. zł, franczyzodawca przygotuje także całą dokumentację potrzebną do dokonania kompletnego odbioru lokalu (m.in. dla Sanepidu, straży pożarnej, dokumentację HACAP).
Właściciele marki właśnie finalizują prace nad mobilną wersją House of Donuts. Będzie to mały food truck, przygotowany na bazie minisamochodu francuskiej marki Aixam, do którego prowadzenia nie potrzeba prawa jazdy. Ma kosztować od 40 do 50 tys. zł.
Ugryźć swój kawałek rynku
Jeśli franczyzobiorca będzie prowadził tylko jedną cukiernię marki, będzie zobowiązany płacić franczyzobiorcy 750 zł opłaty franczyzowej miesięcznie. Jeżeli zdecyduje się na otwarcie kolejnych lokali, wówczas opłata za każdy wyniesie 500 zł.
– Zachęcamy do otwierania dwóch lokali, bo to pozwala szybciej osiągnąć płynność finansową – tłumaczy współwłaścicielka firmy. – Warto podkreślić, że obydwie nasze krakowskie cukiernie zaczęły na siebie zarabiać już po pierwszym miesiącu działalności.
Amerykańskie pączki z dziurką chce sprzedawać Polakom także światowy gigant Dunkin Donuts. Firma znalazła już masterfranczyzobiorcę nad Wisłą. To jej drugie podejście do naszego rynku. Pierwszą próbę podjęła w latach 90., ale po kilku latach musiała się wycofać. Czy potentat, który ma ponad 11,3 tys. kawiarni w 37 krajach Europy zagrozi małej firmie z Krakowa?
– Na razie słyszymy tylko szumne zapowiedzi – mówi spokojnie Julia Krzanowska. – Poza tym lokale Dunkin Donuts są utrzymane w zupełnie innym stylu niż nasze. My stawiamy na zdrowe produkty, pracujemy nawet nad recepturą bezglutenowego donata. Z drugiej strony konkurencja może pomóc w popularyzacji tego produktu. Nikt już nie będzie wówczas mylnie nazywał donata pączkiem.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Mistrz Piekarz rusza w Polskę
/03.11.2025
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni przyciąga przedsiębiorców m.in. niską kwotą początkowej inwestycji.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jak działa bezobsługowa siłownia fit+
/03.11.2025
– Inwestycja w siłownię fit+ zwraca się już po mniej więcej 24-36 miesiącach – mówi Marcin Dobrowolski, prezes sieci bezobsługowych siłowni fit+.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
Sklep z odzieżą premium to franczyzowa propozycja marki MOLTON. Franczyzobiorca nie musi inwestować w towar.
W Myszkowie otwarto pierwszy supermarket Bricomarché. Placówka działa w parku handlowym i jest prowadzona przez nowych franczyzobiorców Grupy Muszkieterów – Emilię Andrysiak-Jachowską i Krzysztofa Jachowskiego. To 223. sklep sieci w Polsce i 18. na Śląsku.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali