Amerykańskie lody mają kłopoty

Polska była pierwszym europejskim krajem, do którego weszła wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych marka Dairy Queen. Stało się to we wrześniu ubiegłego roku. Masterfranczyzobiorcą marki na nasz kraj została spółka Sparrow 4, należąca do Bastion Venture Fund. Otworzyła trzy lokale, wszystkie w Warszawie: dwa w centrum handlowym Wola Park oraz jeden przy Nowym Świecie (dwa z lodami i jeden pod szyldem DQ Grill & Chilli z burgerami i kanapkami). W mediach branżowych przedstawiciele spółki zapowiadali, że w ciągu najbliższych lat planują uruchomić ponad 20 lokali. Miała też plany dalszej ekspansji.
– Dziś mamy spore wyzwania tu, w Polsce. Jak pójdzie nam dobrze, a jakiś region na południe czy na wschód od Polski nie zyska w międzyczasie własnego masterfranczyzobiorcy, to na pewno zastanowimy się nad możliwością wyjścia poza Polskę. Nie wykluczam, że możemy pokusić się o jakiś dodatkowy kraj – mówił w październiku ubiegłego roku serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Uryga, prezes Sparrow 4. Nie wykluczał też udzielania licencji w Polsce indywidualnym franczyzobiorcom.
Tymczasem wygląda na to, że z planów nic nie wyjdzie. Trzy działające dotychczas lokale Dairy Queen zostały zamknięte. Do polskiego masterfranczyzobiorcy, spółki Sparrow 4 nie sposób się dodzwonić. Jest zarejestrowana pod adresem krakowskim, ale na stronie internetowej Dairy Queen podaje też adres korespondencyjny w Warszawie i warszawski telefoniczny numer kontaktowy. Niestety nikt nie odbiera tego telefonu. Udało nam się natomiast dodzwonić pod numer podawany do kontaktu z Bastion Venture Fund. – To tylko numer kontaktowy. Jedyne co mogę zrobić, to przekazać dalej państwa prośbę o rozmowę – usłyszeliśmy w słuchawce. Nie powiodły się też nasze próby kontaktu mailowego z Bastion Venture Fund.
Dairy Queen na całym świecie ma około 6,5 tys. lokali, w blisko 20 krajach (zdecydowaną większość w USA). Jej flagowym inwestorem jest Warren Buffet. Czemu taki potentat nie utrzymał się na polskim rynku?
– Otwieraliśmy kawiarnię w Wola Parku w tym samym czasie, gdy otwierał się tam punkt Dairy Queen. Nasz lokal nadal działa i ma się dobrze – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. franczyzy w sieci Carte d'Or Cafe. – Przyczyn porażki może być wiele. Sukces zależy od właściwego wyboru franczyzobiorcy, ale też dobrego doboru miejsca w galerii, zatrudnienia dobrego personelu. Owszem, Dairy Queen to firma z ogromnym doświadczeniem, ale nie na polskim ani nawet europejskim rynku. Działa głównie w Ameryce. Może to zaważyło?
Artur Czoska przyznaje, że polski rynek lodowy należy do najmocniejszych w Europie.
– Mamy bardzo wiele marek w tej branży. Jednak nie powiedziałbym, że to rynek już całkowicie nasycony – uważa. – Dla tych, którzy oferują usługi i produkt na dobrym poziomie nadal jest miejsce.
ZOBACZ W KATALOGU











































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Centra VR, mobilne powerbanki, nowoczesne pralnie czy punkty pobrań – na Targach Franczyza w Warszawie będzie można sprawdzić, jak wiele twarzy ma dziś branża usług. To konkretne pomysły na biznes gotowe do wdrożenia w każdym mieście.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali