Wódka się poleje

Należące do spółki Mex Polska Pijalnie Wódki i Piwa zanotowały w 2014 roku trzy otwarcia. Na początku roku ruszył lokal w Toruniu, blisko Starówki. We wrześniu bistro pojawiło się we Wrocławiu, a w październiku w centrum Warszawie. To trzeci lokal sieci w stolicy, a czternasty w Polsce. Trzy otwarcia w ciągu rok to może nie imponujący wynik, zwłaszcza, że w 2013 udało się powiększyć sieć o jeden lokal. Na rozwój Pijalni trzeba jednak patrzeć przez pryzmat ogólnej sytuacji franczyzodawcy. A ta pozostawiała wiele do życzenia. Jeszcze w 2012 roku Mex Polska (do którego należą jeszcze m.in. marki Browar de Brasil, The Mexican i PanKejk) notował ponad 1 mln zł straty netto. Franczyzodawca zarządził restrukturyzację, zaczął zamykać nierentowne lokale i z poszukiwać kandydatów na franczyzobiorców. „Sprzątanie” wciąż trwa – w tym roku z łódzkiej Manufaktury zniknął Browar de Brasil, a w jego miejsce uruchomiono naleśnikarnię PanKejk. Mex przekazał też franczyzobiorcy swój warszawski klub Opera przy Placu Teatralnym. Tym samym wyszedł z biznesu klubów muzycznych, koncentrując się na działalności gastronomicznej.
Efekty restrukturyzacji powoli zaczynają być widoczne, choć w dużej mierze to wynik działań księgowych. Grupa Mex przez pierwsze trzy miesiące 2014 poprawiła sprzedaż o 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W sprawozdaniu finansowym można jednak przeczytać, że jest to „głównie skutkiem zmiany składu grupy w 2014 roku poprzez włączenie do konsolidacji spółek, z którymi została podpisana umowa franczyzy”. Oznacza to po prostu, że franczyzodawca pokazując wyniki grupy uwzględnia również sprzedaż wykazywaną przez swoich partnerów.
Taki zabieg z jednej strony daje korzyści, bo przychody ze sprzedaży rosną. W trzech pierwszych kwartałach 2014 roku sięgnęły 36 mln zł. Ale jest i druga strona medalu. Uwzględnienie przychodów powoduje też konieczność uwzględnienia kosztów. Efekt? Wynik na działalności operacyjnej, czyli de facto na właściwym biznesie restauracyjnym, wyniósł we wspomnianym okresie 1,2 mln zł i był o 784 tys. zł niższy, niż przed rokiem.
- Obniżenie wyniku operacyjnego nastąpiło na skutek poniesienia przez spółki należące do Grupy jednorazowych kosztów remontów przy otwarciu nowych Pijalni Wódki i Piwa. Specyfika adaptacji lokali wybieranych pod ten koncept gastronomiczny sprawia, że duża część kosztów to prace remontowe, które są kosztem bieżącego okresu, co powoduje, że w okresie kilku do kilkunastu pierwszych miesięcy swojej działalności odnotowują one ujemne wyniki finansowe – tłumaczy zarząd Mex Polska.
Inwestycja w remont lokalu na potrzeby Pijalni sięga kwoty rzędu 250–300 tys. zł . Wszystkie 14 punkty tej sieci są prowadzone przez franczyzobiorców. Mex zamierza pozyskiwać kolejnych tak, by rozwój przebiegał w tempie 3–6 nowych barów każdego roku. (gum)
ZOBACZ W KATALOGU



























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

29-30 maja w Warszawie odbędzie się XI Konferencja BEST FRANCHISE. Eksperci ocenią wpływ zmian geopolitycznych, gospodarki i technologii na przyszłość biznesu.
W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, niepewności rynkowej i rosnących oczekiwań klientów, budowanie trwałej i zaufanej marki staje się jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych firm.
Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– To nie jest tylko praca z parą młodą czy rodzicami pary młodej. To też praca ze wszystkimi ludźmi, którzy w tej branży pracują. I z każdym trzeba się dogadać – mówi Justyna Grzymała, wedding plannerka.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali