Restauracje w obliczu pandemii

Menu a koronawirus / Restauratorzy powinni przeanalizować co do tej pory najlepiej sprzedawało się w dostawie i tylko te produkty pozostawić w menu.
Wtorek
24.03.2020
O zmianach w restauracjach, które mają zniwelować skutki pandemii opowiada Łukasz Błażejewski, dyrektor generalny 7 Street i Meet & Fit.
 

Ostatnie wydarzenia dotyczące rozprzestrzeniania się koronawirusa (wywołującego chorobę COVID-19) mają wpływ na każdą branżę w każdym kraju na świecie. Jest też kilka branż szczególnie dotkniętych tym kryzysem, w tym między innymi gastronomia.

Pomimo przygotowywanych przez polski Rząd pakietów pomocowych każdy przedsiębiorca, restaurator powinien niezależnie podjąć możliwie jak najszybciej odpowiednie działania. Działania przygotowujące przedsiębiorstwo do obecnej nowej sytuacji, niezależnie od tego czy prowadzi lokal gastronomiczny, który może dalej świadczyć usługi dostaw oraz odbiorów osobistych czy jest to lokal całkowicie zamknięty.

Niezależnie od tego jakie pakiety pomocowe rząd ostatecznie przygotuje dla przedsiębiorców to należy mieć na uwadze, że żaden z nich nie uruchomi się sam. Każdy z pakietów, który będzie dotyczył danego przedsiębiorcy będzie wymagał w każdej z instytucji złożenia odpowiednich wniosków, przygotowania dokumentów oraz opisania jak pandemia wpłynęła na jego biznes.

Pomimo bardzo pilnej potrzeby pomocy przedsiębiorcom przez rząd i wysokich oczekiwań przedsiębiorców nie należy się spodziewać, że rząd skieruje rzekę pieniędzy bezpośrednio na konta przedsiębiorców. Należy raczej być przygotowanym na to, że działania pomocowe częściowo będą polegały na zastrzyku gotówki w postaci nieoprocentowanych kredytów, przesunięć zobowiązań podatkowych oraz ZUS-owskich z jednoczesnym rozłożeniem ich na raty, częściowym wsparciu finansowym pracodawców oaz pracowników w zakresie wypłat wynagrodzeń za okres zmniejszonych przychodów oraz przestoju przedsiębiorstwa. W określonych warunkach dla części firm możliwe będzie umorzenie składek ZUS-owskich i być może części podatków, ale tutaj tak samo nie należy liczyć na działania automatyczne tylko będzie to od nas wymagało złożenia wniosku oraz jego uzasadnienia pomimo jakby się mogło wydawać oczywistych przesłanek.

Poza liczeniem na pakiety rządowe, każdy przedsiębiorca powinien podjąć niezwłoczne działania restrukturyzacyjne.

Jakie według pana będą najodpowiedniejsze w tej sytuacji?

Aby możliwie najlepiej zabezpieczyć restaurację w tym trudnym czasie, moim zdaniem należy zawiesić raty kredytów i leasingów na okres trzech miesięcy. Banki i firmy leasingowe po niedawnej rekomendacji Związku Banków Polskich wyrażają zgodę na ich zawieszenie. Warto jak najszybciej złożyć takie wnioski, aby nie utknęły w szybko rosnącej kolejce wniosków innych firm.   Trzeba też starać się o odroczenie płatności podatkowych oraz ZUS-owskich. Już teraz ZUS daje możliwość odroczenia płatności składek za luty, marzec i kwiecień na okres do trzech miesięcy. Na stronie zus.pl znajdują się odpowiednie formularze. Należy się spodziewać, że odroczone składki będzie można następnie rozłożyć na raty, a w przypadku przedłużania się pandemii nawet do umorzenia tych składek. Dla tych restauracji, które zatrudniają do 9 osób już jest to możliwe.

A co z czynszem za lokal?

Mając na uwadze, że lokale gastronomiczne do niespełna połowy miesiąca mogły pracować w normalnym trybie, a od 14.03 rozporządzeniem zostały zamknięte dla gości warto już teraz rozpocząć negocjacje z wynajmującymi. Warto zakomunikować wynajmującym, że przychody drastycznie spadły lub w ogóle nie są generowane i nie będzie możliwości uregulowania czynszu w jego pełnej wysokości. Trzeba to zrobić przed końcem miesiąca żeby dać czas do wspólnych negocjacji.

Jeżeli wynajmowany lokal znajduje się w obiekcie handlowym lub centrum handlowym warto bardzo dokładnie przeczytać umowę, bo takie umowy często zawierają zapisy na różne okoliczności np.  siła  wyższa itp. Warto też być w kontakcie z innymi najemcami, którzy są w podobnej sytuacji, aby wspólnie przedstawić swoje oczekiwania.

Co jeszcze można zrobić?

Przeanalizować i zweryfikować wszystkie umowy generujące koszty. W czasie kryzysu należy położyć na stół wszystkie umowy w mocy, które generują koszty. Należy się zastanowić czy umowy marketingowe lub na prowadzenie social media są nam teraz potrzebne w takim wymiarze w jakim je podpisywaliśmy lub czy są nam teraz w ogóle potrzebne. Być może ktoś z zespołu może się tym zająć ograniczając się do prostych komunikatów o dowozach, jeżeli takie świadczymy. Analizie należy poddać też kontrakty reklamowe i ich ewentualną możliwość zawieszenia lub rozwiązania. Warto pochylić się także nad umowami takimi jak np. na dzierżawę ekspresu do kawy, wody do dystrybutorów oraz wszystkich innych umów abonamentowych, które nie są niezbędne do funkcjonowania restauracji w tym wyjątkowym okresie.

Menu należy zmienić?

Warto przeanalizować co do tej pory najlepiej sprzedawało się w dostawie i tylko te produkty pozostawić w menu. Warto także zastanowić się czy teraz kiedy sala jest zamknięta dla gości niezbędnym jest dla nas utrzymywanie stanów magazynowych produktów premium typu steki, krewetki, ryby które w dostawie niezwykle rzadko się sprzedają. Należy raczej skupiać się tylko na pozycjach, które do tej pory odpowiadały za największą część przychodu.

Rekomenduje pan również restrukturyzację zatrudnienia?

W przypadku lokali, które prowadzą dostawy ocenie należy poddać faktyczne zapotrzebowanie na pracowników per zmiana, bo co z tego, że wszyscy będą mieli pracę jak w dniu wypłaty nie będzie dla nich wystarczającej ilości środków. Należy zastanowić się ile osób potrzebnych jest na zmianie i możliwie sprawiedliwie ustawić grafik, aby każda osoba z zespołu miała możliwość zarobienia. Kwestie restrukturyzacji zatrudnienia należą do jednych z najtrudniejszych i tutaj wymagana jest zarówno rozwaga, wyczucie jak i odpowiednia doza empatii. Należy jednak pamiętać, że w obecnej sytuacji celem nadrzędnym przedsiębiorstwa jest przetrwanie, bo jeżeli nie przetrwa to w okresie powrotu do normalnych warunków funkcjonowania nikomu już nie będzie mogło zaoferować miejsca pracy.

Przedstawione powyżej propozycje warto możliwie jak najszybciej przeanalizować i wdrożyć w życie. Czas nie jest tutaj naszym sprzymierzeńcem, zwłaszcza, że sytuacja kryzysowa cały czas jest bardzo dynamiczna, więc im szybciej wprowadzimy odpowiednie zmiany i zredukujemy koszty, tym większe szanse, że wejdziemy w okres powrotu do normalnego funkcjonowania możliwie najmniej poturbowani.

Rozmawiała Anna Smolińska


Łukasz Błażejewski, dyrektor generalny 7 Street i Meet & Fit / Aby możliwie najlepiej zabezpieczyć restaurację w tym trudnym czasie, moim zdaniem należy m.in. zawiesić raty kredytów i leasingów na okres trzech miesięcy.

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Atelier Herosima
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Cofix Poland
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Japanos
Kashka
KawoWiniarnia
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Le Pain Quotidien
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Night Burger
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Przybij Piątaka
Ramen Shop by Sushi Kushi
Sahar Kebab
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Sushiroll Bistro – restauracje sushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Willisch
Young Burger
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022