Otwieramy kawiarnię z Cofix
Cofix to międzynarodowa sieć kawiarni, która w sumie liczy ponad 400 lokali. W Polsce ma ich 15, a jeszcze w tym miesiącu zostaną uruchomione dwa kolejne, w tym w warszawskich Złotych Tarasach.
– Plan na ten rok to 20 nowych punktów – informuje Magdalena Pupek, manager ds. rozwoju sieci Cofix. – Od drugiego kwartału nastawiamy się tylko na lokale franczyzowe, gdyż od początku naszym założeniem było budowanie sieci z partnerami.
Wsparcie dla partnera
Marka celuje w miejscowości od 30 tys. mieszkańców. Kandydaci na franczyzobiorców nie muszą mieć doświadczenia w gastronomii, ani w prowadzeniu własnego biznesu.
– Nauczymy franczyzobiorcę działać w tej branży od podstaw – zapewnia Magdalena Pupek.
Centrala wspiera franczyzobiorcę już na etapie poszukiwania lokalizacji. Kolejne etapy wsparcia to przygotowanie modelu finansowego oraz pomoc w negocjacjach warunków najmu, przy zaangażowaniu radcy prawnego. Centrala przygotowuje też projekt wystroju, aranżację wnętrza z uwzględnieniem procesów technologicznych oraz optymalnego wykorzystania przestrzenni, dobór oraz pomoc w zakupie sprzętów.
– Także integrację z systemami IT, poczynając od systemu sprzedażowego POS, poprzez moduł do zamówień towarów oraz kontroli stanów magazynowych aż po aplikację lojalnościową dla klientów kawiarni – wylicza Magdalena Pupek. – Pomagamy w rekrutacji i szkoleniu zespołu oraz zapewniamy wsparcie operacyjne przy otwarciu i przez cały czas obowiązywania umowy. A także w załatwieniu formalności przy uruchamianiu działalności gospodarczej przez osoby z zagranicy, co jest dość ważne w obecnych czasach.
Inwestycje i zyski
Cofix proponuje kilka formatów lokali. Pierwszy to standardowa kawiarnia, wielkości 60-150 m2, dedykowana zarówno galeriom handlowym, jak i lokalizacjom miejskim. Jest też możliwość uruchomienia wyspy lub formatów Cofix Mini i Cofix Flex. Te dwa ostatnie są mniejsze, łatwo modyfikowalne, budowane z elastycznie łączonych modułów. Najdroższy w inwestycji jest standardowy lokal – od 250 do 450 tys. zł. Koszty otworzenia pozostałych formatów są niższe, franczyzodawca szacuje je na ok. 150-200 tys. zł.
– Jesteśmy także otwarci na rebranding istniejących kawiarni. koszt inwestycji jest wtedy znacznie mniejszy – zachęca Magdalena Pupek.
Miesiąc to średni czas potrzebny na przygotowanie lokalu do otwarcia. Choć zależy to też m.in. od wybranego formatu i przebiegu negocjacji w sprawie najmu.
– Nasz rekord to kilka dni: w czwartek omówiliśmy warunki komercyjne, w piątek z obu stron prawnicy dopracowali umowę, w sobotę wieczorem weszliśmy z ekipą i sprzętem, a w poniedziałek o godz. 9 otworzyliśmy się dla gości serwując pierwszą kawę z ciastem – mówi Magdalena Pupek. – Ale nie zawsze jest tak kolorowo. Jedną umowę, podpisaną pod koniec lutego tego roku, negocjowaliśmy od kwietnia 2022.
Z aktualnych danych franczyzodawcy wynika, że szacunkowy czas oczekiwania na zwrot z inwestycji to od 18 do 30 miesięcy. Na uzyskanie rentowności czeka się około 3 miesięcy, a na osiągnięcie zaplanowanych obrotów od 3 do 6 miesięcy.
– Miesięczne przychody naszych franczyzobiorców uzależnione są od konkretnej lokalizacji, sezonowości czy nawet poczynionej inwestycji. Uśredniając kilkanaście obecnie prosperujących punktów mówimy średnio o 12 tys. zysku miesięcznie – informuje Magdalena Pupek.
Do końca czerwca tego roku Cofix nie pobiera opłaty za przystąpienie do sieci, której standardowa wysokość wynosi 30 tys. zł. Stałe opłaty miesięczne to 6 proc. od obrotu opłaty licencyjnej, plus 2 proc. opłaty marketingowej.
– Obecnie, w celu ułatwienia startu biznesu, opłata licencyjna zostaje zawieszona na pierwsze trzy miesiące – dodaje Magdalena Pupek.
Siła franczyzy
Franczyzodawca pracuje nad nową strategią marketingową dla lokali. Skupia się na zwiększaniu koszyka zakupowego i promocjach, które przyciągną nowych klientów i umocnią lojalność dotychczasowych.
– Planujemy również w wybranych lokalach organizować wydarzenia kulturalne. Np. Cofix w Białymstoku rozpoczyna współprace z lokalnym teatrem, w Warszawie rozmawiamy z młodymi muzykami czy na przykład z klubami gier planszowych – dodaje Magdalena Pupek.
Cofix nie ukrywa, że sytuacja na rynku jest trudna w szczególności dla małych firm. Z początkiem nowego roku wzrosły koszty trzech głównych elementów prowadzenia działalności – czynszu, pracowników i mediów.
– Dodatkowo musimy bardzo dużo pracy włożyć w negocjacje cen związanych z zakupem produktów – przyznaje Magdalena Pupek. – Ale tutaj bardzo pomaga nam efekt skali. Generalnie w obecnej sytuacji franczyza zaczyna mieć naprawdę dużą wartość dodaną. Siła zakupowa, marketingowa, rozłożenie kosztów prowadzenia social mediów, IT, centralne zakupy, analizy rynkowe – wszystko to są zadania franczyzodawcy, dzięki czemu nasi partnerzy mogą w pełni poświęcić się prowadzeniu własnych lokali.
WIZYTÓWKA COFIX
Międzynarodowa sieć kawiarni.
- ponad 400 lokali na świecie, 15 w Polsce
- min. inwestycja 150 tys. zł
- opłaty miesięczne: 6 i 2 proc. od obrotu (ta pierwsza zawieszona przez 3 początkowe miesiące)

ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali