Taco Bell może zagrozić nawet McDonald’s?

Minęło już ponad 20 lat od czasu, gdy giganci fast foodu zza Atlantyku zaczęli szturmować polski rynek gastronomiczny. Wielu z nich na trwałe zakorzeniło się w świadomości i konsumentów nad Wisłą. Ale nie brakowało takich, którzy z różnych powodów wrócili za Wielką Wodę na tarczy. Tak było z Taco Bell, sieci specjalizującej się w potrawach meksykańskich i meksykańsko-teksańskich.
W 1993 roku marka zadebiutowała w Polsce otwierając dwie restauracje w warszawskich pawilonach Zodiak i Gruba Kaśka. Wówczas na naszym rynku nie zabawiła jednak długo, ale możliwe, że teraz powróci. Spółka Yum! Brands, właściciel Taco Bell, zapowiada plan globalnej ofensywy. Do 2022 chce otworzyć łącznie 1,3 tys. nowych lokali. Część z nich ma pojawić się również w Polsce.
Zdaniem Jana Mołoniewicza, eksperta rynku gastronomicznego, autora książki „Ciemna strona gastronomii”, falstart Taco Bell wynikał z niewłaściwie obranej strategii.
- Wchodząc na polski rynek, właściciele konceptu mieli wymagające standardy jakości potraw. Żeby im podołać, musieli sprowadzać produkty z macierzystego rynku, a to spowodowało przerost kosztów. Ceny ustalono na takim poziomie, by zagwarantować odpowiednio wysokiego marże. W ten sposób menu Taco Bell stało się zbyt drogie na polską kieszeń – tłumaczy doradca.
Sukces sieci przy kolejnym podejściu zależy w dużej mierze od polityki cenowej, jaką wybierze koncern. W Stanach Zjednoczonych kuchnia tex-mex kojarzy się z dość tanim jedzeniem. W Polsce nie ma sieci, które oferowałyby podobne potrawy, a pojedyncze lokale z taką ofertą pozycjonują się w nieco wyższym segmencie cenowym.
- Jeśli Taco Bell zaoferuje odpowiednie ceny, to wówczas może zagrozić nie tylko lokalom z podobną kuchnią, ale też innym sieciom fast food. Zwróćmy uwagę, że kebaby czy wrapy, które, tak jak kuchnia meksykańska, bazują na daniach typu placek, pikantne mięso i warzywa, pojawiają się w bardzo wielu sieciach gastronomicznych, również w McDonald’s - wskazuje Jan Mołoniewicz.
Z wypowiedzi rzecznika polskiego oddziału Złotych Łuków na łamach Portalu Spożywczego można jednak wnioskować, że koncern raczej nie obawia się wejścia konkurenta nad Wisłę. Po pierwsze dlatego, że zbudowanie pozycji i sieci sprzedaży na nowym rynku wymaga czasu i pracy. A po drugie... - Na razie mamy jedynie ogólną deklarację właścicieli marki Taco Bell o zainteresowaniu rynkiem polskim - komentuje Szulowski.
Pierwsza restauracja pod szyldem Taco Bell powstała w 1962 w Kalifornii. Jej twórca Glen Bell, zaczynał swoją biznesową przygodę od prowadzenia budki z hot dogami. Stworzony przez niego koncept liczy dziś ponad 6,5 tys. lokali na świecie, jednak tylko 250 działa poza Stanami Zjednoczonymi.
Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
VisionOptyk otwiera średnio 8-12 placówek rocznie. Wielu franczyzobiorców decyduje się na prowadzenie więcej niż jednego salonu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali