Zwrot z inwestycji / Franczyzobiorcy Chilli Mili z Bolesławca zainwestowali w swój lokal ok. 300 tys. zł. Inwestycja już się zwróciła.
Sobota
05.12.2020
Urszula Cieśla pracowała jako księgowa, gdy kolega zaproponował jej wspólne otwarcie lokalu gastronomicznego. Wybrali franczyzę Chilli Mili. Czy to była dobra decyzja?
 

Urszula Cieśla nigdy wcześniej nie prowadziła własnego biznesu. 

– Pracowałam jako księgowa. Pewnego dnia kolega powiedział mi, że szuka wspólnika, z którym mógłby otworzyć lokal z kebabem – opowiada Urszula Ciesla. – Pomyślałam, że zaryzykuję, a jeśli się nie uda, to najwyżej wrócę na etat. Choć wielu znajomych odradzało mi biznes gastronomiczny, ostrzegając, że to ciężka praca.

Razem ze wspólnikiem pojechali do biura firmy Cartel Foods, która od ponad ćwierć wieku specjalizuje się w wytwarzaniu produktów na potrzeby gastronomii  dostarcza do lokali m.in. burgery i kebaby. A od kilku lat rozwija też franczyzowy koncept Chilli Mili, który serwuje kurczaka w panierce.

– Ze spotkania wyszliśmy zdecydowani na franczyzę Chilli Mili właśnie – śmieje się Urszula Cieśla. – Po pierwsze oboje nigdy nie pracowaliśmy w gastronomii, ani nie prowadziliśmy własnej firmy. Uznaliśmy więc, że rozsądnie będzie skorzystać z doświadczenia franczyzodawcy. Po drugie w Bolesławcu, gdzie mieszkamy, nie było wówczas lokali z podobnym menu. A po trzecie przekonało nas też podejście franczyzodawców, którzy są bardzo zaangażowani, profesjonalni, pomocni.

Zyski przyszły od razu

Choć mieli już upatrzony lokal, to od podpisania umowy franczyzowej do jego otwarcia minęło ok. 10 miesięcy. Sprawę przedłużały zewnętrzne trudności – a to konserwator zabytków, który miał swoje wymagania, a to uzyskanie potrzebnych zgód od wspólnoty mieszkańców, a to nieuczciwi fachowcy, którzy wzięli pieniądze i zniknęli.

– Planowaliśmy jednopoziomowy lokal o powierzchni 70 m2, ale w trakcie przygotowań doszliśmy do wniosku, że będzie za mały. Powiększyliśmy go więc o piwnicę, gdzie mamy magazyn i zaplecze – opowiada Urszula Cieśla.

Chilli Mili w Bolesławcu wystartowało w maju 2018 roku. Jak przyznaje franczyzobiorczyni, ze wspólnikiem postanowili nie robić wielkiej akcji informacyjnej na starcie, bo obawiali się, że jeśli przyjdzie zbyt wielu klientów, to nie poradzą sobie z obsługą. Ale goście i tak przyszli, a oni sobie poradzili.

– Choć szybko okazało się, że mamy zbyt mało pracowników. Ja pracowałam w kuchni, wspólnik na barze, mieliśmy w sumie sześcioosobowy zespół. Teraz pracowników jest dwukrotnie więcej – wspomina franczyzobiorczyni.

Liczyli się z tym, że na pierwsze zyski trzeba będzie czekać do pół roku. Tymczasem okazało się, że pojawiły się już w pierwszym miesiącu. 

– Trochę nie dowierzaliśmy, myśleliśmy że zadziałał urok nowego miejsca, które może się jednak klientom opatrzyć – przyznaje Urszula Cieśla. – Ale okazało się, że wcale tak się nie stało.

Radzą sobie w pandemii

Franczyzobiorcy z Bolesławca zainwestowali w swój lokal ok. 300 tys. zł. Inwestycja już się zwróciła, pomimo faktu, że ten rok dla gastronomii jest bardzo trudny. 

– Staramy się dostosować do sytuacji. Dowozy realizowaliśmy już wcześniej, ale teraz dokupiliśmy drugie auto, aby klienci nie musieli długo czekać na zamówienia – mówi Urszula Cieśla. – Klienci mają możliwość składania zamówień i dokonywania płatności on-line. Priorytetem jest w tej chwili utrzymanie lokalu i pracowników, nasz dochód jest na drugim planie.

Urszula Cieśla już na etapie przygotowywań do otwarcia zrezygnowała z etatowej pracy. Teraz myśli o otwarciu kolejnego lokalu Chilli Mili.

Koncept ma obecnie 11 placówek. Najnowsza została otwarta w Żyrardowie, w połowie września. W czasie lockdownu gastronomii wszystkie przerzuciły się na kanał delivery. 

– Wszystkie nasze restauracje pracowały i pracują w tej formie. Dzięki szybkiej reakcji i mocnej promocji w social mediach udało nam się sprawnie przenieść na dowozy i wynosy – zapewnia Agnieszka Rejkowicz, koordynator i trener sieci franczyzowej Chilli Mili. – Bardzo mocny nacisk położyliśmy na uruchomienie bezpiecznych dostaw, wdrożyliśmy narzędzia w postaci szkoleń dla pracowników i franczyzobiorców. Tworząc manuale, badając rejony, opracowując całą kampanię sprzedaży opartą na kanale delivery, udało nam się w wielu lokalizacjach utrzymać wyniki na poziomie zbliżonym do tych sprzed lockdownu, a w niektórych przypadkach zbudowaliśmy taką bazę nowych odbiorców, że wyniki na ten moment są wyższe niż przed zamknięciem gastronomii.

Wsparcie z centrali

Koncept najlepiej sprawdzi się w niezbyt dużych miastach, liczących ok. 40 tys. mieszkańców. 

– Zawsze pomagamy w wyborze lokalu. Przygotowujemy rekomendację i ostatecznie zatwierdzamy miejsce – podkreśla Agnieszka Rejkowicz. – Optymalna powierzchnia restauracji to 100-120 m2. Przygotowujemy wizualizację, mamy dostawców konkretnych elementów wystroju i maszyn, a materiały budowlane i remontowe kupujemy po prostu w marketach budowlanych.

Kwota inwestycji jest uzależniona od wielkości lokalu i jego stanu technicznego. Średnio wynosi ok. 280 tys. zł. Jednorazowa opłata wstępna to 3 tys. zł. Nie ma bieżących opłat miesięcznych. Natomiast lokale franczyzowe muszą się zaopatrywać w centrali w panierkę i marynaty do kurczaka oraz w napoje.

Franczyzodawca pomaga również w rekrutacji personelu, zapewnia stanowiskowe szkolenia wstępne i szkolenia sprzedażowe.

– Zapewniamy także narzędzia szkoleniowe, m.in. standardy przygotowywania dań w formie graficznej. Lokale regularnie odwiedza trener, który wspiera zespół w sprzedaży i innych wyzwaniach – dodaje Agnieszka Rejkowicz.

Centrala wspiera też partnerów w działaniach w social mediach, prowadząc profile lokali.

 

WIZYTÓWKA MARKI CHILLI MILI

Lokale z kurczakiem w panierce.

  • 11 lokali franczyzowych
  • kwota inwestycji ok. 280 tys. zł
  • opłata wstępna 3 tys. zł

Urszula Cieśla, franczyzobiorczyni Chilli Mili: / "Staramy się dostosować do sytuacji. Dowozy realizowaliśmy już wcześniej, ale teraz dokupiliśmy drugie auto, aby klienci nie musieli długo czekać na zamówienia".
Dane kandydata
Dane kandydata
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
If you see this, leave this form field blank

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kimchi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa