8 największych błędów restauratorów
Polacy pokochali "Kuchenne rewolucje" Magdy Gessler. Na stronie programu można wyczytać: "Właścicielom restauracji potrzebna jest natychmiastowa pomoc. Wtedy pojawia się Ona, symbol sukcesu w tej branży – Magda Gessler. Czy zdoła zaledwie przez cztery dni wyciągnąć upadający lokal z tarapatów?"
Cztery dni to stosunkowo niedługi czas aby odmienić restaurację, która często boryka się z szeregiem trudności. Rozpoznanie sytuacji, wdrożenie programu naprawczego, zmiana mentalności właścicieli restauracji i personelu, zadowolenie klientów odmienionej restauracji. A może wcale nie trzeba Magdy Gessler, aby zrozumieć restauracyjne podstawy? Przedstawiamy podstawowe błędy restauratorów.
- Niewystarczająca liczba badań rynkowych przeprowadzanych przed otwarciem. Restauratorzy zbyt słabo znają swoją konkurencję i nie określają swojej unikalnej oferty, odróżniającej ich od reszty. Często na rynku pojawia się po prostu kolejna restauracja na nasyconym rynku.
- Bariery psychologiczne. Pewne lokalizacje w świadomości społecznej są "przeklęte". Otwieranie restauracji w miejscu, w którym serwowano wcześniej niedobre jedzenie, rodzi ryzyko oporów klientów do nowego miejsca. Właściciele mogą mieć do odrobienia dużą pracę domową, aby odczarować restaurację.
- Brak stałego menu. Kucharze przychodzą i odchodzą. W idealnej sytuacji, warto mieć jednego, który zadba o stałość menu. Jednak w życiu zdarza się tak, że zmiany na tym stanowisku mogą pociągać za sobą zmianę w podniebieniach klientów. Utrzymanie stałej jakości posiłku i pewnej przewidywalności menu pozwala budować rzeszę stałych klientów.
- Przerośnięte ego właściciela. Wiele razy słyszałam słowa padające z ust różnych ludzi: "Moim marzeniem jest posiadanie własnej restauracji". Wiele z tych osób uważa, że jest to proste zajęcie, a ich talent kulinarny skrywany w zaciszu domowej kuchni wystarczy. Program Magdy Gessler świetnie unaocznia tą kwestię.
- Brak promocji. Otwarcie restauracji i zrobienie przysłowiowego: "Taaaadddaaammm" nie wystarczy. Klienci powinni się dowiedzieć o nowym punkcie. Sposób dotarcia do nich jest zależny od liczby miejsc, lokalnej konkurencji, liczby stałych klientów, etc.
- Brak wartości dostarczanej przez restaurację. Jest to bardzo subiektywna kwestia. Każdy klient patrzy na restaurację przez pryzmat własnych doświadczeń, jednak jedno jest pewne - jeśli rachunek przewyższa wartość dostarczaną przez restaurację - nie jest dobrze.
- Brak czystości. Jedna z podstaw! Jeśli zaniedba się tą ważną kwestię można być niemal w 100% pewnym, że wydało się ostatni rachunek klientowi, który do nas nie wróci.
- Niewłaściwe wykorzystanie potencjału restauracji. Serwowanie posiłków to nie wszystko! Catering, imprezy okolicznościowe, imprezy tematyczne, warsztaty kulinarne, promocje, transmisje sportowe, degustacje... Lista aktywności jest długa. Wystarczy się skupić i wybrać pola działalności, na których da się zebrać kolejnych klientów.
Dominika Maciejak, trener biznesu, autorka bloga Skillpoint.com.pl
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Szybki rozwój z McDonald's
/07.10.2025
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Zainwestuj w formę i urodę – franczyzy beauty i fitness
/22.10.2025
23-24 października w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędą się Targi Franczyza. W tym artykule przyglądamy się wystawcom z branży fitness i beauty, takim jak np. Xtreme Fitness Gyms, Fit+, Depilacja.pl, Yasumi, Paradise Studio, F45.
Centra VR, mobilne powerbanki, nowoczesne pralnie czy punkty pobrań – na Targach Franczyza w Warszawie będzie można sprawdzić, jak wiele twarzy ma dziś branża usług. To konkretne pomysły na biznes gotowe do wdrożenia w każdym mieście.
W Pałacu Kultury i Nauki trwają Targi Franczyza. Przyjdź i znajdź pomysł na biznes – dziś ostatnia szansa!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali