Targi On-line z YOGEN FRÜZ

Środa
11.12.2002
Na drugim spotkaniu Targów On-line na pytania gości odpowiadał Waldemar Lipiński, prezes YF Zdrowe Desery II, operatora sieci Yogen Fruz w Polsce.
 

Redakcja: Witamy wszystkich, o godz 10.00 rozpocznie się spotkanie z Waldemarem Lipińskim, prezesem YF Zdrowe Desery, operatora YOGEN FRUZ w Polsce.

Mariusz: Czy firma YF Zdrowe Desery pomaga swoim przyszłym biorcom w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji w Centrach i Galeriach Handlowych?
Waldemar Lipiński: Tak, jak najbardziej w miarę możliwości pomagamy w znalezieniu interesujących lokalizacji, wykorzystując swoje kontakty z sieciasmi hipermarketów.

Kordian: Jakie na chwilę obecną sieć ma do zaproponowania lokalizacje w Centrach i Galeriach Handlowych?
Waldemar Lipiński: Posiadamy zaoferowane lokalizacje we wszystkich nowo otwieranych centrach.

Mariusz: Które centra handlowe uważacie za zajciekawsze?
Waldemar Lipiński: Najciekawsze centra to te, które mają największy przepływ ludzi.Ważne jest też zwrócenie uwagi na głębokość portfela klienta odwiedzającego dane centrum handlowe ( tzw. wielkość koszyka zakupów).

Norbert: Czy firma nie obawia się że w zimę spadnie sprzedaż mrożonych jogurtów i czy w związku z tym swoim biorcom oferuje taki dodatkowy asortyment produktów który pozwoli biorcom przetrwać ten najcięższy okres?
Waldemar Lipiński: Oczywiście zdajemy sobie sprawę z sezonowości naszego produktu, dlatego też mamy podpisane umowy sieciowe z takimi firmami jak Nescafe, Pepsi, Fornetti oraz innymi w celu dopełnienia asortymentu w okresie zimowym.Dzięki temu każdy nasz biorca uzyskuje możliwość zakupu produktów tych firm po preferencyjnych cenach. Wracając do problemu spadku sprzedaży to w zależności od punktu waha się on od 25 do 50%.

Michał: Prowadzę w jednym ze śląskich centrów handlowych punkt ze sprzedażą lodów czy mogę kupić licencję YOGEN FRUZ i sprzedawać razem z lodami jogurty tej sieci?
Waldemar Lipiński: Tak, jak najbardziej. Takie przypadki występują w sieci, i co ciekawe produkty się wspomagają.

Julcia: Czy YF jest najtańszym w Polsce franchisingiem? Ile wynosi pełna kwota inwestycji?
Waldemar Lipiński: Nie robiliśmy badań na ten temat. Wielkość inwestycji zależy od planowanej wielkości punktu sprzedaży. Punkt sezonowy typu Wózek to inwestycja w granicach 30 tys. złotych. Wydatek na uruchomienie stoiska Yogen Fruz w centrum handlowym może przekroczyć 100 tys. złotych.

Joanna: Jaki jest koszt zmienny 1 porcji (ceny półproduktów, opakowania)? Jaka jest opłata licencyjna - i jak jest kalkulowana?
Waldemar Lipiński: Licencja kosztuje od 3 do 6 tys. USD. Jest to opłata jednorazowa przy podpisaniu umowy. Marża na sprzedaży deserów Yogen Fruz jest wystarczająco atrakcyjna. Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać zgłaszając się do naszego działu handlowego.

Julcia: Dlaczego punkt w Galerii Mokotów nazywa się Samo Zdrowie?
Waldemar Lipiński: Istnieje kilka form licencji na używanie Znaków i Systemu Yogen Fruz. Jedną z nich jest koncesja, w tym przypadku biorca działa pod własną nazwą używając Znaków i Systemu Yogen Fruz.

Joanna: W jakich lokalizacjach (markety, rynki, lokalizacje sezonowe) punkty YF osiągają największe obroty?
Waldemar Lipiński: Podstawą sukcesu jest ustawienie punktu sprzedaży jak najbliżej głównych ciągów komunikacyjnych, w miejscach o dużym natężeniu ruchu (galerie handlowe, kina, centra rozrywki). Każdy punkt, który spełni te warunki przynosi duże zyski.

Hary: Czy franchisobiorca systemu YF jest płatnikiem podatku VAT? Czy musi mieć kasę fiskalną?
Waldemar Lipiński: Tak, jak najbardziej.

Julcia: Czy uważa Pan, że lokalizacja punktu w Galerii Mokotów jest korzystna? Czy jest dobrze widoczny dla klientów? Jakie ten punkt ma obroty?
Waldemar Lipiński: Nie mamy prawa do ujawniania obrotów punktów prowadzonych przez biorców licencji.
Punkt w Galerii Mokotów jest prawidłowo zlokalizowany i według nas spełnia oczekiwania.

KK: Jaka jest cena produktów? Czy sieć ma jednolitą politykę cenową czy biorca ma swobodę w ustalaniu cen?
Waldemar Lipiński: Sieć podaje ceny sugerowane. Biorca ma prawo do rozsądnego modyfikowania cen.

Robert: Dlaczego kilka lat temu YF zrezygnował z działalności w Polsce? Skąd teraz decyzja o powrocie? Czy zmieniliście strategię?
Waldemar Lipiński: Yogen Fruz nigdy nie zrezygnował z działalności w Polsce. Ówczesny Master Franchise zawiesił swoją działalność. Pod koniec lat 90 - ch polski rynek nie był jeszcze gotów na wprowadzenie produktów Yogen Fruz. Nie było infrastruktury, na której opiera się sieć Yogen Fruz na całym świecie. W tym roku licencja została przejęta przez firmę Zdrowe Desery II.

KK: Nie odpowiedział Pan na pierwszą część mojego pytania: ile kosztują desery YF?
Waldemar Lipiński: Sugerowane przez nas ceny to 3 zł za małą porcję i 5 zł za dużą porcję.
Waldemar Lipiński: W naszym sektorze rynku nie posiadamy bezpośredniej konkurencji. Jesteśmy produktem konkurencyjnym dla lodów. Na rynku amerykańskim w okresie ostatnich kilkunastu lat mrożone desery jogurtowe zdobyły prawie 60% rynku. Ten sam trend zauważalny jest od kilku lat w Europie.Potwierdzeniem trendu jest coraz częstsze oferowanie w asrtymencie lodów tzw. lodów jogurtowych.

Artur: Jakie są pozafinansowe warunki przystąpienia do sieci?
Waldemar Lipiński: Trzeba posiadać doświadczenie w branży gastronomicznej. Potencjalny biorca musi rozumieć i akceptować konieczność podporządkowania się zasadom panujacym w sieci.

Xawier: Ile punktów sieć chce otworzyć w Polsce i w jakim czasie? Ile w najbliższym czasie otworzycie lokali?
Waldemar Lipiński: Planowana wielkość sieci w Polsce to 200 punktów do roku 2005, wliczając punkty sezonowe. W najbliższym czasie planujemy otwarcie 5 nowych punktów.

Xawier: Jeżeli ktoś nie posiada doświadczenia w branży gastronomicznej a np. w innej, czy nie może zostać waszym biorcą?
Waldemar Lipiński: Chociaż w sieci preferujemy osoby z doświadczeniem w branży to czasami biorcy bez doświadczenia, wykazujący duże zaangażowanie mogą uzyskać licencję po ukończeniu szkolenia.

Asia: Czy istnieje możliwość zakupu licencji YOGEN FRUZ na np. całe miasto lub województwo (tak wynika z ulotki rozdawanej w lokalach sieci), z zachowaniem wyłączności terytorialnej?
Waldemar Lipiński: Oczywiście. Taka możliwość istnieje, jednak potencjalny biorca powinien pamiętać, iż koszt takiej licencji jest wielokrotnością jednorazowej licencji.

Janusz: Czy licencję i wyposażenie sieciowe można kupić od was np. w leasingu?
Waldemar Lipiński: Jak najbardziej. Staramy się nawiązać bardziej ścisłą współpracę z EFL. Nie udzielamy gwarancji.

Redakcja: Prosimy o zadawanie ostatnich pytań, nasze spotkanie skończy się za 10 minut.

Jurij: Jestem przedsiębiorcą prowadzącym działalność w Rosji. Czy Yogen Fruz jest już obecny w tym kraju? A jeżeli nie, to czy są Państwo zainteresowani rozpoczęciem działalności w Rosji?
Waldemar Lipiński: Yogen Fruz Int. sprzedaje licencje na dany kraj. Nasza firma posiada ekskluzywną licencję na terytorium Polski bez prawa działalności na terenie innego kraju. Oczywiście możemy pomóc w nawiązaniem kontaktu z centralą w Kanadzie.

Waldemar Lipiński: Dziękuję wszystkim za zadane pytania. Wszystkich zainteresowanych nabyciem licencji Yogen Fruz proszę o kontakt z panem Maciejem Golnowskim - telefon komórkowy 691 667 804 lub telefon biurowy: (22)618 88 11 lub 618 77 66. Wesołych Świąt.


Targi On-line