Lodziarnia we franczyzie

Trafić z lokalizacją / Najatrakcyjniejszymi miejscami do prowadzenia punktów Bosko są lokale usytuowane przy największych ciągach pieszych danej miejscowości: deptakach, głównych ulicach, starówkach.
Wtorek
21.07.2020
Zdecydowana większość lodziarni Bosko to placówki całoroczne. Jak taką otworzyć?
 

Marka Bosko Lody Produkcji Własnej narodziła się w Lublinie, w 2015 roku. Rok później zaczęła rozwijać się poprzez franczyzę. Dziś ma 21 lodziarni, z czego siedem otwartych zostało w tym roku. 

– Aż 70 proc. to placówki całoroczne – podkreśla Michał Mozgawa, menedżer ds. franczyzy marki Bosko Lody Produkcji Własnej.

Dobre miejsce na lody

Jak otworzyć własną lodziarnię? 

– Franczyzobiorców poszukujemy w całej Polsce, zarówno w dużych metropoliach jak i małych miasteczkach. Wszystko zależy od potencjału danego rynku – mówi Michał Mozgawa.

Najatrakcyjniejszymi miejscami do prowadzenia punktów Bosko są lokale usytuowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego: deptakach, głównych ulicach, starówkach. Każdy nowy franczyzobiorca najpierw musi uruchomić stacjonarną lodziarnię, a w lokalu powinno też znaleźć się miejsce na produkcję lodów.

– Nie dowozimy lodów z centrali, produkcja odbywa się na miejscu u franczyzobiorcy – podkreśla Michał Mozgawa. – Istnieje natomiast możliwość umieszczenia strefy produkcyjnej poza lodziarnią i dowożenie z niej lodów do lokalu sprzedażowego.

Optymalna wielkość lodziarni (połączonej z produkcję) to 100-120 m2. Mile widziane jest miejsce na sezonowy ogródek oraz duże witryny. Całkowita kwota inwestycji to ok. 550 tys. zł netto. Mieści się w niej wszystko – aranżacja lodziarni, zakup wyposażenia, urządzeń do produkcji, pierwsze zatowarowanie i opłata za przystąpienie do sieci. Można korzystać z dofinansowania, np. leasingów na sprzęt produkcyjny.

Wsparcie nie tylko na starcie

Franczyzodawca doradza w wyborze lokalizacji, sprawdza czy ma ona odpowiedni potencjał. Przygotowuje też projekt lokalu, który jest spójny dla całej sieci. 

– Udostępniamy również receptury produkcyjne, szkolimy franczyzobiorcę i jego pracowników w zakresie produkcji i sprzedaży, przekazujemy podręcznik operacyjny, oferujemy bieżące wsparcie zarządcze oraz marketingowe, przeprowadzamy audyty oraz pomagamy w otwieraniu kolejnych punktów – wylicza Michał Mozgawa.

Jeśli franczyzobiorca ma już stacjonarną lodziarnię, może otworzyć mniejsze punkty, np. mobilne albo wyspy w galeriach handlowych.

Przygotowanie lodziarni do otwarcia trwa 3-4 miesiące. Nowe lokale startują zawsze na wiosnę, więc aby zdążyć, trzeba się zabrać za przygotowania odpowiednio wcześniej.

Stała opłata franczyzowa to 5 proc. miesięcznego przychodu. Po roku współpracy pojawia się dodatkowo opłata sieciowa, przeznaczana na marketing, w wysokości 1 proc. od przychodów.

Licencjodawca szacuje, że na zwrot z inwestycji trzeba czekać średnio 15 miesięcy.

 

WIZYTÓWKA MARKI BOSKO LODY PRODUKCJI WŁASNEJ

Ogólnopolska sieć lodziarni.

  • 22 placówki, własne i franczyzowe
  • kwota inwestycji ok. 550 tys. zł netto
  • stała miesieczna opłata franczyzowa 5 proc. od przychodu

Świeżo zrobione / Produkcja lodów odbywa się na miejscu w lokalu franczyzobiorcy.