Bar sałatkowy: Sałata, czyli kasa
Jedzenie podawane w barach sałatkowych jest z założenia lekkie i skierowane do konsumenta, który świadomie komponuje swój posiłek. Klientami takich barów są najczęściej kobiety, które albo nie chcą przytyć, albo chcą się odchudzić. Panie bardziej dbają o to, co jedzą i częściej wybierają dania, które nie tuczą. Nawet gdy wcześniej zdążyły się już utuczyć innymi pysznościami.
– Moją ideą było stworzenie baru, w którym sprzedawane byłyby wyłącznie sałatki. Jednak przyzwyczajenia kulinarne Polaków wymogły na mnie rozszerzenie oferty o zestawy obiadowe. Mężczyźni uważają, że sama sałatka to dla nich za mało, żeby się najeść, dlatego głównie z myślą o nich postanowiłam rozszerzyć ofertę o konkretniejsze posiłki – mówi Grażyna Maternik, właścicielka gdańskiego baru sałatkowego Campanio.
Podstawą działalności baru sałatkowego jest oczywiście sprzedaż w lokalu, ale można ją uzupełnić dostawami do domów i biur oraz obsługą bankietów. Catering może być nie tylko źródłem dochodów, lecz także sposobem na promocję marki i zapoznanie z nią szerszej grupy potencjalnych odbiorców.
– Kilka razy w miesiącu przygotowujemy catering na imprezy firmowe. Najczęściej zamówienia składają stali klienci, którzy znają jakość naszych sałatek i chętnie polecają je innym – mówi Grażyna Maternik.
Nie byle gdzie
Wybierając miejsce na bar sałatkowy, trzeba kierować się przede wszystkim liczbą klientów, którzy będą obok niego przechodzić. Dużą popularnością będzie cieszył się bar zlokalizowany w pobliżu wyższej uczelni lub w sąsiedztwie biur i banków. Nie powinno go zabraknąć również w galerii handlowej.
– Wynajęcie powierzchni w galerii handlowej jest przedsięwzięciem dosyć trudnym. Nie zmieniło tego nawet spowolnienie gospodarcze – mówi Jagna Badurowicz, właścicielka sieci barów sałatkowych Salad Story. – Wbrew oczekiwaniom wynajmujący atrakcyjne powierzchnie usługowe w centrach handlowych nie obniżyli cen.
Na etapie poszukiwania lokalu warto zastanowić się nad tym, ilu klientów dziennie możemy się spodziewać. Minimalna powierzchnia barów sałatkowych to 50 m2. Bardzo ważne jest również zaplecze, gdzie będą przygotowywane sałatki. Żeby zapewnić komfort pracy i odpowiednie warunki sanitarne, potrzeba przynajmniej 20 m2.
Od nożyka do pracownika
Bar sałatkowy, jak każdy lokal oferujący usługi z zakresu gastronomii, musi być odpowiednio przygotowany i wyposażony. Najważniejsze są te pomieszczenia, w których będą przygotowywane posiłki i przechowywane produkty. Powinny one być zaprojektowane i wykonane zgodnie z normami sanitarnymi obowiązującymi restauratorów. Kuchnia musi być przede wszystkim czysta i urządzona w taki sposób, żeby można było ją łatwo sprzątnąć.
– Wydatki na wyposażenie kuchni i zaplecza nie są wysokie – mówi Grażyna Maternik. – O wiele więcej kosztuje samo przystosowanie lokalu i sprostanie rygorystycznym wymogom higienicznym.
Lokal można wyposażyć, kupując używane sprzęty, które będą o wiele tańsze od fabrycznie nowych. Oczywiście, musi to być sprzęt przeznaczony do użytku w gastronomii. Lodówki i mroźnie niezbędne do przechowywania półproduktów można na aukcjach internetowych kupić już za 6-7 tys. zł, podczas gdy nowe urządzenia kosztują nawet dwa razy tyle. Niezbędny jest również grill, za który zapłacimy ok. 3 tys. zł, i kuchenka, która będzie nas kosztować co najmniej 2 tys. zł.
W wyposażeniu kuchni nie może zabraknąć również sprzętu mniejszych rozmiarów, czyli krajalnic, mikserów czy robotów kuchennych, na które trzeba przeznaczyć ok. 15 tys. zł. Trzeba też pamiętać o miskach, sztućcach, pojemnikach czy zastawie stołowej.
Bar sałatkowy to nie tylko zaplecze – choć niewątpliwie stanowi ono serce każdej restauracji – lecz przede wszystkim część jadalna. Dlatego niezmiernie ważne jest, żeby sala, w której przebywają klienci, zachęcała do odwiedzin. Wystrój lokalu może pochłonąć nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. To, ile osób zatrudnimy do pracy w barze sałatkowym, w dużej mierze zależy od jego powierzchni i godzin otwarcia. Jeśli zakładamy, że bar będzie czynny codziennie, także w niedziele i święta, wówczas będziemy potrzebować więcej pracowników.
– W przypadku baru, który pracuje codziennie, potrzeba co najmniej trzech kucharzy i 6-8 kelnerek – mówi Grażyna Maternik.
Sposobem na otwarcie własnego baru sałatkowego może być przystąpienie do sieci franczyzowej, np. Salad Story. Szczególnie istotne jest to w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce otworzyć bar w centrum handlowym. Zarządcy tego typu obiektów rzadko wynajmują powierzchnię prywatnym osobom, za którymi nie stoi duża i uznana marka. Potencjalni franczyzobiorcy Salad Story powinni przeznaczyć na inwestycję około 300 tys. zł, do tej kwoty należy jeszcze doliczyć opłatę wstępną w wysokości 30 tys. zł.
Ładne smakuje lepiej
Żadna działalność gastronomiczna nie przyniesie zysków, jeśli jedzenie będzie niesmaczne, nieświeże lub niestarannie przygotowane. Dlatego trzeba przede wszystkim zadbać o dostawców, którzy nie tylko będą w stanie zaoferować produkty w dobrej cenie, lecz także będą też dbać o ich jakość i terminowość dostaw.
– Najlepiej znaleźć dostawców działających na lokalnym rynku, którzy będą w stanie zorganizować codzienne dostawy świeżych produktów – mówi Jerzy Szkolnicki. – Trzeba też poszukać dostawców specjalizujących się w produktach egzotycznych.
Mówi się, że człowiek je oczami, dlatego wygląd posiłków ma olbrzymi wpływ na wybory konsumentów. Danie, które jest starannie przygotowane i serwowane w atrakcyjny sposób, szybciej znajdzie klientów. W przypadku restauracji, które oferują stosunkowo wąski asortyment, a do takich niewątpliwie należą bary sałatkowe, duże znaczenie ma liczba pozycji w menu.
– Bar sałatkowy jest jak pizzeria, gdzie klient może wybierać spośród wielu rodzajów pizzy – mówi Grażyna Maternik. – Bar musi oferować klientom wiele sałatek, bo to właśnie różnorodność jest gwarancją sukcesu w tej branży. W mojej restauracji można wybierać z ponad 60 sałatek.
Sałatka sałatce nie równa
Bary sałatkowe różnią się między sobą nie tylko wyglądem. Dla właścicieli części barów najważniejsza jest szybka obsługa, więc sprzedają sałatki przygotowywane z półproduktów z sosami z torebek. Z kolei inni stawiają przede wszystkim na jakość sprzedawanych produktów, warzywa codziennie dowożą świeże do barów, dressingi przygotowują na miejscu, a receptury sałatek strzeżone są jak największy sekret. W niektórych, np. Salad Story klient może również samodzielnie skomponować swoją sałatkę.
– Sałatki przygotowujemy w obecności klienta, z wybranych przez niego składników, a wszystko trwa mniej niż minutę – mówi Jagna Badurowicz. – Chcieliśmy, żeby w naszych barach klienci mogli zjeść smaczne i zdrowe sałatki. Postawiliśmy na naturalne składniki, a nie pełne konserwantów sosy z torebek. Odpowiednio przygotowane warzywa i mięso są tak smaczne i aromatyczne, że szkoda niszczyć ten smak tak banalnymi dodatkami jak gotowe mieszanki przypraw.
Niech nas zobaczą
Promocja lokalu gastronomicznego jest ważna szczególnie w pierwszych miesiącach funkcjonowania placówki. Podstawą jest wówczas dotarcie z informacją o nowym barze sałatkowym do jak największej liczby osób z grupy docelowej.
– Kiedy rozpoczynałam prowadzenie Campanio, sporo uwagi poświęciłam jego promocji. Przez pierwsze dwa lata przeprowadziłam wiele akcji, które początkowo miały charakter informacyjny, a następnie budowały lojalność klientów wobec marki – mówi Grażyna Maternik. – Zaczęłam od ulotek rozdawanych w centrum handlowym, w którym mieści się bar, oraz w pobliżu wyższych uczelni. Ogłoszenia o otwarciu lokalu były też emitowane w radiu i lokalnej prasie. Reklamowaliśmy się też na ulotkach i plakatach dystrybuowanych przez same centrum handlowe. Skutecznym sposobem na pozyskanie klientów jest też strona internetowa firmy.
Jeśli restauracja działa w ciągu handlowym lub znajduje się w lokalu przy ulicy, oprócz informowania klientów o ofercie baru trzeba również zadbać o oznakowanie lokalu. Można zainwestować w kolorowy neon, który przyciągnie uwagę przechodniów. Należy także zatroszczyć się o atrakcyjne przygotowanie witryny, gdzie będą eksponowane sałatki. Musi być wykonana z dużą starannością, bo to właśnie ona ma być wabikiem, który przyciągnie do baru głodnych klientów.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Wendy's, międzynarodowa sieć restauracji szybkiej obsługi z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, ogłosiła niedawno plany ekspansji na kilka rynków europejskich, które obejmują także Polskę.
Co drugi przedsiębiorca decydujący się na franczyzę Fit Cake wybiera tę markę jako swój pierwszy krok w biznesie. Dlaczego?
Był jednym z pierwszych franczyzobiorców McDonald's w Polsce. Kiedy otwierał swoją pierwszą restaurację, nie spodziewał się, że zwiąże się z marką na kolejne 30 lat.
– To, że wchodzicie we franczyzę, nie jest gwarancją sukcesu. Gwarancją sukcesu jesteście wy – mówi Wojciech Goduński, twórca kanału Kopalnia Sukcesu.
Ile może zarobić franczyzobiorca, prowadząc jeden punkt Bafra Kebab?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co dwie sekundy sprzedaje flakon perfum o pojemności 30 ml.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali