Stefano Terrazzino: Stawiam na produkt, nie na nazwisko
W czasach pandemii, kiedy firmy z branży gastronomicznej często mają kłopoty, pan właśnie otworzył w Warszawie lodziarnię – „Mała Sicilia”. Dość odważny ruch. Dla niektórych wręcz desperacki. Nie bał się pan o przyszłość nowego interesu przez ryzyko choćby kolejnych lockdownów?
Zawsze jest jakiś strach, kiedy zakłada się nowy biznes i pandemia nie ma z tym nic wspólnego: strach przed tym, czy klienci polubią twój produkt, czy znajdziesz dobrą ekipę do pracy, czy znalazłeś pomysł na firmę. Oczywiście, że dziś ten strach o przyszłość w pewnym stopniu koronawirus potęguje, ale czy to znaczy, że mamy teraz już tylko siedzieć z założonymi rękoma i czekać? Gdyby nie było pandemii, jestem pewien, że znalazłoby się wielu ludzi, którzy zniechęcaliby mnie do otwarcia lodziarni. Tak samo przed przyjazdem z Niemiec do Polski słyszałem: „Co ty człowieku najlepszego robisz?!”. Niewiele osób trzymało za ten pomysł kciuki. Postanowiłem jednak iść za głosem własnej intuicji i instynktu. Nigdy tej decyzji nie żałowałem. Polacy mają sympatię do Włochów, nigdy nie odczułem niechęci. Jedyne, co mnie przerażało, to nauka języka polskiego, który dla mnie był jak… chiński. Ale udało się. Teraz nawet śpiewam po polsku (śmiech), a Polska jest moją ojczyzną, jedną z trzech. Wracając do lodziarni, to zawsze chciałem prowadzić taki biznes, na jaki nigdy, przez te kilkanaście lat pobytu w Polsce… nie miałem czasu. I który dawałby mi powód do pozytywnych emocji.
A dlaczego akurat lodziarnia?
Bo to właśnie lody wyzwalają w dorosłych i w dzieciach pozytywne emocje (śmiech). U mnie przynajmniej zawsze! Nie jestem typowym biznesmenem, który chłodno kalkuluje, co się opłaca, a co nie. Kierują mną emocje także z powodu pochodzenia. Wiadomo, jacy są Włosi (śmiech). Wracając jednak do lodów i kawy, bo tę wyjątkową i pyszną też u nas serwujemy, te dwie rzeczy kojarzą mi się z rodzinnym domem, który był jedyny w swoim rodzaju. Moi rodzice wyemigrowali „za chlebem” z Sycylii do Niemiec, zanim pojawiłem się na świecie. Po pewnym czasie otworzyli włoską restaurację. Od bladego świtu unosił się w domu zapach kawy i papierosa. Wiem, wiem to niezdrowe (śmiech), ale tak było. Rodzice niezwykle ciężko pracowali na swój sukces. Wychowałem się w zasadzie w restauracji. Kawa to dla nas Włochów coś więcej niż napój, to cała kultura i codzienny rytuał. A lody na Sycylii to bogactwo smaków. Takie prawdziwe, robione od A do Z z produktów najwyższej jakości i na podstawie wyjątkowej receptury. Nasze przepisy są oryginalne i jedyne w swoim rodzaju. Na to zresztą mocno postawiłem od samego początku - jakość produktu.
Wyjątkowa receptura, czyli jednocześnie starannie trzymana „pod kluczem”?
(Śmiech). Oczywiście. Dostałem przepisy od zaprzyjaźnionych właścicieli lodziarni, która w moim ukochanym miasteczku na Sycylii istnieje ponad 60 lat. I wszyscy je tam uwielbiają. Pod względem miłości do lodów Polacy są chyba na drugim miejscu w Europie! Dlaczego więc też nie mieliby ich pokochać u mnie?
Sycylia to dla pana wyjątkowe miejsce. Prowadził pan tam nawet warsztaty taneczne, zaczął remontować ośrodek wypoczynkowy, z najprawdziwszym amfiteatrem.
Tak, choć urodziłem się w Niemczech, na Sycylii spędziłem sporą część dzieciństwa. Jestem związany z tą ziemią. Pandemia pokrzyżowała moje plany z ośrodkiem, w który zainwestowałem, ale nie zrezygnowałem z projektu, tylko wszystko wydłuży się w czasie. Nie wiem, jak długo potrwa, zanim znów budowa ruszy pełną parą. Dlatego stworzyłem sobie własną „Małą Sicilię”, taką namiastkę tej prawdziwej.
Ale „Mała Sicilia” to nie tylko lody?
Tak, to miejsce, gdzie można potańczyć, coś zjeść, pobyć razem. „Mała Sicilia” to także moje Autorskie Studio Tańca. Wreszcie dojrzałem do tego projektu, choć tańczę już wiele lat. Żeby żyć w harmonii sam ze sobą, potrzebuję możliwości tworzenia. Nie umiałbym i nie chciałabym robić tylko jednej rzeczy w życiu. Bardzo lubię uczyć tańczyć amatorów. Ich postępy dają mi motywację. W „Małej Sicilii będą kursy taneczno-kulinarne, koncerty, wieczory taneczne, sycylijskie gry karciane, lody pistacjowe i wino z sycylijskiej kantyny… (śmiech). Już przychodzą do nas ludzie całymi rodzinami. Kiedy wychodzą, dziękują mi za to, że odnaleźli u nas swój drugi dom. I to właśnie był mój zamiar – stworzenie miejsca wyjątkowego, pełnego dobrej energii.
Miejsce to także ludzie. Jest pan osobą zabieganą, ciągle w rozjazdach. Do „Małej Sicilii” trudno było znaleźć godnych pana zastępców? Czym pan kierował się, wybierając ludzi do pracy?
Przede wszystkim pasją. Ktoś może mieć wszystkie atuty na świetnego pracownika, ale nie ma w sobie pasji… Więc nic z tego nie wyjdzie. Ja muszę się otaczać ludźmi kreatywnymi. Osobami, które przychodząc do pracy, chcą coś w niej zmienić, poprawić, dodać od siebie. Dzięki temu, że robiłem już tak dużo rzeczy w życiu, każda musiała być wykonana perfekcyjnie. Nie znoszę bylejakości. Każda moja praca wnosi jakieś elementy do kolejnej pracy. Byłem obecny niemal na każdym etapie prac przed otwarciem „Małej Sicilii”: wybierałem firanki, współtworzyłem menu… Choć to nie był biznes otwierany z myślą, że zarobimy miliony, to nigdy nie miałem wątpliwości, że przymknę oko na niedoskonałości. W żadnym wypadku. Tak, jak wyjątkowa jest nasza receptura lodów, tak wyjątkowe musi być całe miejsce. Całość tworzą maleńkie elementy. Co do ekipy, z którą pracuję, to sporo ludzi mnie ostrzegało, że będzie z tym kłopot. Ale ja już dawno temu zauważyłem, że ludzie lubią ostrzegać przed wszystkim. Konsekwentnie wierzę tylko sobie i swojej intuicji. O ludzi rzeczywiście jest trudno, ale mam dziś ten luksus, że u nas nie ma pracowników. Są ludzie z pasją. Tak, jak ja, robią to, co kochają. Wierzę w ludzi. I chyba oni to czują.
Jak w Polsce prowadzi się biznes? Zna pan od tej strony także Niemcy i Włochy. Jest lepiej czy gorzej?
Myślę, że w Polsce prowadzi się biznes tak samo, jak w każdym innym kraju. Wszystko zależy od rodzaju biznesu i naszego podejścia. Warunki są takie, jakie są. Myślę, że w każdym kraju najważniejsza jest zasada: znajdź pomysł, a potem rozwiązanie. Wszędzie trzeba być kreatywnym, czy w Europie, czy w Ameryce. Nic samo się za nas nie zrobi. Mamy trudne czasy przez pandemię, ale nie jest ona wytłumaczeniem dla bylejakości. Kiedy ruszała lodziarnia, miałem jedno konkretne założenie – chcę dać ludziom smak prawdziwych, sycylijskich lodów. Sprowadzam z Sycylii produkty, bo wiem, że pomogą mi w realizacji tego celu. Moja rozpoznawalna twarz to za mało, aby przekonać ludzi do produktu. Ważniejszy od niej jest on sam i jego jakość.
Ale znana twarz też pomaga?
To zależy. Raz pomaga, raz nie. Nie dostaje się kredytu zaufania tylko za bycie rozpoznawalnym. Ludzie lubią wytykać innym błędy, szczególnie jeśli to dotyczy kogoś kojarzonego z gazet czy z telewizji. Ja chcę być autentyczny. Rozpoznawalność traktuję jako dodatkowy bonus. „Mała Sicilia” jest trochę dla mnie jak szkoła. Uczę się wszystkiego. Taniec i kultura, w jakiej się wychowałem, sprawiają, że lubię kontakt z ludźmi. Myślę zresztą, że jeśli ktoś ludzi nie lubi lub od nich stroni, powinien jak najdalej uciekać od takiego biznesu.
Myśli pan o wyjeździe pewnego dnia na Sycylię na stałe? Od korzeni się nie ucieknie…
Mam w sercu Sycylię, mam nadzieję, że pewnego dnia otworzę mój ośrodek wypoczynkowy i będzie on wyjątkowy. Dziś jednak cała moja uwaga skupiona jest na „Małej Sicilii”. Chcę, aby przynosiła innym radość. Wierzę w to, co mówią goście, którzy nas odwiedzają – to drugi dom. Chcę, aby był otwarty dla wszystkich.
Rozmawiała Beata Rayzacher
![](https://img.franchising.pl/pl/5a2/c35/stefano-terrazzino1600x1200.jpg)
ZOBACZ W KATALOGU
![Am Am Kebab](https://img.franchising.pl/pl/404/e0d/kolor_obszar_roboczy_1.png)
![Amori Pomodori](https://img.franchising.pl/pl/33c/286/logo-amori-pomodori.png)
![Autorskie Lody Piccolo](https://img.franchising.pl/pl/a5d/6fe/piccolo-logo.png)
![Bafra Kebab](https://img.franchising.pl/pl/879/e18/bafra-kebab-logo-pogrubienie-new-cs6-01.jpg)
![Berlin Döner Kebap](https://img.franchising.pl/pl/e86/493/berlin-doner-kebap.png)
![Beza Krówka](https://img.franchising.pl/pl/6dc/2e8/logo_beza.png)
![Biesiadowo](https://img.franchising.pl/pl/657/b0c/biesiadowo.png)
![Bike Café](https://img.franchising.pl/pl/eab/c26/logo_katalog_franczyz.png)
![Blood Burger](https://img.franchising.pl/pl/c48/1cb/logo_blood_burger_font_lato_28_02_2017.png)
![BuBu Bubble Tea](https://img.franchising.pl/pl/297/df4/logo_bubu.jpg)
![Cafe Słodziak](https://img.franchising.pl/pl/ce4/69b/cafe-s_odziak-logo-1.png)
![Carat Kebab](https://img.franchising.pl/pl/e3a/37d/logo_w_okregu.png)
![Chinkalnia](https://img.franchising.pl/pl/176/7c2/chinkalnia.png)
![Cochise Burger](https://img.franchising.pl/pl/e43/6e1/logokolo2.png)
![Coffeeloffee](https://img.franchising.pl/pl/205/0fa/coffeeloffee-logo.png)
![Cofix](https://img.franchising.pl/pl/577/343/logo_cofix.jpg)
![Crazy Bubble](https://img.franchising.pl/pl/f7d/8cd/crazybubble-black.png)
![Cudo Vegan Sushi](https://img.franchising.pl/pl/be4/ac8/cudo-logo-01.png)
![Cukiernia Sowa](https://img.franchising.pl/pl/f82/ec6/cukiernia_sowa_logo_pion.jpg)
![Cukrem i Solą](https://img.franchising.pl/pl/ee0/e32/logo_cis.png)
![Da Grasso](https://img.franchising.pl/pl/d48/463/da-grasso.png)
![DG Restauracje](https://img.franchising.pl/pl/718/7a8/dg_restauracje.jpg)
![Dobra Buła](https://img.franchising.pl/pl/7af/013/logo.jpg)
![Dobra Pączkarnia](https://img.franchising.pl/pl/d22/62c/logo_dp_500x250px_franchising_1-1.jpg)
![Domino’s Pizza](https://img.franchising.pl/pl/11d/510/dominos-pizza.png)
![Donuterie](https://img.franchising.pl/eu/58e/68f/logo.png)
![Easy Beer](https://img.franchising.pl/pl/084/2e3/eb_logo_250x250.png)
![Easy Wine](https://img.franchising.pl/pl/933/464/ew_logo_250x250-1.png)
![Express Pizza American Style](https://img.franchising.pl/pl/d87/510/express-pizza-logo.png)
![FABBRICA Italian Comfort Food](https://img.franchising.pl/pl/eab/e59/fabbrica_logo_l_cmyk.png)
![Falla](https://img.franchising.pl/pl/58a/1b5/logo_falla_2024-02-13_o_17.28.03_1_.jpg)
![Felix Chicken](https://img.franchising.pl/pl/fa0/da4/felix_chicken_color.png)
![Fit Cake](https://img.franchising.pl/pl/668/e79/fit_cake.jpg)
![Good Chicken](https://img.franchising.pl/pl/f8e/1e5/logo.png)
![Grande Pizza](https://img.franchising.pl/pl/4bc/ce5/beznazwy-1.png)
![Gruby Benek](https://img.franchising.pl/pl/383/9f9/gruby-benek-logo.png)
![Hotdogzna](https://img.franchising.pl/eu/c9e/ccb/_1hotdozhna_.png)
![Ice'n'go](https://img.franchising.pl/pl/6a8/54a/icengo_logo_kids_press_5x5cm.png)
![Japanos](https://img.franchising.pl/eu/f33/906/japanos.png)
![Kashka](https://img.franchising.pl/pl/730/12e/kashka_logo-1-2.jpg)
![Kiss Kimchi](https://img.franchising.pl/pl/347/ce2/logotypy_kiss_kim_chi.png)
![Koku Sushi](https://img.franchising.pl/pl/d32/707/logo_250x250_koku_sushi.jpg)
![Krowa Mać Burgers](https://img.franchising.pl/pl/a57/fde/krowa_mac.png)
![Krowarzywa](https://img.franchising.pl/pl/ed0/fd7/krowarzywa.png)
![Kurcze Pieczone](https://img.franchising.pl/pl/9d7/c1f/logo-kurcze-pieczone.png)
![Lodolandia & Kołacz](https://img.franchising.pl/pl/eb8/75a/logotyp.png)
![Lody Bonano](https://img.franchising.pl/pl/5b9/e9d/logo_lb_franchising_katalog_franczyz_2020.png)
![Lody Lida](https://img.franchising.pl/pl/425/539/1200x1200_cyjan.png)
![Lviv Croissants](https://img.franchising.pl/pl/351/fbf/logo_pl.jpg)
![Makarun](https://img.franchising.pl/pl/993/012/logo_makarun.pdf.png)
![Mama Thai](https://img.franchising.pl/pl/be2/511/mama_thai_r-01.png)
![Maxipizza](https://img.franchising.pl/pl/90f/21f/logo_vector.png)
![McDonald’s](https://img.franchising.pl/pl/ea6/d27/mcdonalds-logo-1.gif)
![Meron](https://img.franchising.pl/eu/92c/04d/logo_meron.png)
![Ministerstwo Śledzia i Wódki](https://img.franchising.pl/pl/e85/09b/msw_logo_2023.jpg)
![Mniami Ice Cream](https://img.franchising.pl/pl/ea9/733/lody-pdf_obszar_roboczy_1.png)
![Mr. Kebab](https://img.franchising.pl/pl/d34/22e/mr.kebab_logobig.jpg)
![New York Hot Dog](https://img.franchising.pl/pl/c0f/7ba/new-york-hot-dog.png)
![New York Pizza Department](https://img.franchising.pl/pl/5f2/534/nypd.png)
![Pączki Mamy](https://img.franchising.pl/pl/d12/3a4/paczki_mamy_standard.png)
![Pączkownia Smak Sprzed Lat](https://img.franchising.pl/pl/516/739/logo_paczkownia_1_.png)
![Pijalnia Wódki i Piwa](https://img.franchising.pl/pl/401/19b/pwip-logo.gif)
![Pijalnie Czekolady E.Wedel](https://img.franchising.pl/pl/27d/d72/wedel-logo.png)
![Pizza Factory](https://img.franchising.pl/pl/4c2/811/logo_1.png)
![Pizza Hut](https://img.franchising.pl/pl/c47/836/pizza_hut_logo.jpg)
![Pizzeria Stopiątka](https://img.franchising.pl/pl/db3/a0b/stopiatka.png)
![Prosiak Polski Kebab & Fast Food](https://img.franchising.pl/pl/6fd/d52/prosiak-polski-kebab-logo.png)
![Ramen Shop by Sushi Kushi](https://img.franchising.pl/pl/090/bfa/avatar_ramen_shop-1.png)
![Salsiccia Pizzeria Napoletana](https://img.franchising.pl/pl/246/34a/biale.jpg)
![Sayuri Sushi](https://img.franchising.pl/pl/950/23e/logo-sushi.png)
![SiGelato](https://img.franchising.pl/pl/db2/e7b/sigelato_logo_rgb.png)
![So Coffee](https://img.franchising.pl/pl/4b5/e6a/so-coffee.png)
![Stava](https://img.franchising.pl/pl/a3f/555/stava-logo-nowe.jpg)
![Steiku Haoss](https://img.franchising.pl/lv/ea1/cc0/steiku_haoss_logo.jpg)
![Subtilité Wine & Bar](https://img.franchising.pl/pl/cc1/3f7/subtilite_winebar_logo1.png)
![Subway](https://img.franchising.pl/pl/1d0/719/subwaylogotype_yellowgreen_rgb_2_.png)
![Sulaiman Kebab](https://img.franchising.pl/pl/00b/fd8/sulaiman.png)
![Sushi Bistro](https://img.franchising.pl/pl/354/8ed/sb_logo_intagram-01.png)
![Sushi Burrito](https://img.franchising.pl/pl/8b8/96d/sushi_burrito_logo.jpg)
![Sushi Kushi](https://img.franchising.pl/pl/2b3/5f4/logo_z_takeaway_cmyk.png)
![Taco Bar](https://img.franchising.pl/pl/207/ac6/logo.jpg)
![Tawerna Pepe Verde](https://img.franchising.pl/pl/ea0/7c2/tawerna-logo.png)
![The White Bear Coffee](https://img.franchising.pl/pl/bb0/13d/prostokat_500x250-2.jpg)
![The William Wallace](https://img.franchising.pl/pl/9e5/5ea/logo_wiliam_wallace.png)
![Tibesti 2Go](https://img.franchising.pl/pl/39f/abd/logo_pom_1_2_.png)
![Totti Pizza Rzymska](https://img.franchising.pl/pl/39d/01a/totti.png)
![U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich](https://img.franchising.pl/pl/b46/0c4/u-lodziarzy.png)
![United Chicken](https://img.franchising.pl/pl/b8a/07a/logo_uc_margines.jpg)
![Western Chicken](https://img.franchising.pl/pl/a03/47f/western-chicken.png)
![Western Tortilla](https://img.franchising.pl/pl/8c7/594/western-tortilla.png)
![Yum Yum Kebab](https://img.franchising.pl/pl/a97/6c5/yumyum-logotyp.jpg)
![ZapieCKanki](https://img.franchising.pl/pl/2b8/8a1/logo.png)
![ŻarWok](https://img.franchising.pl/pl/a22/57a/zarwok.png)
![Zdrowa Krowa](https://img.franchising.pl/pl/34c/7c1/zdrowakrowa_logo_czarne-01.jpg)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
![](https://img.franchising.pl/pl/47d/7ee/wendys-menu.jpg)
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Chinkalnia otworzyła w tym roku już trzy nowe restauracje. Z jaką inwestycją muszą się liczyć franczyzobiorcy marki?
Przepis na prowadzenie zyskownej lodziarni jest tak samo złożony, jak receptura lodów. Franczyzodawca Lodolandia & Kołacz na Okrągło dzieli się nim ze swoimi franczyzobiorcami.
Prosiak Polski Kebab&Fast Food szuka franczyzobiorców. Będą zarabiać na sprzedaży kebabów, ale według spolszczonej receptury.
Chcesz zarabiać na pieczeniu tortów? Dowiedz się, w jaki sposób zacząć, jak zdobywać klientów i skutecznie promować swoje wypieki. Obejrzyj film z Joanną Surowiec, właścicielką pracowni tortów Sweet SugArt, i przekuj swoją pasję w biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
![](https://img.franchising.pl/pl/c41/b87/biznesmen-reka-s.jpg)
Zakładając własną działalność masz do wyboru dwie drogi: możesz otworzyć firmę pod własną marką albo przystąpić do sieci franczyzowej. Bez względu na to, którą drogę wybierzesz, musisz zarejestrować firmę.
Popeyes pojawi się w Poznaniu, KOKU Sushi chwali się pierwszym półroczem, a Salad Story odświeża menu. Przegląd tygodnia 13-20 lipca.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Marek Karwański, masterfranczyzobiorca szkoły muzycznej Yamaha, 30 lat temu jako pierwszy otworzył w Polsce placówkę pod tym szyldem.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali