Otwieramy włoską restaurację
Comparello Bello restauracja z włoskim rodowodem. Jak mówią jej twórcy, łączy tradycję z nowoczesnością. Firma powstała w 2013 roku z inicjatywy trzech młodych Sycylijczyków. W ciągu kilkuletniej działalności dwóch lokali własnych w Messynie oraz jednego franczyzowego w Palermo, koncept wykazał rentowność i zyskał popularność zarówno wśród miejscowych klientów, jak i turystów.
– W potocznym języku młodych Sycylijczyków „comparello” oznacza wezwanie do więzi, która ma swoje korzenie w tradycji sycylijskiej – mówi Claudio D’Agata, pomysłodawca i współwłaściciel marki Comparello Bello. – Dla Comparello Bello tradycja oznacza wspólne spotkania z rodziną i przyjaciółmi przy stole. Tradycją jest również znakomita żywność, wina i piwa produkowane na Sycylii przez najlepszych lokalnych dostawców.
Claudio D’Agata dodaje, że nowoczesność to w wydaniu jego firmy wykorzystanie najnowszych narzędzi marketingu i social mediów oraz zaadaptowanie popularnych platform umożliwiających klientom składanie zamówień online. Koncept adresuje swoją ofertę do różnych grup klientów. Restauracja serwuje śniadania, lunche biznesowe, aperitify i kolacje. Jest również miejscem wieczornych spotkań przy winie i piwie.
Twórcy firmy postanowili rozwijać koncept międzynarodowo. Pierwszym krajem poza terytorium Włoch, w którym mają powstać restauracje Comparello Bello, jest Polska.
– Wierzymy, że Polska ma w swoim DNA idealne połączenie tradycji i nowoczesności, którą Comparello Bello wyraża w swojej istocie – mówi Claudio D’Agata. – Polacy kochają Włochy, ich jedzenie oraz kulturę. Właśnie dlatego międzynarodową ekspansję chcemy zacząć od Polski.
W pierwszym etapie współpracy z polskim partnerem powinna powstać pilotażowa restauracja w Warszawie. W drugim franczyzobiorca powinien skupić się poszukiwaniu lokalizacji pod restauracje w Krakowie, Łodzi, we Wrocławiu, w Poznaniu, Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Katowicach. W dalszej kolejności celem powinny być pozostałe miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Właściciel firmy zaznacza, że mogą to być zarówno własne restauracje licencjobiorcy, jak i lokale otwarte na zasadzie subfranczyzy udzielonej kolejnym franczyzobiorcom.
Idealna lokalizacja na restaurację Comparello Bello to lokal o powierzchni 150-200 m2 położony w centrum miasta (przy ulicy lub w centrum handlowym). Sprawdzają się również lokalizacje w dzielnicach turystycznych, biurowych lub w okolicach wyższych uczelni. Nieruchomość powinna też posiadać teren zewnętrzny (miejsce na ogródek). Sala konsumpcyjna najlepiej jeśli będzie miała regularny układ z dużą otwartą przestrzenią (bez ścianek działowych). Franczyzodawca zakłada około 100 miejsc wewnątrz restauracji oraz 50 miejsc na zewnątrz.
Instrukcja obsługi
Wysokość inwestycji w restaurację Comparello Bello zależy od rodzaju lokalu, którym dysponuje franczyzobiorca. Jeśli będzie to lokal, w którym działa już restauracja pizzeria, koszty będą nieco niższe, ze względu na mniejszy zakres robót budowlanych oraz instalatorskich (100-150 tys. euro). Jeśli lokal franczyzobiorcy nie będzie wyposażony w żadną infrastrukturę gastronomiczną, koszt inwestycji wzrośnie do 150-200 tys. euro.
Przyszłemu masterlicencjobiorcy Comparello Bello przygotuje projekt restauracji wraz ze specyfikacją niezbędnego sprzętu, którego część będzie mógł zamówić we Włoszech. Na wyposażeniu restauracyjnej kuchni będą musiały znaleźć się m.in.: lodówki i zamrażarki, kuchnia gazowa, piec do pizzy, grille, frytkownica, maszyna do lodów, sprzęt do makaronu, maszynka do mielenia mięsa, krajalnica, mikser, płyta grzewcza i chłodnicza etc. Istotną część kosztów będzie również stanowić wyposażenie sali konsumpcyjnej i baru, m.in.: meble, dwunastometrowa lada, chłodziarki, kostkarka do lodu, ekspres do kawy, dystrybutor piwa, stanowisko do koktajli etc.
Włoski franczyzodawca zapewni polskiemu partnerowi szkolenie w Messynie (lub w Polsce) z włoskimi szefami kuchni, pizzerami i kierownikami sal. Pomoże też przygotować menu, które trafi w gusta polskich klientów, oraz dostarczy oprogramowanie do zarządzania restauracją.
Warszawa jak Messyna?
Włoski franczyzodawca nie oczekuje opłaty wstępnej. Opłata franczyzowa naliczana co dwa miesiące, wyniesie 4 proc. od obrotu przez pierwsze dwa lata. Od trzeciego roku wzrośnie do 5 proc. Do najważniejszych bieżących wydatków franczyzobiorcy będzie należeć zakup surowców (część będzie sprowadzana z Włoch). Ten element może pochłonąć 35-40 proc. przychodów i w pierwszym roku szacowany jest na ponad 21 tys. euro miesięcznie. Niewiele mniej w pozycjach kosztowych franczyzobiorcy Comparello Bello zajmą wynagrodzenia pracowników (kucharze, kelnerzy, menedżer) – biznesplan zakłada zatrudnienie siedmiu osób na pełen etat w pierwszym roku działalności. Ich miesięczne wynagrodzenia będą kosztować franczyzobiorcę około 19,2 tys. euro. Po dwóch latach biznes powinien rozwinąć się na tyle, że franczyzobiorca będzie musiał zatrudnić kolejne trzy osoby.
Model biznesowy zakłada, że największy dochód restauracja osiąga na sprzedaży piwa i koktajli, hamburgerów i jedzenia z grilla oraz pizzy i kanapek. Przychody lokalu franczyzowego wahają się od 640 tys. euro w pierwszym roku działalności do nieco ponad miliona euro w trzecim roku. Franczyzodawca zakłada, że w szóstym roku działalności przychody franczyzobiorcy powinny sięgnąć 1,2 mln euro. Z doświadczeń włoskich lokali w Messynie i Palermo wynika, że przychody restauracji są stabilne i nie wykazują istotnej sezonowości, ale z niewielkimi wzrostami na wiosnę i w okresie świątecznym. Organizator systemu zaznacza jednak, że ten element jest ściśle związany z lokalizacją.
W pierwszym roku działalności operacyjnej franczyzobiorca Comparello Bello może liczyć równowagę między kosztami a przychodami i jedynie symboliczny zysk w wysokości około 3 tys. euro (rocznie). Jednak już w drugim roku ma szansę wypracować miesięczny zysk w wysokości blisko 5 tys. euro, zaś w trzecim nieco ponad 10,5 tys. euro.
Otwieramy restaurację Comparello Bello
KOSZTY INWESTYCYJNE
- Pełne umeblowanie i wyposażenie lokalu: 125 tys. euro
- Adaptacja lokalu: 55 tys. euro
- Opłata wstępna: brak
- Koszt wynajmu na okres adaptacji: 20 tys. euro
RAZEM: ok. 200 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w pierwszym roku działalności)
- Koszt zakupu towaru: 21,4 tys. euro
- Wynagrodzenia pracowników: 19,2 tys. euro
- Wynajem lokalu: 3,2 tys. euro
- Amortyzacja inwestycji: 2,7 tys. euro
- Media: 1,8 tys. euro
- Utylizacja odpadów: 420 euro
- Ubezpieczenie: 250 euro
- Reklama i promocja: 1250 euro
- Opłaty franczyzowe: 2,1 tys. euro
- Inne: 660 euro
RAZEM: 53,2 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w drugim roku działalności)
60 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w trzecim roku działalności)
73 tys. euro
ŚREDNIE SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
W pierwszym roku: 53,45 tys. euro
W drugim roku: 66,8 tys. euro
W trzecim roku: 83,5 tys. euro
ŚREDNI MIESIĘCZNY DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
W pierwszym roku: 254 euro
W drugim roku: 5,2 tys. euro
W trzecim roku: 10,6 tys. euro
Kalkulacja została przygotowana na podstawie danych z restauracji w Messynie. Centrala firmy Comparello Bello zakłada, że koszty w największych miastach Polski mogą być podobne lub nieznacznie niższe.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...