Otwieramy firmę oferującą dietę pudełkową
Na polskim rynku branża cateringu dietetycznego rozwija się bardzo szybko. Polacy coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań, ze względu na wygodę albo ograniczenia dietetyczne, a liczba firm działających w tej branży szybko rośnie.
Polska specyfika
Aneta Jaremkowska, właścicielka Fit & Food Catering, wspomina, że kiedy otwierała swoją firmę siedem lat temu, w Opolu działały trzy cateringi.
– Teraz jest ich 29. Mam wrażenie, że wciąż ludziom się wydaje, że taki biznes to łatwa sprawa. Tymczasem dobry catering wymaga sporo zaangażowania, inwestycji i musi też odpowiednio kosztować. Cateringi, które sprzedają za trzydzieści parę złotych pięć posiłków, nie są najlepszej jakości i psują rynek. Klienci w takiej cenie mogą liczyć na słabej jakości jedzenie i w ten sposób zniechęcają się do cateringów. My stawiamy na świeżość i dobrą jakość. Wszystkie nasze posiłki przygotowujemy sami, a potem pakujemy ręcznie. To nie jest masowa produkcja – tłumaczy Aneta Jaremkowska.
Zdaniem Pawła Wróbla, prezesa Nice to Fit You, polski rynek diet pudełkowych jest największy w Europie. – Następni w kolejności są Czesi, chociaż i tak funkcjonuje tam ponad 10 razy mniej firm niż w Polsce – mówi Paweł Wróbel. Głównym powodem tych różnic pomiędzy zachodnimi krajami i Polską jest styl życia. Catering dietetyczny to całodzienne wyżywienie, które zastępuje zarówno zakupy w sklepach spożywczych, jak i wyjścia do restauracji. Polacy wciąż przeważnie jadają w domu.
– Natomiast na Zachodzie śniadania i lunche zazwyczaj je się w pobliskich restauracjach, a tylko kolację z rodziną w domu. Popularny jest także model Cook & Eat, czyli dostawy gotowych produktów do samodzielnego ugotowania obiadu czy kolacji dla całej rodziny – mówi Paweł Wróbel.
Sprzyjające warunki do rozwoju cateringów w Polsce stwarzał też młodszy rynek convenience storów. Wypełniły one zapotrzebowanie na łatwo dostępne, gotowe i zdrowe posiłki. Jednocześnie od lat obserwujemy boom na wszelkiego rodzaju diety i zdrowe odżywianie.
– Dla wielu osób, zwłaszcza o ściśle zdefiniowanych potrzebach dietetycznych, które szukają dań z wykluczeniami czy alergiami, dieta pudełkowa okazała się najwygodniejszym i najzdrowszym rozwiązaniem – zauważa Paweł Wróbel.
Dodatkowo do umocnienia pozycji diet pudełkowych przyczyniła się właśnie wygoda, na której coraz bardziej nam zależy, a w czasie covidowym doszło do niej także bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do korzystania np. z usług e-grocery, catering zapewnia zbilansowaną dietę na cały dzień bez potrzeby każdorazowego komponowania zamówienia i samodzielnego gotowania.
Kilkaset firm
Zainteresowanie dietami pudełkowymi jest więc duże, ale konkurencja też ogromna. W Polsce w tej branży działa wiele firm, które psują rynek.
– To, jak obecnie kształtuje się rynek cateringowy w Polsce, w dużej mierze wynika z sytuacji wywołanej pandemią. To właśnie w jej trakcie bardzo się rozrósł. W tej chwili liczbę firm w branży szacujemy na mniej więcej 600. Mimo dużego zainteresowania Polaków dietami pudełkowymi, śmiało można powiedzieć, że rynek jest po prostu przepełniony, zwłaszcza małymi, krótko żyjącymi firmami, które w pandemicznych ograniczeniach dopatrzyły się szansy na szybki zarobek – mówi Paweł Wróbel. Dodaje, że strategie biznesowe takich podmiotów są krótkoterminowe, przeważnie nastawione na jednorazowe zdobywanie klienta poprzez częste – jeśli nie ciągłe – rabaty i bardzo niskie ceny. Ponieważ termin monetaryzacji przedsięwzięcia jest krótki, to nie inwestuje się w zatrzymywanie konsumenta i budowanie jego zaufania.
– Przy takim podejściu jakość świadczonej usługi nie jest priorytetem. Ważniejszy jest skuteczny marketing. Ujawniane w ostatnim czasie afery związane z rzetelnością i jakością takich sezonowych firm mają negatywny wpływ na obraz całego rynku w oczach klientów. To na pewno mocno wpływa i będzie jeszcze długo wpływało na kształt branży, w której wyraźny stanie się rozdział na dwie grupy. Z jednej strony będą małe, rotujące firmy, z drugiej te z wieloletnim doświadczeniem, certyfikatami poświadczającymi jakość i bezpieczeństwo procesu produkcyjnego i inwestujące w lojalność klienta – mówi Paweł Wróbel.
Tłumaczy, że wśród wszystkich kilkuset firm świadczących usługi cateringowe około dwudziestu to ci faktycznie liczący się gracze, najmocniej kształtujący całą branżę.
Bolączka cenowa
Firmom oferującym diety pudełkowe w ostatnim czasie mocno doskwiera wzrost cen.
Czynniki ekonomiczne, takie jak rosnąca inflacja, wzrost cen niemal w każdym segmencie – energetycznym, surowcowym, kadrowym – przyczyniły się przede wszystkim do wzrostu kosztów całościowej produkcji. – Tylko od września ubiegłego roku koszt wykorzystywanych przez nas produktów wzrósł średnio o ponad 15 procent – mówi Paweł Wróbel.
Wzrost cen doskwiera także Fit & Food Catering. – Stawki, które dzisiaj musimy płacić za żywność, są potężne. Żywność jest bardzo droga. W ostatnim czasie porównywaliśmy ceny poszczególnych produktów z czerwca 2021 roku i grudnia tego samego roku. To raptem sześć miesięcy, a różnice są diametralne i wynoszą kilkadziesiąt procent. Jednocześnie my nie możemy podnieść drastycznie cen naszego cateringu, bo klienci przestaną go kupować. Mamy stałych klientów, którzy jedzą z nami od 6-7 lat, czyli praktycznie odkąd działamy na rynku. Musieliśmy jednak zweryfikować cennik, bo biznes byłby dla nas nierentowny – mówi Aneta Jaremkowska.
Dobra informacja jest jednak taka, że pomimo spadków sprzedaży prognozy wskazują na to, że Polacy nie zamierzają rezygnować z pudełek. Liczba klientów w kategorii nadal rośnie i jest już w zasadzie na poziomie spodziewanym przed wybuchem wojny w Ukrainie i najmocniejszym skokiem inflacyjnym. – Mimo licznych wyzwań związanych z sytuacją polityczno-gospodarczą w Polsce i na świecie zainteresowanie cateringiem dietetycznym wśród Polaków nie słabnie. Widać to wyraźnie po rekordowych wynikach realizowanych zamówień. Chociaż koniec lutego i początek marca przyniosły wyraźne spowolnienie i klienci ostrożniej dokonywali zakupów, zwłaszcza w segmencie premium, to już pod koniec pierwszego kwartału zanotowaliśmy rekordową liczbę dostarczonych zamówień. Do naszych klientów jednego dnia łącznie trafiło prawie 60 tysięcy posiłków – mówi Paweł Wróbel. Jego zdaniem, nie da się uciec od wzrostu cen, to częściowo czysta matematyka i prawa rynku. Natomiast wysokości wzrostów zależą już od obranej polityki danej firmy. W Nice To Fit You podnieśliśmy ceny o niecałe 6 proc. i wzięliśmy ogromną część wzrostu kosztów na siebie – tłumaczy Paweł Wróbel.
Koszty inwestycji
Koszty inwestycji w otwarcie firmy oferującej dietę pudełkową zależą od tego, z czym startujemy.
Jeśli zaczynamy od zera z pustym lokalem, to będą one dużo wyższe niż wtedy, kiedy na przykład przejmujemy przystosowany już do działalności gastronomicznej lokal. W tym pierwszym przypadku trzeba się liczyć z inwestycją rzędu co najmniej 150 tys. zł, a w drugim można się zamknąć w przedziale 60-80 tys. zł – mówi Aneta Jaremkowska. Jej zdaniem, przez rok trzeba ciężko pracować, żeby pozyskać zaufanie klientów, a po półtora roku można liczyć na zwrot z inwestycji. Właściciele firm oferujących cateringi dietetyczne zapewniają, że w tym biznesie liczy się jakość i kontakt z klientem.
– Jesteśmy w bardzo bliskich relacjach z naszymi klientami. Poza tym bardzo ważna jest dla nas jakość produktów. Dania gotujemy z dnia na dzień, codziennie robimy zakupy – mówi Aneta Jaremkowska.
Zdaniem Pawła Wróbla, dobra jakość to nie tylko najlepsze składniki, ale także sprawdzeni dostawcy, profesjonalizacja zakładów i maszyn produkcyjnych oraz stałe doszkalanie pracowników.
– Nakłady konkretnych firm trudno bliżej szacować. Niewątpliwie jednak bez dużych inwestycji w jakość na tak konkurencyjnym rynku, jaki mamy w Polsce w branży diet pudełkowych, nie da się budować pozycji w czołówce i poważnie myśleć o rozwoju – mówi Paweł Wróbel. Równie ważna jest digitalizacja. Jeśli na drodze do zakupu aplikacja trzy razy nam się zawiesi, prawdopodobnie zaważy to na całej decyzji o jego dokonaniu – mówi Paweł Wróbel.
Firmę oferującą dietę pudełkową można też otworzyć we franczyzie. Taką opcję oferuje Fit & Food Catering. Kandydat powinien mieć odpowiednie zaplecze kuchenne. Przyda się też otwarta głowa i chęć do pracy. Przygotowanie kuchni na potrzeby cateringu to wydatek min. 85 tys. zł w przypadku lokalu już przystosowanego do potrzeb gastronomii. Jeżeli chcemy uruchomić także bistro, kwota inwestycji rośnie o 30-40 tys. zł. W przypadku samego cateringu opłata wstępna wynosi 23 tys. zł netto. Jeśli chcemy połączyć go z bistro, wzrasta do 32 tys. zł netto. Zwrot z inwestycji trwa około pół roku.
Taka opcja to z pewnością bezpieczniejsze rozwiązanie niż samodzielny start na własną rękę. Tym bardziej że konkurencja na rynku jest duża, a otoczenie gospodarcze mało sprzyjające.
Artykuł pochodzi z archiwalnego wydania miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING"
![](https://img.franchising.pl/pl/ded/9a9/catering-dietetyczny.jpg)
![](https://img.franchising.pl/pl/83a/bd5/autorka.jpg)
ZOBACZ W KATALOGU
![Am Am Kebab](https://img.franchising.pl/pl/404/e0d/kolor_obszar_roboczy_1.png)
![Amori Pomodori](https://img.franchising.pl/pl/33c/286/logo-amori-pomodori.png)
![Autorskie Lody Piccolo](https://img.franchising.pl/pl/a5d/6fe/piccolo-logo.png)
![Bafra Kebab](https://img.franchising.pl/pl/879/e18/bafra-kebab-logo-pogrubienie-new-cs6-01.jpg)
![Berlin Döner Kebap](https://img.franchising.pl/pl/e86/493/berlin-doner-kebap.png)
![Beza Krówka](https://img.franchising.pl/pl/6dc/2e8/logo_beza.png)
![Biesiadowo](https://img.franchising.pl/pl/657/b0c/biesiadowo.png)
![Bike Café](https://img.franchising.pl/pl/eab/c26/logo_katalog_franczyz.png)
![Blood Burger](https://img.franchising.pl/pl/c48/1cb/logo_blood_burger_font_lato_28_02_2017.png)
![BuBu Bubble Tea](https://img.franchising.pl/pl/297/df4/logo_bubu.jpg)
![Cafe Słodziak](https://img.franchising.pl/pl/ce4/69b/cafe-s_odziak-logo-1.png)
![Carat Kebab](https://img.franchising.pl/pl/e3a/37d/logo_w_okregu.png)
![Chinkalnia](https://img.franchising.pl/pl/176/7c2/chinkalnia.png)
![Cochise Burger](https://img.franchising.pl/pl/e43/6e1/logokolo2.png)
![Coffeeloffee](https://img.franchising.pl/pl/205/0fa/coffeeloffee-logo.png)
![Cofix](https://img.franchising.pl/pl/577/343/logo_cofix.jpg)
![Crazy Bubble](https://img.franchising.pl/pl/f7d/8cd/crazybubble-black.png)
![Cudo Vegan Sushi](https://img.franchising.pl/pl/be4/ac8/cudo-logo-01.png)
![Cukiernia Sowa](https://img.franchising.pl/pl/f82/ec6/cukiernia_sowa_logo_pion.jpg)
![Cukrem i Solą](https://img.franchising.pl/pl/ee0/e32/logo_cis.png)
![Da Grasso](https://img.franchising.pl/pl/d48/463/da-grasso.png)
![DG Restauracje](https://img.franchising.pl/pl/718/7a8/dg_restauracje.jpg)
![Dobra Buła](https://img.franchising.pl/pl/7af/013/logo.jpg)
![Dobra Pączkarnia](https://img.franchising.pl/pl/d22/62c/logo_dp_500x250px_franchising_1-1.jpg)
![Domino’s Pizza](https://img.franchising.pl/pl/11d/510/dominos-pizza.png)
![Donuterie](https://img.franchising.pl/eu/58e/68f/logo.png)
![Easy Beer](https://img.franchising.pl/pl/084/2e3/eb_logo_250x250.png)
![Easy Wine](https://img.franchising.pl/pl/933/464/ew_logo_250x250-1.png)
![Express Pizza American Style](https://img.franchising.pl/pl/d87/510/express-pizza-logo.png)
![FABBRICA Italian Comfort Food](https://img.franchising.pl/pl/eab/e59/fabbrica_logo_l_cmyk.png)
![Falla](https://img.franchising.pl/pl/58a/1b5/logo_falla_2024-02-13_o_17.28.03_1_.jpg)
![Felix Chicken](https://img.franchising.pl/pl/fa0/da4/felix_chicken_color.png)
![Fit Cake](https://img.franchising.pl/pl/668/e79/fit_cake.jpg)
![Good Chicken](https://img.franchising.pl/pl/f8e/1e5/logo.png)
![Grande Pizza](https://img.franchising.pl/pl/4bc/ce5/beznazwy-1.png)
![Gruby Benek](https://img.franchising.pl/pl/383/9f9/gruby-benek-logo.png)
![Hotdogzna](https://img.franchising.pl/eu/c9e/ccb/_1hotdozhna_.png)
![Ice'n'go](https://img.franchising.pl/pl/6a8/54a/icengo_logo_kids_press_5x5cm.png)
![Japanos](https://img.franchising.pl/eu/f33/906/japanos.png)
![Kashka](https://img.franchising.pl/pl/730/12e/kashka_logo-1-2.jpg)
![Kiss Kimchi](https://img.franchising.pl/pl/347/ce2/logotypy_kiss_kim_chi.png)
![Koku Sushi](https://img.franchising.pl/pl/d32/707/logo_250x250_koku_sushi.jpg)
![Krowa Mać Burgers](https://img.franchising.pl/pl/a57/fde/krowa_mac.png)
![Krowarzywa](https://img.franchising.pl/pl/ed0/fd7/krowarzywa.png)
![Kurcze Pieczone](https://img.franchising.pl/pl/9d7/c1f/logo-kurcze-pieczone.png)
![Lodolandia & Kołacz](https://img.franchising.pl/pl/eb8/75a/logotyp.png)
![Lody Bonano](https://img.franchising.pl/pl/5b9/e9d/logo_lb_franchising_katalog_franczyz_2020.png)
![Lody Lida](https://img.franchising.pl/pl/425/539/1200x1200_cyjan.png)
![Lviv Croissants](https://img.franchising.pl/pl/351/fbf/logo_pl.jpg)
![Makarun](https://img.franchising.pl/pl/993/012/logo_makarun.pdf.png)
![Mama Thai](https://img.franchising.pl/pl/be2/511/mama_thai_r-01.png)
![Maxipizza](https://img.franchising.pl/pl/90f/21f/logo_vector.png)
![McDonald’s](https://img.franchising.pl/pl/ea6/d27/mcdonalds-logo-1.gif)
![Meron](https://img.franchising.pl/eu/92c/04d/logo_meron.png)
![Ministerstwo Śledzia i Wódki](https://img.franchising.pl/pl/e85/09b/msw_logo_2023.jpg)
![Mniami Ice Cream](https://img.franchising.pl/pl/ea9/733/lody-pdf_obszar_roboczy_1.png)
![Mr. Kebab](https://img.franchising.pl/pl/d34/22e/mr.kebab_logobig.jpg)
![New York Hot Dog](https://img.franchising.pl/pl/c0f/7ba/new-york-hot-dog.png)
![New York Pizza Department](https://img.franchising.pl/pl/5f2/534/nypd.png)
![Pączki Mamy](https://img.franchising.pl/pl/d12/3a4/paczki_mamy_standard.png)
![Pączkownia Smak Sprzed Lat](https://img.franchising.pl/pl/516/739/logo_paczkownia_1_.png)
![Pijalnia Wódki i Piwa](https://img.franchising.pl/pl/401/19b/pwip-logo.gif)
![Pijalnie Czekolady E.Wedel](https://img.franchising.pl/pl/27d/d72/wedel-logo.png)
![Pizza Factory](https://img.franchising.pl/pl/4c2/811/logo_1.png)
![Pizza Hut](https://img.franchising.pl/pl/c47/836/pizza_hut_logo.jpg)
![Pizzeria Stopiątka](https://img.franchising.pl/pl/db3/a0b/stopiatka.png)
![Prosiak Polski Kebab & Fast Food](https://img.franchising.pl/pl/6fd/d52/prosiak-polski-kebab-logo.png)
![Ramen Shop by Sushi Kushi](https://img.franchising.pl/pl/090/bfa/avatar_ramen_shop-1.png)
![Salsiccia Pizzeria Napoletana](https://img.franchising.pl/pl/246/34a/biale.jpg)
![Sayuri Sushi](https://img.franchising.pl/pl/950/23e/logo-sushi.png)
![SiGelato](https://img.franchising.pl/pl/db2/e7b/sigelato_logo_rgb.png)
![So Coffee](https://img.franchising.pl/pl/4b5/e6a/so-coffee.png)
![Stava](https://img.franchising.pl/pl/a3f/555/stava-logo-nowe.jpg)
![Steiku Haoss](https://img.franchising.pl/lv/ea1/cc0/steiku_haoss_logo.jpg)
![Subtilité Wine & Bar](https://img.franchising.pl/pl/cc1/3f7/subtilite_winebar_logo1.png)
![Subway](https://img.franchising.pl/pl/1d0/719/subwaylogotype_yellowgreen_rgb_2_.png)
![Sulaiman Kebab](https://img.franchising.pl/pl/00b/fd8/sulaiman.png)
![Sushi Bistro](https://img.franchising.pl/pl/354/8ed/sb_logo_intagram-01.png)
![Sushi Burrito](https://img.franchising.pl/pl/8b8/96d/sushi_burrito_logo.jpg)
![Sushi Kushi](https://img.franchising.pl/pl/2b3/5f4/logo_z_takeaway_cmyk.png)
![Taco Bar](https://img.franchising.pl/pl/207/ac6/logo.jpg)
![Tawerna Pepe Verde](https://img.franchising.pl/pl/ea0/7c2/tawerna-logo.png)
![The White Bear Coffee](https://img.franchising.pl/pl/bb0/13d/prostokat_500x250-2.jpg)
![The William Wallace](https://img.franchising.pl/pl/9e5/5ea/logo_wiliam_wallace.png)
![Tibesti 2Go](https://img.franchising.pl/pl/39f/abd/logo_pom_1_2_.png)
![Totti Pizza Rzymska](https://img.franchising.pl/pl/39d/01a/totti.png)
![U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich](https://img.franchising.pl/pl/b46/0c4/u-lodziarzy.png)
![United Chicken](https://img.franchising.pl/pl/b8a/07a/logo_uc_margines.jpg)
![Western Chicken](https://img.franchising.pl/pl/a03/47f/western-chicken.png)
![Western Tortilla](https://img.franchising.pl/pl/8c7/594/western-tortilla.png)
![Yum Yum Kebab](https://img.franchising.pl/pl/a97/6c5/yumyum-logotyp.jpg)
![ZapieCKanki](https://img.franchising.pl/pl/2b8/8a1/logo.png)
![ŻarWok](https://img.franchising.pl/pl/a22/57a/zarwok.png)
![Zdrowa Krowa](https://img.franchising.pl/pl/34c/7c1/zdrowakrowa_logo_czarne-01.jpg)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
![](https://img.franchising.pl/pl/47d/7ee/wendys-menu.jpg)
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Chinkalnia otworzyła w tym roku już trzy nowe restauracje. Z jaką inwestycją muszą się liczyć franczyzobiorcy marki?
Przepis na prowadzenie zyskownej lodziarni jest tak samo złożony, jak receptura lodów. Franczyzodawca Lodolandia & Kołacz na Okrągło dzieli się nim ze swoimi franczyzobiorcami.
Prosiak Polski Kebab&Fast Food szuka franczyzobiorców. Będą zarabiać na sprzedaży kebabów, ale według spolszczonej receptury.
Chcesz zarabiać na pieczeniu tortów? Dowiedz się, w jaki sposób zacząć, jak zdobywać klientów i skutecznie promować swoje wypieki. Obejrzyj film z Joanną Surowiec, właścicielką pracowni tortów Sweet SugArt, i przekuj swoją pasję w biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
![](https://img.franchising.pl/pl/c41/b87/biznesmen-reka-s.jpg)
Zakładając własną działalność masz do wyboru dwie drogi: możesz otworzyć firmę pod własną marką albo przystąpić do sieci franczyzowej. Bez względu na to, którą drogę wybierzesz, musisz zarejestrować firmę.
Popeyes pojawi się w Poznaniu, KOKU Sushi chwali się pierwszym półroczem, a Salad Story odświeża menu. Przegląd tygodnia 13-20 lipca.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Marek Karwański, masterfranczyzobiorca szkoły muzycznej Yamaha, 30 lat temu jako pierwszy otworzył w Polsce placówkę pod tym szyldem.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali