Lody dadzą zarobić
Lody Bosko wystartowały w Lublinie rok temu, w maju. Lodziarnia, usytuowana w śródmieściu, serwuje naturalnie robione lody, desery, gofry, kawę, świeże soki.
– Ale ponad 90 proc. naszej sprzedaży stanowią właśnie lody – mówi Piotr Głazowski, menadżer ds. rozwoju marki Lody Bosko. – Już w pierwszym sezonie kolejki w lokalu były takie, że musieliśmy zatrudnić dodatkowych pracowników. Przez zimę, jako jedyna lodziarnia w okolicy, byliśmy otwarci, choć w tym okresie bardziej działaliśmy jako kawiarnia. A od wiosny tego roku kolejki po lody znów zaczęły się ustawiać. Liczba klientów była tak duża, że zatrudnienie zwiększyliśmy trzykrotnie, w porównaniu z poprzednim sezonem.
Lokal i produkcja
W tej sytuacji przedstawiciele firmy pomyśleli o ekspansji na inne polskie miasta i postanowili rozwijać się poprzez franczyzę. W tej chwili szukają franczyzobiorców, którzy chcieliby otworzyć lokal w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) lub w miejscowościach turystycznych. Pożądane lokalizacje to centra miast, rynki, deptaki. Optymalna wielkość pomieszczeń to 100 m2 – wtedy można produkować lody na miejscu. Jeśli lokal jest mniejszy, trzeba będzie pomyśleć o dodatkowym lokalu, w którym ulokuje się produkcję. Całkowita kwota potrzebna na inwestycję to – według wyliczeń franczyzodawcy – od 280 do 380 tys. zł. Remont i adaptacja, w zależności od wielkości lokalu, pochłonie od 170 do 150 tys. zł. Komplet sprzętu (maszyny do produkcji lodów, witryna, szafa chłodnicza, sprzęt agd) kosztuje 130-150 tys. zł (można skorzystać z leasingu). Do tego należy doliczyć 30 tys. zł na pierwsze zatowarowanie i 50 tys. zł na opłatę licencyjną. W zamian franczyzobiorca pomoże m.in. wybrać odpowiednią lokalizację, przygotuje projekt technologiczny lokalu, symulację przychodów, doradzi w doborze personelu. Ekipa z ramienia licencjodawcy pomoże na miejscu w przygotowaniach do otwarcia. Franczyzobiorca i jego pracownicy przejdą szkolenia z obsługi maszyn, produkcji lodów, obsługi klienta.
– Dołączamy też bardzo obszerny podręcznik operacyjny, z dokładnym opisem wszelkich procedur. Staraliśmy się zawrzeć tam szczegółowe odpowiedzi na wszelkie pytania, opis wszelkich możliwych sytuacji i problemów do rozwiązania – dodaje Piotr Głazowski.
Franczyzodawca wskazuje dostawców sprzętu oraz produktów, z których usług będą franczyzobiorcy.
Szybki start
W pierwszym roku działalności franczyzobiorca nie musi płacić opłaty marketingowej. Opłata franczyzowa liczona jest w procentach od obrotu.
– Jej wysokość będziemy ustalać indywidualnie, w zależności od potencjału konkretnego miejsca – tłumaczy Piotr Głazowski.
Czy lubelski koncept przyjmie się na rynku? Polska branża „lodowa” jest dość mocna. Franczyzobiorcy mogą wybierać zarówno wśród sieci serwujących popularne w ostatnich latach „świderki” (np. Lody Bonano, Lodolandia), jak i wśród konceptów oferujących lody produkowane rzemieślniczo (np. U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych) oraz lodziarnio-kawiarni (np. carte d'Or Cafe).
– Mamy bardzo dobrze dopracowany koncept, oferujemy franczyzobiorcom właściwie zautomatyzowany biznes. Opracowaliśmy szczegółowo wszelkie procedury, schematy, w każdym aspekcie działania firmy. To pozwala na szybkie rozkręcenie działalności – zapewnia Piotr Gałęzowski. – Nasza lubelska lodziarnia zapracowała na zwrot kosztów inwestycji po jednym sezonie, trwającym od początku maja do końca września. To też o czymś świadczy.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...