Lokale w sieci / Koncept Mihiderka ma siedem restauracji własnych i trzy franczyzowe.
Poniedziałek
16.12.2019
W ciągu czterech lat istnienia koncept Mihiderka otworzył 10 lokali z kuchnią roślinną.
 

Mihiderka to rodzinna polska marka gastronomiczna, która serwuje wyłącznie kuchnię roślinną. Pierwszy lokal otworzyła w 2015, a dziś ma siedem restauracji własnych i trzy franczyzowe. Trzy lokale otwarto w tym roku: w Katowicach, Krakowie i Tychach.

– Uważamy, że docelowo Mihiderka znalazłaby swoje miejsce w miejscowościach powyżej 50 tys. mieszkańców. Gdyby udało się zrealizować taki rozwój, to wówczas mielibyśmy w Polsce minimum 90 lokali. Jednak to trudne do zaplanowania i zrealizowania z dzisiejszej perspektywy – nie ukrywa Marcin Krysiński, współzałożyciel Mihiderki.

Centrala realizuje cały proces przygotowania lokalu, od znalezienia lokalizacji aż do otwarcia. Restauracje mieszczą się zarówno w galeriach handlowych, jak i przy ulicach. Optymalna powierzchnia w pierwszym przypadku to 60 m2 (plus 10-15 m2 magazynu), a w drugim 80-100 m2. Aranżacją i wyposażeniem zajmuje się franczyzodawca.

Standard z klimatem

– Staramy się trzymać ustalonego standardu, tak aby lokale miały wspólne elementy i klimat. Jednak restauracje nie są i nie muszą być identyczne – mówi Marcin Krysiński. – Franczyzobiorca może na każdym etapie realizacji zgłaszać swoje uwagi i pomagać w przygotowaniu lokalu do otwarcia. Jednak nie chcemy, aby działał na własną rękę.

Franczyzodawca szacuje, że koszt inwestycji to kwota rzędu 160 tys. zł netto. W trakcie, gdy trwają prace w lokalu, licencjobiorca przechodzi szkolenia, w już działających restauracjach marki. Właściciele konceptu nie wymagają od kandydatów na franczyzobiorców doświadczenia w gastronomii, ale mile widziane jest doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej. Partner powinien też osobiście angażować się w działalność restauracji.

– Nasz model współpracy jest tak pomyślany, aby franczyzobiorca mógł się skupić na fizycznym prowadzeniu swojego lokalu, czyli obsłudze klienta i pilnowaniu procesów oraz szkoleniu swojego zespołu – podkreśla Marcin Krysiński. – My zajmujemy się resztą. Opracowujemy menu, zapewniamy logistykę, szkolenia, rozwój bazy wiedzy itd.

Mihiderka nie pobiera od franczyzobiorców opłaty za przystąpienie do systemu, a ni opłat miesięcznych. 
– Zamiast nich, proponujemy podział zysku generowanego przez lokal – mówi Marcin Krysiński. – Szczegółowy model współpracy wypracowujemy wraz z kandydatami na franczyzobiorców.

Jak szybko lokal z kuchnią roślinną staje się rentowny?

– Potencjalni kandydaci na franczyzobiorców najczęściej zaczynają rozmowy właśnie od tego pytania. Oczywiście, rozumiemy że to dość kluczowa kwestia, jednak nie chcemy nikogo wprowadzać w błąd zbyt optymistycznymi założeniami czy obietnicami. Analiza dotychczasowych trendów pokazuje, że osiągnięcie progu rentowności może zająć 1 miesiąc, ale też i rok. Takie mamy do tej pory doświadczenia – nie ukrywa Marcin Krysiński.


Marcin Krysiński / "Nasz model współpracy jest tak pomyślany, aby franczyzobiorca mógł się skupić na fizycznym prowadzeniu swojego lokalu."