Franczyza, które nie topnieje
Historia Mini Melts zaczęła się w latach 90. w Stanach Zjednoczonych. To tam dwójka przyjaciół z college'u otworzyła lodową fabrykę. Wspólnie opatentowali metodę produkcji lodów, opartą na technologii kriogenicznej z użyciem ciekłego azotu. Dzięki zamrażaniu substancji w temperaturze -197 C deser zachowuje pierwotny smak i przybiera kształt kulek. Lody posmakowały klientom w Ameryce i wkrótce właściciele konceptu zdecydowali się na ekspansję poza granice kontynentu. Pierwsze kroki skierowali do Azji. Tam kulki Mini meltas można kupić m.in. w Korei Południowej i Singapurze. Dziś marka jest znana w ponad 30 krajach świata. Na polskim rynku pojawiła się w 2011 roku.
- Już rok później ruszyliśmy z franczyzą. W 2016 roku, kiedy osiągnęliśmy zadowalający poziom rentowności, podjęliśmy decyzje o wejściu w system partnerski – informuje Krzysztof Bik, odpowiedzialny za rozwój sieci Mini Melts.
Firma sprzedaje lody w oparciu o różne modele stoisk handlowych, od standardowych witryn lodowych, poprzez maszyny vendingowe, po samodzielne, zewnętrze stoiska handlowe. Lody są przechowywane w temperaturze poniżej minus 30 stopni C, dlatego Mini Melts korzysta ze specjalistycznego sprzętu mroźniczego. Wytwórcą lodów na rynku europejskim jest fabryka na Łotwie, natomiast akcesoria i stoiska sprzedażowe są produkowane w Polsce.
Franczyzobiorca puka do drzwi
Mini Melts dysponuje kilkoma modelami stoisk. Wersje Kiosk i Compact są dedykowane szczególnie dla lokalizacji zewnętrznych. Natomiast na potrzeby centrów handlowych czy parków zabaw franczyzodawca przygotowała mniejsze punkty: Mini, Mini Compact, Mini Glass czy urządzenie bezobsługowe (maszyny vendingowe). Właściciele konceptu proponują współpracę w dwóch modelach: franczyzowym i partnerskim.
– W modelu partnerskim przedsiębiorca poszerza ofertę swojego lokalu, na przykład kawiarni, czy parku rozrywki, o nasze urządzenie. Najczęściej wybiera jedno z mniejszych stoisk sprzedaży. Franczyzobiorca nawiązuje współpracę na innych zasadach. Biznes w Mini Melts traktuje jako swoje główne zajęcie, inwestując zazwyczaj w większe stoisko – wyjaśnia Krzysztof Bik.
Mini Melts działa na terenie całej Polski, choć największe zagęszczenie stoisk z lodami jest na południu kraju, gdzie firma ma swoją siedzibę.
– Lokalizacja punktu franczyzowego bądź partnerskiego jest dla nas bardzo ważna. Dobre miejsce do rozpoczęcia sprzedaży to jeden z głównych wymogów, jakie stawiamy przed partnerem w sieci – mówi Krzysztof Bik.
Stoisko z lodami musi stanąć w miejscu atrakcyjnym dla turystów, szczególnie tych najmłodszych: na deptaku, w parku czy wesołym miasteczku. Firma stawia na rozwój punktów, w których sprzedaż nie wygasa również po zakończeniu miesięcy wakacyjnych. – Sztuką jest utrzymać dobrą sprzedać po sezonie. Z tego względu chcemy umieszczać punkty w parkach zabaw czy trampolin, które cieszą się zainteresowaniem klientów przez cały rok – podkreśla Krzysztof Bik.
Budżet na start
Zarówno w systemie franczyzowym, jak i partnerskim nie trzeba ponosić żadnej opłaty na rzecz właścicieli marki. Wszystkie wydatki są przeznaczone na start biznesu. Na początek - według szacunków licencjodawcy - potrzeba od 10 do 15 tys. zł. Na tę kwotę składa się roczna dzierżawa sprzętu, zatowarowanie punktu i kaucja. Działalność partnerska pociąga za sobą znacznie niższe koszty. Partner dba wyłącznie o zatowarowanie. W obu przypadkach koncept nie narzuca w umowie koniecznosci zakupu określonej ilości produktu.
Franczyzobiorcy i partnerzy uczestniczą w szkoleniach sprzedażowych. Trafiają również pod skrzydła indywidualnego opiekuna firmy, do którego w razie potrzeby mogą zwrócić się o pomoc. Do tej pory z własnym biznesem pod szyldem Mini Melts wystartowało 60 franczyzobiorców i ponad 100 partnerów. To ta ostatnia forma współpracy jest obecnie oczkiem w głowie franczyzodawców. Głównym celem Mini Melts jest zwiększenie sieci punktów partnerskich o kolejnych kilkadziesiąt.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
New York Pizza Department uruchomił w tym roku już 18 lokali, a do majówki ma w planie jeszcze pięć. I myśli o zagranicy.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali