Dunkin’ Donuts znowu w Polsce?
Dunkin’ Donuts jest w USA najbardziej rozpoznawalną marką sieci cukierni serwujących smakowe kawy i pączki. W Europie radzi sobie znacznie gorzej: spośród ok. 11 tys. własnych i franczyzowych punktów sprzedaży tylko 150 mieści się na Starym Kontynencie. Na Europę przypada jedynie 1 proc. ze sprzedaży, która łącznie na całym świecie wynosi ponad 9,3 mld dolarów. To – jak przyznaje kierownictwo sieci – niewykorzystany potencjał, który w krótkim czasie należy zagospodarować. Firma zamierza uruchomić 1150 cukierni na obszarze od Wielkiej Brytanii po kraje Europy Wschodniej – w tym również w Polsce.
To już drugie podejście pączkowego potentata do ekspansji na rynku europejskim. W latach 90. ubiegłego wieku Dunkin’ Donuts przypuściła szturm na stolicę Wielkiej Brytanii, ale po kilku latach musiała skapitulować. Oficjalnym powodem wycofania się z Londynu i innych miast na Wyspach były nietrafione lokalizacje placówek (m.in. zbyt wysokie stawki czynszu za lokal) i niedoświadczeni franczyzobiorcy. Dunkin’ Donuts zaliczyła również nieudaną próbę wejścia na nadwiślański rynek. Pierwsze polskie placówki amerykańskiego potentata cukierniczego powstały w 1996 roku, działały przez sześć lat. W 2002 roku ta jedna z najsłynniejszych marek serwujących paczki ogłosiła oficjalny odwrót. Zdaniem specjalistów powodem niepowodzenia był… produkt i przyzwyczajenia Polaków do smaku wyrobów produkowanych przez rodzime firmy, niejednokrotnie z długą tradycją w branży.
Zarządzający siecią wyciągnęli wnioski z dotychczasowych doświadczeń i tym razem strategia rozwoju ma wyglądać inaczej. Jak twierdzi Paul Twohig, prezes Dunkin’ Donuts US & Canada, firma posiada wartościową markę i rzesze sympatyków, jednak sukces zależy od przemyślanej ekspansji w krajach, gdzie rynek kawiarni jest już mocno rozwinięty. Firma zapowiada przygotowania indywidualnego menu dla każdego z krajów, np. w Wielkiej Brytanii pojawią się pączki nadziewane nutellą, w Niemczech – ze śliwką. Nie wiadomo jeszcze, jaki asortyment trafi do Polski i czy tym razem przypadnie do gustu Polakom.
– Producentów pączków dzieli wiele różnic: od technologii produkcji po smak. Nasza cukiernia wyrabia pączki z produktów naturalnych, co doceniają klienci. Na dobrej jakości produkty są w stanie czekać w długich kolejkach – komentuje Sylwia Tomaszkiewicz, właścicielka Pracowni Cukierniczej „Zagoździński”. – Czy cukiernie Dunkin’ Donuts doczekają się lojalnych klientów w naszym kraju – pokaże czas. Tym bardziej, że zawsze znajdą się odbiorcy produktów luksusowych, jak i tych zaliczanych do segmentu dyskontowego.
Wśród lokalnych firm Dunkin’ Donuts poszukuje masterfranczyzobiorców, którzy zajmą się rekrutacją biorców licencji i rozwojem sieci. Cukiernie otwierane będą nie tylko w ścisłych centrach miast, ale również tam, gdzie firmie uda się wynegocjować atrakcyjne stawki czynszu. Ponadto wśród menedżerów i w ich zespołach pracować będą mieszkańcy danych państw, a nie jak to miało miejsce wcześniej – amerykańscy przedstawiciele firmy, którzy nie znali nawyków i zwyczajów kulturowych w krajach, gdzie rozwijano sieć.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
New York Pizza Department uruchomił w tym roku już 18 lokali, a do majówki ma w planie jeszcze pięć. I myśli o zagranicy.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali