Sfinks zjada pizzę
Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska
W podpisanej wczoraj umowie inwestycyjnej Sfinks Polska zapewnił sobie wyłączne prawo do otwierania lokali pod szyldem Fabryki Pizzy do końca marca 2021 roku na bazie umowy masterfranczyzy. Współpraca jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich ma potrwać maksymalnie do końca marca 2018 roku. Sfinks zobowiązuje się, że w tym czasie otworzy określoną w umowie minimalną liczbę lokali. Ma też wykorzystać ten okres do przeprowadzenia badania due diligence, czyli kompleksowego sprawdzenia kondycji handlowej, finansowej i prawnej Fabryki Pizzy. Jeśli badanie wypadnie pozytywnie, Sfinks przejdzie do drugiego etapu umowy, czyli dalszej rozbudowy sieci, a finalnie – całkowitego przejęcia sieci pizzerii. Przez cały okres trwania umowy – zarówno w pierwszym, jak i drugim etapie – Sfinks będzie posiadał nieodwołalną opcję kupna wszystkich udziałów należących do Fabryki Pizzy. Jednocześnie Fabryka Pizzy na podstawie opcji sprzedaży będzie mieć prawo sprzedania udziałów Sfinksowi – cena będzie wówczas zależna od terminu realizacji transakcji. Etap drugi umowy zakończy się wraz z wykonaniem jednej z tych opcji, najpóźniej do 31 marca 2021 roku. Za 100 proc. udziałów w Fabryce Pizzy Sfinks zapłaci kwotę nie niższą niż 6 mln zł, ale nie wyższą niż 10 mln zł. Jeśli jednak badanie kondycji sieci pizzerii wypadnie niekorzystnie – Sfinks będzie miał możliwość odstąpienia do umowy.
Fabryka Pizzy to koncept z 16 letnią historią. Pierwsze lokale powstały w Krakowie w 2000 roku. Po dziewięciu latach działalności właściciele zdecydowali się stworzyć system franczyzowy. Dziś działa w sumie 12 restauracji z tym szyldem, z czego 10 we franczyzie. Co dalej z dotychczasowymi franczyzobiorcami?
– Dla nich nic sie nie zmienia – zapewnia Dominika Kłos, właścicielka Fabryki Pizzy. – Na razie Sfinks jest naszym masterfranczyzobiorcą. My nadal pozostajemy właściciem sieci, mamy nad wszystkim kontrolę. Jeśli natomiast doszłoby do sprzedaży, franczyzobiorcy mają przecież podpisane umowy, które nadal będą obowiązywać.
Sfinks Polska to – w porównaniu z krakowską firmą – gigant. Zarządza obecnie 114 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 98 restauracji Sphinx (segment casual dining), 13 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i dwoma restauracjami WOOK (segment casual dining), a także pubem Bolek w Warszawie. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Spółka Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
– Pizzerie od dłuższego czasu były w kręgu naszych zainteresowań. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest popularność kuchni włoskiej, która plasuje się na drugim miejscu wśród wszystkich rodzajów kuchni w Polsce – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska. – Fabryka Pizzy jest ciekawym konceptem. Mimo iż w nazwie jest słowo pizza, to jednak ta sieć oferuje też inne ciekawe potrawy. Jakość serwowanych dań oraz oferta plasują tą markę wyżej niż przeciętne pizzerie. Jest to sieć rentowna, ale mała. Dlatego też umówiliśmy się, że w pierwszej kolejności zajmiemy się rozwojem oraz weryfikacją procesu budowy i zarządzania siecią, a w drugiej postaramy się przełożyć wspólne doświadczenia na znacznie bardziej dynamiczny rozwój. Takie podejście pozwala na bezpieczne spełnienie oczekiwań obu stron.
Sfinks próbował wcześniej kupić inną franczyzową sieć pizzerii – Da Grasso. Ostatecznie nie doszło jednak do sfinalizowania transakcji.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Szwedzka marka Taco Bar chce wejść na polski rynek. Jakie warunki współpracy proponuje?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Targi Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki to 3 dni spotkań biznesowych, 150 konceptów franczyzowych i kilka tysięcy przedsiębiorców zainteresowanych otwarciem własnej firmy pod znaną marką.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali