Sfinks powoli dochodzi do siebie
41 mln zł – tyle w pierwszym kwartale 2011 wyniosły przychody ze sprzedaży Sfinksa, który w swoim portfolio ma marki Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook. To tylko o 3 mln zł więcej niż rok temu, ale dzięki ograniczeniu kosztów udało się zmniejszyć stratę netto do 2,6 mln zł. W pierwszym kwartale 2010 sięgnęła ona 9 mln zł.
- Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty – stwierdza Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
Sfinks stara się wyjść z trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się w czasie kryzysu finansowego. Mają mu w tym pomóc środki z pożyczki udzielonej przez największego udziałowca spółki, Sylwestra Cacka. Sfinks wykorzystał już 5 mln zł z tej kwoty i wciąż ma do dyspozycji 20 mln zł. Oprócz tego planowana jest oferta publiczna, dzięki której spółka chce pozyskać kapitał na spłatę zadłużenia wobec banków i na dalszy rozwój. Spółka jest winna bankom ING, PKO BP i Raiffeisen nieco ponad 100 mln zł.
W dalszej poprawie wyników sprzedaży zasadniczą rolę mają natomiast odegrać franczyzobiorcy. Już teraz franczyza ma największy udział w strukturze zarządzania restauracjami. W przypadku sieci Sphinx 49 punktów działa w modelu franczyzowym, a 8 w modelu operatorskim. Pozostałe 31 lokali to punkty własne. Sieć Wook ma trzy punkty franczyzowe, trzy operatorskie i dwa własne. Chłopskie Jadło to z kolei sześć restauracji franczyzowych, jedna operatorska oraz dwie własne. Od niedawna Sfinks rozwija też marki Sphinx i Wook w formacie express.
- Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejne siedem. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – mówi Jacek Woźniewicz.
O ile marki Sphinx i WOOK w pierwszym kwartale 2011 notowały wzrosty sprzedaży na poziomie kilkunastoprocentowym, to już wyniki Chłopskiego Jadła nie budzą entuzjazmu zarządu. Spadek sprzedaży w tych sieciach wyniósł ponad 10 proc. Pytana o plany sprzedaży tej marki prezes Sfinksa, Mariola Krawiec-Rzeszotek, nie wykluczyła takiej możliwości.
- Na razie nie ma takich planów, ale wszystko jest kwestią ceny – stwierdziła.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...