Eksperyment ze Sphinx Express się nie powiódł
- Podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu rozwijania konceptu Sphinx Express – zadeklarował Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. - Nie oznacza to, że istniejące punkty tej marki będą zamykane. Będziemy je przekształcać w pełnoformatowe restauracje bądź wprowadzać w ich miejsce inne brandy.
Zgubne dla testowanego od ponad roku formatu fast casual dining okazały się wyniki badań rynkowych, które dla Sfinksa przeprowadziła firma SMG KRC. Pokazały one, że klienci już postrzegają markę Sphinx jako „sieciówkę” z „powtarzalnym menu”, który można porównać do „kebaba z obsługą kelnerską.” Na dodatek w 2011 roku operator o połowę ściął kwotę inwestycji w „pełny” franczyzowy punkt Sphinxa, przez co zbliżyła się ona do poziomu obowiązującego w Sphinx Express. Nowe Expressy kosztowałyby biorców licencji tyle samo co pełne lokale, ale nie pozwalałyby osiągać równie wysokich przychodów.
Jeszcze przed dwoma laty nakłady inwestycyjne wymagane do otwarcia własnej restauracji Sphinx sięgały 1,8 mln zł. Operator sieci obniżył tę kwotę do poziomu 550-650 tys. zł. |
- Okazało się, że założenia, jakie miał spełniać format ekspresowy, są w zupełności realizowane przez tradycyjne placówki Sphinxa – stwierdził Cacek. - Równoczesne inwestowanie w restauracje pełnowymiarowe i pilotażowy projekt ekspresów nie jest biznesowo uzasadnione, bo oznaczałoby dublowanie pracy i kosztów.
W 2011 roku Sfinks uruchomił 15 nowych restauracji, z czego 11 powstało pod marką Sphinx, a 4 pod brandem WOOK. 9 z nich stanowiły lokale własne, pozostałe otwierali franczyzobiorcy. W roku 2012 liczba nowych otwarć ma być podobna, a już teraz spółka rozpoczęła pracę nad otwarciem 7 nowych punktów franczyzowych.
Łódzkiej firmie w 2011 roku udało się zanotować wzrosty sprzedaży w restauracjach Sphinx (o 6,3 proc. rok do roku) oraz WOOK (17,5 proc.). O ponad 9 proc. spadły jednak przychody ze sprzedaży w sieci Chłopskie Jadło. W odpowiedzi na słabe obroty operator rozpoczął jej rebranding. Marka zyska nowe logo, a zmiany zajdą również w menu – restauracje mają jak dotychczas serwować polską kuchnię, ale w lżejszej odmianie.
Ubiegły rok Sfinks zamknął skonsolidowaną stratą w wysokości 15,7 mln zł. To jednak znacznie lepszy wynik, niż w 2010, kiedy to spółka była blisko 37 mln zł na minusie.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...