Eksperyment ze Sphinx Express się nie powiódł

Piątek
24.02.2012
Szybki format zniknie z rynku, bo niewiele różnił się od dotychczasowych restauracji Sphinx.
 

- Podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu rozwijania konceptu Sphinx Express – zadeklarował Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. - Nie oznacza to, że istniejące punkty tej marki będą zamykane. Będziemy je przekształcać w pełnoformatowe restauracje bądź wprowadzać w ich miejsce inne brandy.

Zgubne dla testowanego od ponad roku formatu fast casual dining okazały się wyniki badań rynkowych, które dla Sfinksa przeprowadziła firma SMG KRC. Pokazały one, że klienci już postrzegają markę Sphinx jako „sieciówkę” z „powtarzalnym menu”, który można porównać do „kebaba z obsługą kelnerską.” Na dodatek w 2011 roku operator o połowę ściął kwotę inwestycji w „pełny” franczyzowy punkt Sphinxa, przez co zbliżyła się ona do poziomu obowiązującego w Sphinx Express. Nowe Expressy kosztowałyby biorców licencji tyle samo co pełne lokale, ale nie pozwalałyby osiągać równie wysokich przychodów.

Jeszcze przed dwoma laty nakłady inwestycyjne wymagane do otwarcia własnej restauracji Sphinx sięgały 1,8 mln zł. Operator sieci obniżył tę kwotę do poziomu 550-650 tys. zł.

- Okazało się, że założenia, jakie miał spełniać format ekspresowy, są w zupełności realizowane przez tradycyjne placówki Sphinxa – stwierdził Cacek. - Równoczesne inwestowanie w restauracje pełnowymiarowe i pilotażowy projekt ekspresów nie jest biznesowo uzasadnione, bo oznaczałoby dublowanie pracy i kosztów.

W 2011 roku Sfinks uruchomił 15 nowych restauracji, z czego 11 powstało pod marką Sphinx, a 4 pod brandem WOOK. 9 z nich stanowiły lokale własne, pozostałe otwierali franczyzobiorcy. W roku 2012 liczba nowych otwarć ma być podobna, a już teraz spółka rozpoczęła pracę nad otwarciem 7 nowych punktów franczyzowych.

Łódzkiej firmie w 2011 roku udało się zanotować wzrosty sprzedaży w restauracjach Sphinx (o 6,3 proc. rok do roku) oraz WOOK (17,5 proc.). O ponad 9 proc. spadły jednak przychody ze sprzedaży w sieci Chłopskie Jadło. W odpowiedzi na słabe obroty operator rozpoczął jej rebranding. Marka zyska nowe logo, a zmiany zajdą również w menu – restauracje mają jak dotychczas serwować polską kuchnię, ale w lżejszej odmianie.

Ubiegły rok Sfinks zamknął skonsolidowaną stratą w wysokości 15,7 mln zł. To jednak znacznie lepszy wynik, niż w 2010, kiedy to spółka była blisko 37 mln zł na minusie.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa