Mniej restauracji, wyższe przychody

Do otwarcia własnego lokalu pod szyldem Sphinx potrzeba minimum 100 tys. zł środków własnych. Ostateczna wysokość kosztów inwestycyjnych zależy jednak od lokalizacji oraz wielkości powierzchni.
Środa
04.09.2013
Sfinks zamyka nierentowne punkty i poprawia wyniki finansowe. Mimo to wciąż jest na minusie.
 

- W pierwszym półroczu zwiększyliśmy przychody, choć działaliśmy na mniejszej liczbie restauracji niż rok wcześniej. Do tej pory, mimo iż wciąż otwieramy nowe lokale, zamykaliśmy punkty, które przynosiły za niskie jak na nasze oczekiwania wyniki - mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Restrukturyzacja w gastronomicznej spółce postępuje i wiele wskazuje na to, że przynosi zamierzone skutki. Właściciel marek Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło w pierwszym półroczu 2013 poprawił przychody (wzrosły o 2 mln zł do blisko 86 mln zł) i zysk operacyjny, który wyniósł ponad 600 tys. zł. Na czysto Sfinks ciągle jednak notuje stratę na poziomie blisko 2,2 mln zł. Choć to i tak zaledwie jedna czwarta kwoty, którą tracił przed rokiem. I wynik naprawdę optymistyczny, biorąc pod uwagę, że jeszcze przed kilkoma laty Sfinks stał na skraju upadłości.

- W pierwszej połowie tego roku obniżyliśmy koszty sprzedaży o 2 proc. i poprawiliśmy wynik operacyjny o 6,17 mln zł, mimo iż w tym czasie dla sieci Sphinx ponieśliśmy wydatki na trzy duże kampanie marketingowe, także w telewizji. To pokazuje, że zmiany, jakie wprowadzamy w Sfinksie, pozwalają naszej grupie konsekwentnie poprawiać wyniki – mówi Cacek.

Prezes spółki ma powody do zadowolenia i nic nie wskazuje na to, by dobry humor psuł mu trwający spór jego firmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który zarzucił jej narzucanie franczyzobiorcom sztywnych cen, niedozwolonych w umowach franczyzowych. Urząd nałożył na Sfinksa karę w wysokości 464 tys. zł, ale jego zarząd od decyzji się odwołał. Na finał sprawy czekać przyjdzie nam miesiącami, a być może nawet latami.

W pierwszej połowie 2013 roku Sfinks otworzył 4 restauracje, a 3 kolejne w trakcie wakacji. Wszystkie lokale znajdują się w atrakcyjnych punktach w galeriach handlowych lub centrach miast. Cztery restauracje zostały otwarte w Warszawie, a po jednej w Poznaniu, Krakowie i Świnoujściu. Łącznie pod szyldami Wook, Chłopskie Jadło i Sphinx działa ich w Polsce 109.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa