Wódka się poleje
Należące do spółki Mex Polska Pijalnie Wódki i Piwa zanotowały w 2014 roku trzy otwarcia. Na początku roku ruszył lokal w Toruniu, blisko Starówki. We wrześniu bistro pojawiło się we Wrocławiu, a w październiku w centrum Warszawie. To trzeci lokal sieci w stolicy, a czternasty w Polsce. Trzy otwarcia w ciągu rok to może nie imponujący wynik, zwłaszcza, że w 2013 udało się powiększyć sieć o jeden lokal. Na rozwój Pijalni trzeba jednak patrzeć przez pryzmat ogólnej sytuacji franczyzodawcy. A ta pozostawiała wiele do życzenia. Jeszcze w 2012 roku Mex Polska (do którego należą jeszcze m.in. marki Browar de Brasil, The Mexican i PanKejk) notował ponad 1 mln zł straty netto. Franczyzodawca zarządził restrukturyzację, zaczął zamykać nierentowne lokale i z poszukiwać kandydatów na franczyzobiorców. „Sprzątanie” wciąż trwa – w tym roku z łódzkiej Manufaktury zniknął Browar de Brasil, a w jego miejsce uruchomiono naleśnikarnię PanKejk. Mex przekazał też franczyzobiorcy swój warszawski klub Opera przy Placu Teatralnym. Tym samym wyszedł z biznesu klubów muzycznych, koncentrując się na działalności gastronomicznej.
Efekty restrukturyzacji powoli zaczynają być widoczne, choć w dużej mierze to wynik działań księgowych. Grupa Mex przez pierwsze trzy miesiące 2014 poprawiła sprzedaż o 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W sprawozdaniu finansowym można jednak przeczytać, że jest to „głównie skutkiem zmiany składu grupy w 2014 roku poprzez włączenie do konsolidacji spółek, z którymi została podpisana umowa franczyzy”. Oznacza to po prostu, że franczyzodawca pokazując wyniki grupy uwzględnia również sprzedaż wykazywaną przez swoich partnerów.
Taki zabieg z jednej strony daje korzyści, bo przychody ze sprzedaży rosną. W trzech pierwszych kwartałach 2014 roku sięgnęły 36 mln zł. Ale jest i druga strona medalu. Uwzględnienie przychodów powoduje też konieczność uwzględnienia kosztów. Efekt? Wynik na działalności operacyjnej, czyli de facto na właściwym biznesie restauracyjnym, wyniósł we wspomnianym okresie 1,2 mln zł i był o 784 tys. zł niższy, niż przed rokiem.
- Obniżenie wyniku operacyjnego nastąpiło na skutek poniesienia przez spółki należące do Grupy jednorazowych kosztów remontów przy otwarciu nowych Pijalni Wódki i Piwa. Specyfika adaptacji lokali wybieranych pod ten koncept gastronomiczny sprawia, że duża część kosztów to prace remontowe, które są kosztem bieżącego okresu, co powoduje, że w okresie kilku do kilkunastu pierwszych miesięcy swojej działalności odnotowują one ujemne wyniki finansowe – tłumaczy zarząd Mex Polska.
Inwestycja w remont lokalu na potrzeby Pijalni sięga kwoty rzędu 250–300 tys. zł . Wszystkie 14 punkty tej sieci są prowadzone przez franczyzobiorców. Mex zamierza pozyskiwać kolejnych tak, by rozwój przebiegał w tempie 3–6 nowych barów każdego roku. (gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...