Poza wprawą w zarządzaniu własną organizacją, franczyzobiorca Express Kuchni Marche musi dysponować odpowiednim kapitałem na start biznesu. Do kosztów inwestycji zalicza się głównie dopasowanie pomieszczenia do wymogów, jakie obowiązują w restauracji.
Czwartek
25.01.2018
Restauracja Express Kuchnia Marche, a na dokładkę inny biznes? Franczyzobiorca odradza. Ta marka wymaga pełnego zaangażowania.
 

W Express Kuchni Marche klienci spróbują przysmaków kuchni polskiej, włoskiej czy azjatyckiej przygotowanych na miejscu i zapłacą stałą cenę za 100 gram wybranego jedzenia. Sieć rozwija się we franczyzie i liczy 25 lokali. Dwa z nich należą do Rafała Boruszaka. Oba funkcjonują się w Poznaniu – jeden w Galerii Malta, drugi w Centrum Handlowym Posnania. Koncept opiera się ofercie posiłków przygotowywanych na miejscu, podanych w formie bufetu. Kucharze gotują dla klientów o określonych preferencjach, sięgają po potrawy kuchni orientalnej i przekąski wegańskie. W menu, oprócz dań głównych, znajdują się propozycje śniadaniowe, zupy, napoje, sałatki i desery. Goście samodzielnie wybierają posiłek i płacą przy kasie kwotę uzależnioną od gramatury talerza. Franczyzobiorca przyznaje, że do współpracy z firmą w branży spożywczej zachęciły go twarde dane zaprezentowane przez pomysłodawców.
We współpracy z Express Kuchnia Marche mogę liczyć na uczciwe warunki i satysfakcjonujący poziom rentowności. Wcześniej nie prowadziłem żadnej firmy w gastronomii, mimo to lokal od pierwszego miesiąca zarabiał na pokrycie bieżących kosztów – mówi Rafał Boruszak. Zanim spróbował sił w sieci franczyzowej, pracował w wyuczonym zawodzie, jako architekt. Miał za sobą również doświadczenie biznesowe, co było jednym z warunków postawionych nowemu partnerowi przez Wojciecha Jankiewicza, franczyzodawcę sieci.

Patent szyty na miarę

Poza wprawą w zarządzaniu własną organizacją, franczyzobiorca Express Kuchni Marche musi dysponować odpowiednim kapitałem na start biznesu. Do kosztów inwestycji zalicza się głównie dopasowanie pomieszczenia do wymogów, jakie obowiązują w restauracji. Kluczem do sukcesu jest dobra lokalizacja.
Większość lokali otwieramy w galeriach handlowych, gdzie panuje duże natężenie ruchu – podkreśla franczyzobiorca z Poznania. - Wynajmowane pomieszczenie jest zazwyczaj w stanie surowym. Musimy wykonać pracę budowlaną, instalacyjną, odpowiednio wyposażyć lokal. Te działania są najbardziej kapitałochłonne.

Franczyzobiorcy mogą wybrać format, w którym będą prowadzić swój biznes. Express Kuchnia Marche obsługuje klientów w foodcourtach na powierzchni około 90-100 m2, które nie dysponują własną przestrzenią ze stolikami, bądź w zamkniętych lokalach restauracyjnych o metrażu sięgającym nawet 300 m2. Oprócz aranżacji wnętrza, biorca licencji franczyzowej pokrywa koszty zatrudnienia pracowników. Z tymi wydatkami trzeba liczyć się nawet jeszcze przed rozpoczęciem działalności firmy. Wszyscy członkowie zespołu muszą poznać biznes od kuchni. Biorą udział w szkoleniach, w zależności od zajmowanego stanowiska. Kucharze uczą się przepisów na dania w menu Express Kuchni Marche. W tym samym czasie menedżerowie poznają zasady obsługi klienta i zarządzania firmą gastronomiczną.
Szkolenia zajmują nam nawet miesiąc. Standardy pracy w branży gastronomicznej powinny być wysokie, dlatego trening to kluczowy element przygotowania – mówi Rafał Boruszak.

Franczyza na papierze

Warunki współpracy z partnerem reguluje umowa franczyzowa. Określa wysokość wstępnej opłaty, a także procent miesięcznych przychodów, który płynie do dawcy patentu na biznes. Oprócz poniesionych wydatków nowy franczyzobiorca musi zaakceptować reguły panujące w firmie. Tu nie ma miejsca na rozwijanie kolejnego biznesu.
Nie polecałbym żadnemu franczyzobiorcy łączenia działalności w branży gastronomicznej z prowadzeniem innej firmy. W restauracji panują specyficzne warunki, codziennie trzeba zaglądać do lokalu, rozmawiać z personelem – dzieli się Rafał Bogusz. - Na szczęście jako właściciel nie muszę zajmować się bieżącymi obowiązkami, składaniem zamówień czy organizacją pracy. Za to odpowiadają menedżerowie lokali.

Duże wsparcie dla franczyzobiorcy stanowi także podręcznik operacyjny, a w nim wskazówki dotyczące procedur oraz kluczowe instrukcje dla pracowników. W sieci rolę głównego dostawcy produktów przejmuje franczyzodawca. Dzięki dużej skali zakupów negocjuje korzystne ceny towarów dla wszystkich partnerów Express Kuchni Marche.

Indywidualny rozwój

Pomysłodawca pozostawia franczyzobiorcom pewną dowolność w prowadzeniu własnego punktu. Każdy z nich za zgodą audytora firmy może wpływać na kształt menu i podejmować akcje marketingowe w zakresie lokalnym. Korzysta z tego także Rafał Boruszak.
Promuję Express Kuchnię Marche na facebook’u i w galeriach handlowych. W tym samym czasie razem z właścicielem firmy pracujemy nad nową, wspólną strategią marketingową. Obecnie to jeden z naszych najważniejszych projektów – przyznaje.

Poza rozwojem strategii marketingowej, franczyzobiorca planuje przebudować lokal w Galerii Malta i zwiększyć obroty obu punktów franczyzowych. Do tej pory do każdego z nich przychodziło od 800 do 2 tys. klientów dziennie. W 2018 roku nie zamierza otwierać nowych restauracji. Franczyzodawca – wręcz przeciwnie.


Hanna Górczyńska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa