Grzechy gastronomii
O tym, że źle dzieje się w restauracjach, mówiło się od dawna, ale dopiero w 2011 roku okazało się, na jak wielką skalę jesteśmy oszukiwani. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport, w którym wziął „pod lupę” lokale gastronomiczne. Sprawdzał rzetelność obsługi, prawidłowość uwidaczniania cen, jakość surowców, przestrzeganie warunków magazynowania żywności oraz okres jej trwałości. W 2010 roku skontrolowano łącznie 424 placówki o różnym profilu działalności: zlokalizowane na dworcach kolejowych i autobusowych, restauracje i kluby nocne, placówki w miejscach o nasilonym ruchu turystycznym, bary mleczne i restauracje typu fast food. Nieprawidłowości wykryto w 80 proc. badanych lokali. Okazało się, że wiele z nich oferuje potrawy i napoje niewłaściwej jakości, sprzedaje towary przeterminowane, wydaje zbyt małe porcje posiłków lub podmienia produkty i składniki na tańsze. Ponadto, klienci padali ofiarami nierzetelnej obsługi, która zawyżała rachunki (niekiedy nawet o 17 zł), poprzez doliczanie niezamówionego dania, bądź naliczania kwot wyższych, niż podawano w cenniku.
Ser wędzony zamiast oscypka
Najgorzej w raporcie wypadły placówki zlokalizowane w kurortach zimowych. Na 52 skontrolowanych lokali, aż w 46 wykryto nieprawidłowości. Najczęstszym oszustwem okazało się oferowanie produktów tańszych, niż te podawane w karcie dań. W jednej z górskich restauracji, zamiast oscypka serwowano zwykły ser wędzony; w jadłospisach deklarowano ryby: dorsza i solę, natomiast na stanie placówek nie stwierdzono takich produktów, a jedynie tańsze substytuty: czarniaka i limandę żółtopłetwą. Oszczędzano także na oleju – i tu cytat z raportu: „Tłuszcz posiadał ciemnobrązową barwę, był zanieczyszczony pozostałościami surowców wcześniej na nim smażonych, a na jego powierzchni stwierdzono obecność kożucha”. Wszystko w myśl zasady, że klient i tak się nie zorientuje.
Tańsze substytuty
Choć oszustwa najczęściej zdarzają się w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych, nie oznacza to, że pozostałe lokale są od nich wolne. Najczęściej oszukiwani jesteśmy na porcjach posiłków. Wiele lokali nie podaje w menu wagi potraw, posiłki serwuje „na oko”, za każdy jednak licząc taką samą cenę. Bardzo często podmienia się składniki dań na tańsze. Zamiast dorsza dostajemy czarniaka, zamiast masła – tłuszcz mleczny, zamiast sera – wyrób seropodobny, a soku – napój lub nektar. Grzechem lokali gastronomicznych jest także oferowanie produktów przeterminowanych. W jednej z restauracji Inspekcja Handlowa odkryła w chłodni mrożone pierogi z truskawkami przeterminowane o 2 lata i 10 miesięcy, w innej: mrożoną pizzę, która do spożycia nadawała się ponad 2 lata temu. Problemem jest także „odświeżanie” produktów i stosowanie ich do dań, w których ciężko wykryć oszustwo, np. bigos czy gulasz. Dodatkowo, duże zastrzeżenia budzą warunki sanitarne w których przygotowywane są posiłki, dotyczy to zwłaszcza lokali nadmorskich: brudne, tłuste podłogi i blaty produkcyjne, zanieczyszczony sprzęt kuchenny.
Nie daj się oszustom
Jak nie dać się oszukać? Po pierwsze - należy sprawdzić, czy w menu podane są nie tylko ceny, ale i gramatura dań. Zaniżanie masy potraw i zawyżanie cen, poprzez na przykład doliczanie do rachunku serwisu kelnerskiego bez naszej zgody i wiedzy, to jedne z najczęstszych oszustw. Wykryć oszustwo może nam pomóc zmysł smaku. Jeśli cokolwiek nieprawidłowego wyczujemy w daniu, zawsze możemy zgłosić jego reklamację. Wiele o samym lokalu może powiedzieć nam jego wystrój, zaangażowanie obsługi oraz wygląd toalet. Przy wyborze restauracji dobrze sprawdza się też poczta pantoflowa. Warto przed wybraniem się do konkretnego lokalu zapytać o zdanie na jego temat znajomych lub sprawdzić opinie w sieci. Pomogą dokonać wstępnej selekcji.
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
New York Pizza Department uruchomił w tym roku już 18 lokali, a do majówki ma w planie jeszcze pięć. I myśli o zagranicy.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Franczyza Kodano Optyk rozwija się w Polsce w imponującym tempie, otwierając drzwi do biznesu optycznego osobom z różnych środowisk zawodowych.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
– Działamy od 30 lat, jesteśmy w 48 krajach i co dwie sekundy sprzedajemy dwa flakony perfum o pojemności 30 ml – mówi Nicolas Pellegrini, dyrektor ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali