Drinki alkoholowe niemalże bez alkoholu, pierogi z kapustą bez kapusty i gigantyczny rachunek z cenami, o których nie mieliśmy zielonego pojęcia. Restauracje coraz częściej oszukują klientów. Najgorzej jest w lokalach zlokalizowanych w kurortach turystycznych.
Poniedziałek
17.06.2013
Klienci i UOKiK trzymają rękę na pulsie. Nieuczciwych restauratorów jednak nie brakuje.
 

O tym, że źle dzieje się w restauracjach, mówiło się od dawna, ale dopiero w 2011 roku okazało się, na jak wielką skalę jesteśmy oszukiwani. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport, w którym wziął „pod lupę” lokale gastronomiczne. Sprawdzał rzetelność obsługi, prawidłowość uwidaczniania cen, jakość surowców, przestrzeganie warunków magazynowania żywności oraz okres jej trwałości. W 2010 roku skontrolowano łącznie 424 placówki o różnym profilu działalności: zlokalizowane na dworcach kolejowych i autobusowych, restauracje i kluby nocne, placówki w miejscach o nasilonym ruchu turystycznym, bary mleczne i restauracje typu fast food. Nieprawidłowości wykryto w 80 proc. badanych lokali. Okazało się, że wiele z nich oferuje potrawy i napoje niewłaściwej jakości, sprzedaje towary przeterminowane, wydaje zbyt małe porcje posiłków lub podmienia produkty i składniki na tańsze. Ponadto, klienci padali ofiarami nierzetelnej obsługi, która zawyżała rachunki (niekiedy nawet o 17 zł), poprzez doliczanie niezamówionego dania, bądź naliczania kwot wyższych, niż podawano w cenniku.

Ser wędzony zamiast oscypka

Najgorzej w raporcie wypadły placówki zlokalizowane w kurortach zimowych. Na 52 skontrolowanych lokali, aż w 46 wykryto nieprawidłowości. Najczęstszym oszustwem okazało się oferowanie produktów tańszych, niż te podawane w karcie dań. W jednej z górskich restauracji, zamiast oscypka serwowano zwykły ser wędzony; w jadłospisach deklarowano ryby: dorsza i solę, natomiast na stanie placówek nie stwierdzono takich produktów, a jedynie tańsze substytuty: czarniaka i limandę żółtopłetwą. Oszczędzano także na oleju – i tu cytat z raportu: „Tłuszcz posiadał ciemnobrązową barwę, był zanieczyszczony pozostałościami surowców wcześniej na nim smażonych, a na jego powierzchni stwierdzono obecność kożucha”. Wszystko w myśl zasady, że klient i tak się nie zorientuje.

Tańsze substytuty

Choć oszustwa najczęściej zdarzają się w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych, nie oznacza to, że pozostałe lokale są od nich wolne. Najczęściej oszukiwani jesteśmy na porcjach posiłków. Wiele lokali nie podaje w menu wagi potraw, posiłki serwuje „na oko”, za każdy jednak licząc taką samą cenę. Bardzo często podmienia się składniki dań na tańsze. Zamiast dorsza dostajemy czarniaka, zamiast masła – tłuszcz mleczny, zamiast sera – wyrób seropodobny, a soku – napój lub nektar. Grzechem lokali gastronomicznych jest także oferowanie produktów przeterminowanych. W jednej z restauracji Inspekcja Handlowa odkryła w chłodni mrożone pierogi z truskawkami przeterminowane o 2 lata i 10 miesięcy, w innej: mrożoną pizzę, która do spożycia nadawała się ponad 2 lata temu. Problemem jest także „odświeżanie” produktów i stosowanie ich do dań, w których ciężko wykryć oszustwo, np. bigos czy gulasz. Dodatkowo, duże zastrzeżenia budzą warunki sanitarne w których przygotowywane są posiłki, dotyczy to zwłaszcza lokali nadmorskich: brudne, tłuste podłogi i blaty produkcyjne, zanieczyszczony sprzęt kuchenny.

Nie daj się oszustom

Jak nie dać się oszukać? Po pierwsze - należy sprawdzić, czy w menu podane są nie tylko ceny, ale i gramatura dań. Zaniżanie masy potraw i zawyżanie cen, poprzez na przykład doliczanie do rachunku serwisu kelnerskiego bez naszej zgody i wiedzy, to jedne z najczęstszych oszustw. Wykryć oszustwo może nam pomóc zmysł smaku. Jeśli cokolwiek nieprawidłowego wyczujemy w daniu, zawsze możemy zgłosić jego reklamację. Wiele o samym lokalu może powiedzieć nam jego wystrój, zaangażowanie obsługi oraz wygląd toalet. Przy wyborze restauracji dobrze sprawdza się też poczta pantoflowa. Warto przed wybraniem się do konkretnego lokalu zapytać o zdanie na jego temat znajomych lub sprawdzić opinie w sieci. Pomogą dokonać wstępnej selekcji.


Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


Kancelaria Prawna Skarbiec

ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa